”I would say that user is a king” – Intialaisten muotoilijaopiskelijoiden käsityksiä muotoiluprosessista.
Kohtamäki, Anna (2018-08-29)
”I would say that user is a king” – Intialaisten muotoilijaopiskelijoiden käsityksiä muotoiluprosessista.
Kohtamäki, Anna
(29.08.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100537692
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100537692
Tiivistelmä
Tutkimus on osa FINDIgATE-hanketta, joka tulee sanoista Finnish and Indian Wellbeing through Education. Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää intialaisten korkea-asteen muotoilijaopiskelijoiden (N=14) käsityksiä muotoiluprosessista. Käsityökasvatuksen näkökulmasta muotoilun ja muotoiluprosessin ymmärtäminen on tärkeää, sillä ne ovat keskeisesti osa käsityön oppiaineen sisältöjä nykyisen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014).
Tutkimuksen teoreettinen tausta koostuu muotoilun ja muotoiluprosessien määrittelystä, muotoilukasvatuksesta ja muotoilusta, jota tarkastellaan osana kokonaista käsityöprosessia. Tutkimusote on fenomenologinen. Aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu, joka toteutettiin kolmena ryhmähaastatteluna ja täydentävänä yksilöhaastatteluna. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysiillä.
Tulosten mukaan intialaiset muotoilun opiskelijat näkevät, että muotoilu on monialaista yhteistyössä tehtävää käyttäjien palvelua elämän eri osa-alueilla. Muotoiluprosessi jäsentyy muotoilutehtävän ja ratkaistavan ongelman määrittämisen, käyttäjätutkimuksen, ideoinnin, prototyyppien valmistamisen ja testauksen kautta. Dokumentointi on osa muotoiluprosessia. Muotoiluprosessiin liittyen opiskelijat kokevat haasteellisena kaupallistamisen, olennaisten työyhteisötaitojen kehittämisen sekä työelämän todellisuuden mukanaan tuomat rajoitteet.
Intialaisten muotoilijaopiskelijoiden muotoiluprosessin eri vaiheet ovat sovellettavissa kokonaisen käsityöprosessin toteuttamiseen. Tuloksissa korostunut käyttäjälähtöisyys on mahdollisuus peruskoulun käsityön ja oppiainerajat ylittävien muotoiluprosessien lähestymistavaksi.
Tutkimuksen teoreettinen tausta koostuu muotoilun ja muotoiluprosessien määrittelystä, muotoilukasvatuksesta ja muotoilusta, jota tarkastellaan osana kokonaista käsityöprosessia. Tutkimusote on fenomenologinen. Aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu, joka toteutettiin kolmena ryhmähaastatteluna ja täydentävänä yksilöhaastatteluna. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysiillä.
Tulosten mukaan intialaiset muotoilun opiskelijat näkevät, että muotoilu on monialaista yhteistyössä tehtävää käyttäjien palvelua elämän eri osa-alueilla. Muotoiluprosessi jäsentyy muotoilutehtävän ja ratkaistavan ongelman määrittämisen, käyttäjätutkimuksen, ideoinnin, prototyyppien valmistamisen ja testauksen kautta. Dokumentointi on osa muotoiluprosessia. Muotoiluprosessiin liittyen opiskelijat kokevat haasteellisena kaupallistamisen, olennaisten työyhteisötaitojen kehittämisen sekä työelämän todellisuuden mukanaan tuomat rajoitteet.
Intialaisten muotoilijaopiskelijoiden muotoiluprosessin eri vaiheet ovat sovellettavissa kokonaisen käsityöprosessin toteuttamiseen. Tuloksissa korostunut käyttäjälähtöisyys on mahdollisuus peruskoulun käsityön ja oppiainerajat ylittävien muotoiluprosessien lähestymistavaksi.