KUUDESLUOKKALAISET SYNTEESIN TEKIJÖINÄ TIEDETEKSTEISTÄ INTERNETYMPÄRISTÖSSÄ
Kankaanranta, Paul (2018-08-23)
KUUDESLUOKKALAISET SYNTEESIN TEKIJÖINÄ TIEDETEKSTEISTÄ INTERNETYMPÄRISTÖSSÄ
Kankaanranta, Paul
(23.08.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018091435759
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018091435759
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kuudesluokkalaisten oppilaiden synteesin kirjoittamisen taitoja internetympäristössä. Oppilaiden lähdemateriaalina olivat ympäristö- ja luonnontiedon tekstejä sisältävät internetsivustot. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, löytävätkö oppilaat teeman, eli sateen syntymisen, kannalta oleellisen tiedon, ymmärtävätkö he ilmiön ja sen kausaalisuhteet ja kykenevätkö he tuottamaan synteesitekstin, josta ilmenee koheesio ja kausaliteetti.
Tutkimukseen osallistui 54 (N=54) kuudennen luokan oppilasta kahdesta eri suomalaisesta koulusta. Tutkimusaineisto koostuu oppilaiden suljetussa internetympäristössä tuottamista teksteistä (N=54), joiden aiheena oli ”Sateen syntyminen ja sadetyypit”. Aineisto käsiteltiin osittain aineistolähtöisesti ja osittain teorialähtöisesti käyttäen hermeneuttisen kehän periaatetta. Kvantifioinnin jäsentämisen kannalta keskeinen oli Kuhlthaun (1991) kehittämä Information Search Process -malli.
Tarkasteltavien tekstien perusteella oppilailla oli vaikeuksia löytää teeman kannalta oleellinen tieto. Vain kaksi oppilasta osoitti teksteissään ilmiön, eli sateen muodostumisen, kausaalista ymmärrystä. Suurin osa teksteistä oli suoraan kopioitu lähdemateriaaleista, eikä eri lähteiden tietoja ollut osattu yhdistää.
Tulosten perusteella pääteltiin, että oppilailla oli vaikeuksia ilmiön kokonaisuuden hahmottamisessa. Suurimmassa osassa tarkasteltavia tekstejä jäätiin tiedon toteamisen ja toistamisen tasolle tekemättä johtopäätöksiä tai jäsentämättä sitä uudelleen. Oppilaat eivät siis onnistuneet sulauttamaan eri lähteiden tietoja synteesiksi.
Informaatioyhteiskunnassa häkellyttävä tietomäärä on alati käden ulottuvilla. Tämä mahdollistaa uudella tavalla paikkaan sitomattoman ja elinikäisen oppimisen. Saatavilla olevalla tiedolla on kuitenkin merkitystä vain, jos sen löytää ja sen osaa liittää osaksi laajempaa kokonaisuutta. Digitaalisuus on osa nykyistä ja tulevaa yhteiskuntaa. Koulun tehtävänä on auttaa oppilaita kasvamaan tämän yhteiskunnan jäseniksi. Näin tulevilla sukupolvilla on mahdollisuus menestyä ja jatkaa elinikäistä oppimista.
Tutkimukseen osallistui 54 (N=54) kuudennen luokan oppilasta kahdesta eri suomalaisesta koulusta. Tutkimusaineisto koostuu oppilaiden suljetussa internetympäristössä tuottamista teksteistä (N=54), joiden aiheena oli ”Sateen syntyminen ja sadetyypit”. Aineisto käsiteltiin osittain aineistolähtöisesti ja osittain teorialähtöisesti käyttäen hermeneuttisen kehän periaatetta. Kvantifioinnin jäsentämisen kannalta keskeinen oli Kuhlthaun (1991) kehittämä Information Search Process -malli.
Tarkasteltavien tekstien perusteella oppilailla oli vaikeuksia löytää teeman kannalta oleellinen tieto. Vain kaksi oppilasta osoitti teksteissään ilmiön, eli sateen muodostumisen, kausaalista ymmärrystä. Suurin osa teksteistä oli suoraan kopioitu lähdemateriaaleista, eikä eri lähteiden tietoja ollut osattu yhdistää.
Tulosten perusteella pääteltiin, että oppilailla oli vaikeuksia ilmiön kokonaisuuden hahmottamisessa. Suurimmassa osassa tarkasteltavia tekstejä jäätiin tiedon toteamisen ja toistamisen tasolle tekemättä johtopäätöksiä tai jäsentämättä sitä uudelleen. Oppilaat eivät siis onnistuneet sulauttamaan eri lähteiden tietoja synteesiksi.
Informaatioyhteiskunnassa häkellyttävä tietomäärä on alati käden ulottuvilla. Tämä mahdollistaa uudella tavalla paikkaan sitomattoman ja elinikäisen oppimisen. Saatavilla olevalla tiedolla on kuitenkin merkitystä vain, jos sen löytää ja sen osaa liittää osaksi laajempaa kokonaisuutta. Digitaalisuus on osa nykyistä ja tulevaa yhteiskuntaa. Koulun tehtävänä on auttaa oppilaita kasvamaan tämän yhteiskunnan jäseniksi. Näin tulevilla sukupolvilla on mahdollisuus menestyä ja jatkaa elinikäistä oppimista.