Wadi Nisnas Haifassa rinnakkaiselon tilana : Kristityn vähemmistön kokemuksista Israelissa
Issa, Merja (2018-08-20)
Wadi Nisnas Haifassa rinnakkaiselon tilana : Kristityn vähemmistön kokemuksista Israelissa
Issa, Merja
(20.08.2018)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018082033789
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018082033789
Tiivistelmä
Tutkin Israelissa asuvan kristityn vähemmistön kokemuksia rinnakkaiselosta Haifassa. Pyrin selvittämään, miten konfliktien keskellä sijaitsevassa maassa voidaan paikallisella tasolla kaupunkitilassa ja arjessa rakentaa positiivista rinnakkaiseloa eri etnisten ryhmien kesken. Haifa on sekoittunut kaupunki, jossa juutalaisen väestön lisäksi on merkittävä osuus arabiväestöä. Tutkimuksen kristitty vähemmistö koostuu alueella alkuperäisesti asuneista kristityistä, joita ovat arabit ja pienemmät vähemmistöryhmät, kuten armenialaiset ja maroniitit.
Tutkimuksessa tilallinen näkökulma on keskeinen ja keskityn kristityn vähemmistön tunnetuimpaan asuinalueeseen Wadi Nisnasiin, jota tarkastelen rinnakkaiselon tilana. Rinnakkaiseloa tukevia rakenteita edustavat Wadi Nisnasin asuinaluekomitea ja juutalaisten ja arabien kulttuurikeskus Beit Hagefen, joka järjestää vuosittain kuukauden mittaisen ”Holiday of holidays”-festivaalin ja ”seinättömän” taidemuseon kaupunginosaan. Tärkeimpänä tutkimus-aineistona ovat Israelissa tekemäni teemahaastattelut, jossa haastattelin kristityn vähemmistön asukkaita, Wadi Nisnasin asuinaluekomitean puheenjohtajaa ja Beit Hagefenin ohjelmatuottajaa.
Olen tarkastellut rinnakkaiselon kokemuksia etnisten prosessien näkökulmasta yksilö- ja järjestötasosta makrotasoon (valtio), jossa nationalistiset pyrkimykset vaikuttavat vähemmistön kokemuksissa ja identiteettien muovautumisessa. Rinnakkaiselon tilallisuus on rakentunut historiallisissa prosesseissa, joissa Haifan kaupunki on tullut symboliksi rinnakkaiselolle julkisen suunnittelun esitettynä tilana. Tutkimuksessani painotus on yksilötasolla ja tarkastelen kristityn vähemmistön näkökulmasta heidän kokemuksiaan eletystä ja havaitusta tilasta, rauhasta ja rinnakkaiselosta sekä rajoista ja ulossulkemisesta.
Rinnakkaiselo voi olla vain yhteistä tilan kokemista tai parhaimmillaan siihen liittyvät rauhan rakentamisen prosessit. Kristityn vähemmistön kokemuksissa Haifassa välittyi rauhanomainen rinnakkaiselo eri etnisten ja uskonnollisten ryhmien välillä. Myönteistä rinnakkaiseloa koettiin eniten mikrotasolla, suhteessa omaan kaupunkiin, asuinalueeseen ja eri etnisistä taustoista oleviin. Kristityt toivoivat oikeudenmukaisten ja tasa-arvoisten rauhan rakenteiden parempaa saavuttamista etenkin makrotasolla. Sekoittunut kaupunki on luonut tilaa mahdollistaen vuorovaikutusta eri ryhmien kesken. Maltillisena vähemmistönä kristityt voivat toimia rauhanomaisina sillanrakentajina eri ryhmien välillä.
Tutkimuksessa tilallinen näkökulma on keskeinen ja keskityn kristityn vähemmistön tunnetuimpaan asuinalueeseen Wadi Nisnasiin, jota tarkastelen rinnakkaiselon tilana. Rinnakkaiseloa tukevia rakenteita edustavat Wadi Nisnasin asuinaluekomitea ja juutalaisten ja arabien kulttuurikeskus Beit Hagefen, joka järjestää vuosittain kuukauden mittaisen ”Holiday of holidays”-festivaalin ja ”seinättömän” taidemuseon kaupunginosaan. Tärkeimpänä tutkimus-aineistona ovat Israelissa tekemäni teemahaastattelut, jossa haastattelin kristityn vähemmistön asukkaita, Wadi Nisnasin asuinaluekomitean puheenjohtajaa ja Beit Hagefenin ohjelmatuottajaa.
Olen tarkastellut rinnakkaiselon kokemuksia etnisten prosessien näkökulmasta yksilö- ja järjestötasosta makrotasoon (valtio), jossa nationalistiset pyrkimykset vaikuttavat vähemmistön kokemuksissa ja identiteettien muovautumisessa. Rinnakkaiselon tilallisuus on rakentunut historiallisissa prosesseissa, joissa Haifan kaupunki on tullut symboliksi rinnakkaiselolle julkisen suunnittelun esitettynä tilana. Tutkimuksessani painotus on yksilötasolla ja tarkastelen kristityn vähemmistön näkökulmasta heidän kokemuksiaan eletystä ja havaitusta tilasta, rauhasta ja rinnakkaiselosta sekä rajoista ja ulossulkemisesta.
Rinnakkaiselo voi olla vain yhteistä tilan kokemista tai parhaimmillaan siihen liittyvät rauhan rakentamisen prosessit. Kristityn vähemmistön kokemuksissa Haifassa välittyi rauhanomainen rinnakkaiselo eri etnisten ja uskonnollisten ryhmien välillä. Myönteistä rinnakkaiseloa koettiin eniten mikrotasolla, suhteessa omaan kaupunkiin, asuinalueeseen ja eri etnisistä taustoista oleviin. Kristityt toivoivat oikeudenmukaisten ja tasa-arvoisten rauhan rakenteiden parempaa saavuttamista etenkin makrotasolla. Sekoittunut kaupunki on luonut tilaa mahdollistaen vuorovaikutusta eri ryhmien kesken. Maltillisena vähemmistönä kristityt voivat toimia rauhanomaisina sillanrakentajina eri ryhmien välillä.