Tietoinen läsnäolo ja itsen etiikka : Itsesuhde, valta ja vastarinta mindfulness-oppaissa
Marttila, Eetu (2018-09-11)
Tietoinen läsnäolo ja itsen etiikka : Itsesuhde, valta ja vastarinta mindfulness-oppaissa
Marttila, Eetu
(11.09.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092636624
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092636624
Tiivistelmä
Tutkielman kohteena ovat mindfulness- eli tietoisen läsnäolon tekniikat, jotka antavat ihmisille mahdollisuuden muokata omaa itseä ja tavoitella tietynlaista olemisen tapaa. Tutkin sitä, millä tavoin itseä ohjataan työstämään, ja millaisia tavoitteita tälle itsen työstämiselle asetetaan. Oletan, että tutkimalla itseen kohdistuvan työn ehtoja päästään käsiksi siihen, mikä määrittää moraalista ja poliittista olemistamme tässä ajassa laajemminkin.
Tutkielmani teoreettinen ja metodologinen tausta on Michel Foucault’n (1926–1984) tietoa, valtaa ja etiikkaa koskevassa ajattelussa. Foucault’n mukaan tulemme subjekteiksi suhteessa tietoon, valtaan ja itseen. Suhde itseen, joka viittaa yksilön tapaan rakentaa itsestään moraalisubjektia, edellyttää toimintamalleja eli itsetekniikoita, joiden avulla suhde itseen on mahdollista muodostaa. Mindfulness on siis itsetekniikka, jonka avulla yksilön on mahdollista tulla tietynlaiseksi moraalisubjektiksi.
Tutkimuksen aineistona ovat yleistajuiset mindfulnessia käsittelevät itsehoito-oppaat, joiden katson antavan välineitä ja aineksia itsesuhteen muodostamisen tueksi. Etsin aineistosta problematisointeja eli ongelmanasetteluja ja niihin esitettyjä ratkaisuja. Problematisointien kautta pääsen käsiksi siihen, millaisia moraalisen subjektiuden päämääriä – eli eettiseksi subjektiksi tulemisen muotoja – aineistosta on mahdollista hahmottaa.
Tutkielman tuloksena on kuvaus siitä, miten mindfulness itsetekniikkana toimii. Opas-kirjoissa ongelmallisena esitetään se, ettemme tunne omaa itseämme emmekä hallitse omaa elämäämme. Mindfulness tarjoaa ihmisille välineen itsen – etenkin omien ajatusten ja tunteiden – hallintaan ja vapaaksi tulemiseen. Tarkemmassa tarkastelussa tämä vapaus osoittautuu ongelmalliseksi: vapaaksi tuleminen tarkoittaa ensisijaisesti uusliberaalien hallinnan tekniikoiden edellyttämää vapautta valita ja olla vastuussa omasta elämästä. Osoitan kuitenkin, että mindfulness voi tarjota myös aineksia vastarinnalle ja sellaisille olemisen tavoille, jotka pakenevat elämän yhteiskunnallista hallintaa.
Tutkielmani teoreettinen ja metodologinen tausta on Michel Foucault’n (1926–1984) tietoa, valtaa ja etiikkaa koskevassa ajattelussa. Foucault’n mukaan tulemme subjekteiksi suhteessa tietoon, valtaan ja itseen. Suhde itseen, joka viittaa yksilön tapaan rakentaa itsestään moraalisubjektia, edellyttää toimintamalleja eli itsetekniikoita, joiden avulla suhde itseen on mahdollista muodostaa. Mindfulness on siis itsetekniikka, jonka avulla yksilön on mahdollista tulla tietynlaiseksi moraalisubjektiksi.
Tutkimuksen aineistona ovat yleistajuiset mindfulnessia käsittelevät itsehoito-oppaat, joiden katson antavan välineitä ja aineksia itsesuhteen muodostamisen tueksi. Etsin aineistosta problematisointeja eli ongelmanasetteluja ja niihin esitettyjä ratkaisuja. Problematisointien kautta pääsen käsiksi siihen, millaisia moraalisen subjektiuden päämääriä – eli eettiseksi subjektiksi tulemisen muotoja – aineistosta on mahdollista hahmottaa.
Tutkielman tuloksena on kuvaus siitä, miten mindfulness itsetekniikkana toimii. Opas-kirjoissa ongelmallisena esitetään se, ettemme tunne omaa itseämme emmekä hallitse omaa elämäämme. Mindfulness tarjoaa ihmisille välineen itsen – etenkin omien ajatusten ja tunteiden – hallintaan ja vapaaksi tulemiseen. Tarkemmassa tarkastelussa tämä vapaus osoittautuu ongelmalliseksi: vapaaksi tuleminen tarkoittaa ensisijaisesti uusliberaalien hallinnan tekniikoiden edellyttämää vapautta valita ja olla vastuussa omasta elämästä. Osoitan kuitenkin, että mindfulness voi tarjota myös aineksia vastarinnalle ja sellaisille olemisen tavoille, jotka pakenevat elämän yhteiskunnallista hallintaa.