Työn piirteet ja pelillistämisen hyödyntäminen lean -tuotannossa
Vepsäläinen, Tuuli (2018-08-17)
Työn piirteet ja pelillistämisen hyödyntäminen lean -tuotannossa
Vepsäläinen, Tuuli
(17.08.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018082934250
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018082934250
Tiivistelmä
Yhä useammat yritykset pyrkivät tehostamaan toimintaansa hyödyntämällä lean -ajattelua. Lean on tapa organisoida työtä siten, että tuotannon läpimenoajat lyhenevät. Lean -tuotannon on esitetty olevan samanaikaisesti sekä vaativa että resursseja tarjoava työympäristö, jossa on sekä työntekijöiden hyvinvointia lisääviä että heitä uuvuttavia piirteitä. Työhyvinvoinnin ja työtyytyväisyyden tiedetään myös vaikuttavan organisaation suorituskykyyn, jolloin niiden merkitys työn uudelleenjärjestelyssä leanin mukaisesti on tärkeä huomioida. Pelillistämistä on hyödynnetty leanin käyttöönotossa, mutta sen vaikutuksia toimintatapojen muutokseen tai työn piirteisiin työn uudelleenjärjestelyssä ei ole juurikaan tutkittu.
Tutkimuksessa tutkittiin pelillistämisen vaikutusta henkilöstön kokemuksiin leanin mukaisesti järjestetyssä tuotannossa. Sen tavoitteena oli tunnistaa työn piirteitä, jotka edesauttavat toimimista strategisten toimintatapojen mukaisesti ja vaikuttavat positiivisesti työntekijöiden kokemukseen työnteosta, ja joita voitaisiin vahvistaa pelillistämisen avulla. Sen tarkoituksena oli myös selvittää kokevatko työntekijät tällöin pelillistämisen kannustaneen toimintatapojen muutokseen tai niiden kehittämiseen käytännössä sekä miten työntekijät kokevat pelillistämisen osana päivittäistä työtään.
Tutkimus suoritettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja aineiston analyysimenetelmänä sisältöanalyysia.
Lean -ympäristössä työhyvinvointiin suotuisasti vaikuttavia piirteitä ovat muun muassa ilmapiiri, tiimityö, palaute sekä osallistuminen ja vaikutusmahdollisuudet. Tutkimuksen tulosten mukaan pelillistämisellä voitiin vahvistaa näitä piirteitä etenkin silloin kun niissä koettiin olevan parantamisen varaa. Työntekijöiden kokemuksen mukaan pelillistämisen avulla vahvistuneita piirteitä olivat ensisijaisesti tiimityö, ilmapiiri sekä palaute. Pelillistäminen kannusti myös toimintatapojen muutokseen. Tavoitteiden sopiva taso ja edistymisestä saatava palaute olivat vaikuttavimpia tekijöitä siinä koettiinko pelin kannustavan muutokseen. Kokemus pelin sisällön merkityksellisyydestä ja sen sidoksesta omaan työhön olivat avainasemassa positiivisen kokemuksen luomisessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että pelillistämisellä on mahdollista lisätä suotuisasti työntekijöihin vaikuttavia ja vähentää negatiivisesti vaikuttavia työn piirteitä lean -ympäristössä. Pelillistämistä voidaan hyödyntää työn uudelleenjärjestelyssä ja sen avulla on mahdollista ohjata toimintaa haluttuun suuntaan.
Tutkimuksessa tutkittiin pelillistämisen vaikutusta henkilöstön kokemuksiin leanin mukaisesti järjestetyssä tuotannossa. Sen tavoitteena oli tunnistaa työn piirteitä, jotka edesauttavat toimimista strategisten toimintatapojen mukaisesti ja vaikuttavat positiivisesti työntekijöiden kokemukseen työnteosta, ja joita voitaisiin vahvistaa pelillistämisen avulla. Sen tarkoituksena oli myös selvittää kokevatko työntekijät tällöin pelillistämisen kannustaneen toimintatapojen muutokseen tai niiden kehittämiseen käytännössä sekä miten työntekijät kokevat pelillistämisen osana päivittäistä työtään.
Tutkimus suoritettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja aineiston analyysimenetelmänä sisältöanalyysia.
Lean -ympäristössä työhyvinvointiin suotuisasti vaikuttavia piirteitä ovat muun muassa ilmapiiri, tiimityö, palaute sekä osallistuminen ja vaikutusmahdollisuudet. Tutkimuksen tulosten mukaan pelillistämisellä voitiin vahvistaa näitä piirteitä etenkin silloin kun niissä koettiin olevan parantamisen varaa. Työntekijöiden kokemuksen mukaan pelillistämisen avulla vahvistuneita piirteitä olivat ensisijaisesti tiimityö, ilmapiiri sekä palaute. Pelillistäminen kannusti myös toimintatapojen muutokseen. Tavoitteiden sopiva taso ja edistymisestä saatava palaute olivat vaikuttavimpia tekijöitä siinä koettiinko pelin kannustavan muutokseen. Kokemus pelin sisällön merkityksellisyydestä ja sen sidoksesta omaan työhön olivat avainasemassa positiivisen kokemuksen luomisessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että pelillistämisellä on mahdollista lisätä suotuisasti työntekijöihin vaikuttavia ja vähentää negatiivisesti vaikuttavia työn piirteitä lean -ympäristössä. Pelillistämistä voidaan hyödyntää työn uudelleenjärjestelyssä ja sen avulla on mahdollista ohjata toimintaa haluttuun suuntaan.