Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kaikkien aikojen someleiri : Partiolaisten suhtautuminen sosiaalisen median hyödyntämiseen suurleirillä ja partiossa yleensä

Wallenius, Tytti (2018-09-12)

Kaikkien aikojen someleiri : Partiolaisten suhtautuminen sosiaalisen median hyödyntämiseen suurleirillä ja partiossa yleensä

Wallenius, Tytti
(12.09.2018)
Katso/Avaa
Wallenius_Tytti_opinnayte.pdf (1.369Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092536578
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee partiolaisten suhtautumista sosiaaliseen mediaan niin leireillä kuin partiossa yleensä. Tutkimuksen tarkoituksena on hahmottaa, millaisia asenteita ja näkemyksiä sosiaalisen median kasvava käyttö partiolaisissa herättää, kun kyseessä on nimenomaan partio harrastustoimintana. Tutkimus keskittyy pitkälti Roihu 2016 -suurleirin ympärille, mikä näkyy aineistovalinnoissa. Asenteiden lisäksi työssä tarkastellaan sisältöjä, joita Roihu 2016 -Instagram-tilillä on tuotettu ennen leiriä, leirin aikana ja leirin jälkeen. Julkaisujen avulla tarkastellaan, miten Roihun brändi- ja viestintästrategiassa määritellyt tavoitteet ovat Instagramissa toteutuneet.
Tutkimusta varten on kerätty aineisto verkkokyselyn avulla. Kyselyn lisäksi on tarkasteltu Roihu 2016 -suurleirin Instagram-tilillä julkaistuja kuvia. Sekä kyselyn vastauksia että kuvia on lähestytty sisällönanalyysin kautta. Verkkokyselyn kohdalla sisällönanalyysi keskittyi erityisesti kahdesta avoimesta kysymyksestä saatuihin avoimiin vastauksiin. Vastaukset on jaettu kolmeen eri luokkaan, joiden avulla tekstien sisältöjen hahmottuminen on helpottunut.
Myös Instagram-kuvista koostuva kuva-aineisto on luokiteltu seitsemään ryhmään. Kuvista on määritelty ensin koodausyksiköt, joiden perusteella ne ovat päätyneet omaan luokkaansa. Koodausyksikköjä voivat olla esimerkiksi kuvissa olevat tekstit tai niiden yhteydessä olevat kuvatekstit, kuvien teemat ja aiheet sekä logot ja kuviot. Tekemässäni luokittelussa kuvien lisäksi teksteillä on keskeinen merkitys.
Tutkimuksen keskeisin tutkimustulos on, että sosiaalinen media kuuluu partiolaisten mielestä partioon. Kyselyn vastausten perusteella suurin osa pitää sosiaalista mediaa tärkeänä viestintävälineenä partiossa, joskaan etenkään nuorista vastaajista sosiaalinen media ei välttämättä aina sovi partioon. Tutkimuksissa nousi esiin myös rajat, joita sosiaaliselle medialle haluttaisiin asettaa: se ei saisi näkyä partiossa liikaa, joskin sille on myös paikkansa harrastuksessa.
Kuvat osoittautuivat tutkimuksessa tärkeäksi osaksi Roihun viestintää. Niiden avulla onnistuttiin toteuttamaan Roihun viestintästrategian asettamia tavoitteita. Kuvat eivät kuitenkaan yksinään viestineet tarpeeksi, vaan niiden rinnalla olleet tekstit olivat olennainen osa viestinnän toteutumista.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9200]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste