Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kohti yhä useammalle avointa koulua : Tutkimus opettajaopiskelijoiden inkluusioasenteista

Vanhatalo, Anna (2018-08-31)

Kohti yhä useammalle avointa koulua : Tutkimus opettajaopiskelijoiden inkluusioasenteista

Vanhatalo, Anna
(31.08.2018)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Suomalaisen koulutuspolitiikan tavoitteeksi on asetettu inklusiivinen, osallistava, kaikil-le yhteinen koulu. Tämän tavoitteen toteuttamisessa opettajilla, niin nykyisillä kuin tule-villa, on hyvin keskeinen rooli. Siksi sen, miten opettajat suhtautuvat inkluusioon, ym-märtäminen on ensiarvoisen tärkeää.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli määrällisen tutkimuksen keinoin kartoittaa tule-vista luokanopettajista, erityisluokanopettajista ja laaja-alaisista erityisopettajista muo-dostuvan tutkimusjoukon asennoitumista inklusiiviseen opetukseen. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla kevättalvella 2016. Lopullinen tutki-musjoukko muodostui 259:stä neljän eri puolilla Suomea sijaitsevan yliopiston opiskeli-jasta.

Saatujen tulosten perusteella tulevien opettajien asennoitumista inkluusioon voitiin pitää ryhmätasolla kielteisenä. Myönteisimmin kolmesta koulutusalaryhmästä inkluusioon suhtautuivat tulevat laaja-alaiset erityisopettajat, heitä jonkin verran kielteisemmin tule-vat erityisluokanopettajat ja kielteisimmin tulevat luokanopettajat. Erot koulutusalaryh-mien välillä osoittautuivat tilastollisesti merkittäviksi ainoastaan tulevien laaja-alaisten erityisopettajien ja tulevien luokanopettajien välillä. Tutkimuksen osana kartoitetuista taustamuuttujista koulutusalan lisäksi tilastollisesti merkittäväksi osoittautui ainostaan kokemus luokanopettajaopintojen riittävyydestä: lo-opiskelijat, jotka pitivät opintojaan inklusiivisen opetuksen näkökulmasta riitävinä, suhtautuivat selkeästi myönteisemmin inkluusioon kuin opintonsa riittämättömiksi kokeneet.

Asennoitumista inkluusioon selvitettiin tutkimuksessa myös kaikkien oppilaiden yhdes-sä opiskelun, erillisen erityisopetuksen tarpeen ja opettajien erityispedagogisen osaami-sen näkökulmista. Niistä ensimmäisen, joka kyseisistä kolmesta näkökulmasta selkeim-min ilmaisi inkluusion tasa-arvoa ja oikeidenmukaisuutta korostavaa ulottuvuutta, asen-noitumisen havaittiin kallistuvan myönteiseen suuntaan. Kahden muun näkökulman, jotka kartoittivat
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste