Organisaatioiden väliset yhteistyöverkostot ja organisaatioiden oppiminen
Jälkö, Suvi (2018-09-04)
Organisaatioiden väliset yhteistyöverkostot ja organisaatioiden oppiminen
Jälkö, Suvi
(04.09.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092736862
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092736862
Tiivistelmä
Yhteistyöverkostojen vaikutusta organisaatioiden kykyyn oppia on tutkittu laajasti, mutta yhteistyöverkostojen merkityksen kasvaessa tulevaisuudessa tulee tutkimuskenttää laajentaa ja täydentää. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia yhteistyöverkoston vaikutusta organisaatioiden oppimiseen ja millaisia keinoja voidaan käyttää oppimisen edistämiseen yhteistyöverkostossa. Tutkimuskysymyksinä olivat: Miten yhteistyöverkoston rakenne vaikuttaa organisaation oppimiseen? Millä keinoin tiedonjakoa voidaan edistää yhteistyöverkostossa? Miten luottamus ja yhteistyö vaikuttavat oppimiseen yhteistyöverkostossa?
Yhteistyöverkoston rakennetta esiteltiin rakenteen eri elementtien, vahvojen ja heikkojen sidosten sekä rakenteellisten aukkojen kautta. Yhteistyöverkoston oppimisen mahdollistavia tekijöitä käsiteltiin luottamuksen, yhteistyön, yhteisöllisyyden ja tiedonjaon menetelmien kautta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kuuden teemahaastattelun avulla.
Tutkimuksen tuloksina saatiin sekä edeltävää tutkimuskirjallisuutta täydentävää tietoa että edeltävästä tutkimuksesta poikkeavaa tietoa. Tutkimuksessa selvisi, että yhteistyöverkoston rakenteeseen liittyen sekä vahvat että heikot sidokset voivat tarjota oppimismahdollisuuksia. Tutkimuksessa selvisi myös, että rakenteellisia aukkoja voi ilmetä myös vahvoissa sidoksissa, mikä eroaa aiemmassa tutkimuskirjallisuudesta. Yhteistyöverkoston rakenteen monipuolisuus vaikuttaa organisaatioiden oppimiseen myönteisesti. Tiedonjaon menetelmistä erityisesti digitaaliset ja vapaamuotoiset menetelmät näyttävät tämän tutkimuksen valossa olevan tehokkaimpia menetelmiä tiedonjakoon ja tukevan parhaiten yhteistyöverkostossa tapahtuvaa oppimista. Tässä tutkimuksessa todettiin luottamuksen lisäävän tiedonjakoa ja nopeuttavan oppimista. Yhteistyön vaikutus tiedonjakoon todettiin tässä tutkimuksessa olevan oletettua vähäisempi. Sitä vastoin yhteisöllisyys näyttää tämän tutkimuksen perusteella lisäävän tiedonjakoa, mutta se voi myös toimia esteenä yhteistyöverkostoon liittymiselle.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että yhteistyöverkosto vaikuttaa organisaatioiden oppimiseen moninaisin keinoin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yhteistyöverkosto vaikuttaa organisaatioiden oppimiseen tarjoamalla mahdollisuuden pääsyyn yhteistyöverkoston hallussaan pitämään tietoon yhteistyöverkoston rakenteen kautta. Tutkimuksen mukaan yhteistyöverkoston sisäisessä oppimisessa toimivia tiedonjaon menetelmiä ovat erityisesti digitaaliset ja vapaamuotoiset tiedonjaon menetelmät, sillä ne tukevat verkostokumppaneiden välistä vuorovaikutusta. Tutkimuksen perusteella oppimista voidaan edistää erityisesti luottamuksen, mutta rajoitetusti myös yhteistyön ja yhteisöllisyyden avulla.
Yhteistyöverkoston rakennetta esiteltiin rakenteen eri elementtien, vahvojen ja heikkojen sidosten sekä rakenteellisten aukkojen kautta. Yhteistyöverkoston oppimisen mahdollistavia tekijöitä käsiteltiin luottamuksen, yhteistyön, yhteisöllisyyden ja tiedonjaon menetelmien kautta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kuuden teemahaastattelun avulla.
Tutkimuksen tuloksina saatiin sekä edeltävää tutkimuskirjallisuutta täydentävää tietoa että edeltävästä tutkimuksesta poikkeavaa tietoa. Tutkimuksessa selvisi, että yhteistyöverkoston rakenteeseen liittyen sekä vahvat että heikot sidokset voivat tarjota oppimismahdollisuuksia. Tutkimuksessa selvisi myös, että rakenteellisia aukkoja voi ilmetä myös vahvoissa sidoksissa, mikä eroaa aiemmassa tutkimuskirjallisuudesta. Yhteistyöverkoston rakenteen monipuolisuus vaikuttaa organisaatioiden oppimiseen myönteisesti. Tiedonjaon menetelmistä erityisesti digitaaliset ja vapaamuotoiset menetelmät näyttävät tämän tutkimuksen valossa olevan tehokkaimpia menetelmiä tiedonjakoon ja tukevan parhaiten yhteistyöverkostossa tapahtuvaa oppimista. Tässä tutkimuksessa todettiin luottamuksen lisäävän tiedonjakoa ja nopeuttavan oppimista. Yhteistyön vaikutus tiedonjakoon todettiin tässä tutkimuksessa olevan oletettua vähäisempi. Sitä vastoin yhteisöllisyys näyttää tämän tutkimuksen perusteella lisäävän tiedonjakoa, mutta se voi myös toimia esteenä yhteistyöverkostoon liittymiselle.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että yhteistyöverkosto vaikuttaa organisaatioiden oppimiseen moninaisin keinoin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yhteistyöverkosto vaikuttaa organisaatioiden oppimiseen tarjoamalla mahdollisuuden pääsyyn yhteistyöverkoston hallussaan pitämään tietoon yhteistyöverkoston rakenteen kautta. Tutkimuksen mukaan yhteistyöverkoston sisäisessä oppimisessa toimivia tiedonjaon menetelmiä ovat erityisesti digitaaliset ja vapaamuotoiset tiedonjaon menetelmät, sillä ne tukevat verkostokumppaneiden välistä vuorovaikutusta. Tutkimuksen perusteella oppimista voidaan edistää erityisesti luottamuksen, mutta rajoitetusti myös yhteistyön ja yhteisöllisyyden avulla.