Opettajan etiikka, sanaton vaatimus : Fenomenografinen tutkimus opettajien väärinkäytöksiin ja väärinkäytösepäilyihin liittyvästä uutisoinnista ja online-keskusteluista 2016-2018.
Leiwo, Liinaleena (2018-08-13)
Opettajan etiikka, sanaton vaatimus : Fenomenografinen tutkimus opettajien väärinkäytöksiin ja väärinkäytösepäilyihin liittyvästä uutisoinnista ja online-keskusteluista 2016-2018.
Leiwo, Liinaleena
(13.08.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100837829
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100837829
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma kartoittaa opettajien väärinkäytöksiin ja väärinkäytösepäilyihin liittyvissä uutisissa ja uutisiin liittyvissä online- keskusteluissa ilmeneviä käsityksiä opettajan etiikasta. Tutkielma kartoittaa fenomenografian avulla millaisia käsityksiä opettajan toiminnan hyväksyttävyydestä tai tuomittavuudesta uutisissa ja keskustelussa ilmenee ja millaisia perusteluita niissä esitetään käsityksille.
Aineisto on kerätty internetistä suomalaisilta sivustoilta ja uutiset ja keskustelut sijoittuvat ajallisesti vuosien 2016-2018 välille. Aineisto koostuu kuudestatoista uutisesta (2016-2018) sekä kolmesta uutiseen liittyvästä online-keskustelusta (2017-2018). Uutiset ja keskustelut on analysoitu erikseen.
Teoreettisessa osiossa käsitellään opettajan professiota sekä opettajan työtä määrittäviä sääntöjä: lakeja, opetussuunnitelmaa ja opettajan etiikkaa. Lisäksi tarkastellan opettajan etiikkaan liittyvää aiempaa tutkimusta sekä Suomessa että muualla maailmassa.
Tulosten mukaan julkisessa keskustelussa erottuu vahvasti laki opettajan työssään toimimista rajoittavana tekijänä. Opetussuunnitelma ja opettajan etiikka sekä opettajan ja koulun työtä ohjaavat arvot saavat vain vähän huomiota, etenkin uutisista keskustelevien ihmisten käsityksissä. Keskustelun ja uutisoinnin fenomenografinen analyysi antaa sellaisen kuvan, että puhekulttuuri opettajan ammattietiikasta on hatara ja siksi opettajan toimintaa kommentoidaan lain tai yksityisen ihmisen perspektiivistä.
Keskustelua leimaa myös koulun ja oppilaiden välinen luottamuspula: valehtelusyytökset ja kääntyvät urhiasetelmat sekä tapahtumien mitätöiminen. Lisäksi julkisessa keskustelussa vaikuttaa ajankohta, seksuaalisen häirinnän paljastamiseksi syntynyt #metoo -kampanja ja käsitys ajankohdan vaikutuksesta tapahtumien hyväksyttävyyteen tai tuomittavuuten.
Aineisto on kerätty internetistä suomalaisilta sivustoilta ja uutiset ja keskustelut sijoittuvat ajallisesti vuosien 2016-2018 välille. Aineisto koostuu kuudestatoista uutisesta (2016-2018) sekä kolmesta uutiseen liittyvästä online-keskustelusta (2017-2018). Uutiset ja keskustelut on analysoitu erikseen.
Teoreettisessa osiossa käsitellään opettajan professiota sekä opettajan työtä määrittäviä sääntöjä: lakeja, opetussuunnitelmaa ja opettajan etiikkaa. Lisäksi tarkastellan opettajan etiikkaan liittyvää aiempaa tutkimusta sekä Suomessa että muualla maailmassa.
Tulosten mukaan julkisessa keskustelussa erottuu vahvasti laki opettajan työssään toimimista rajoittavana tekijänä. Opetussuunnitelma ja opettajan etiikka sekä opettajan ja koulun työtä ohjaavat arvot saavat vain vähän huomiota, etenkin uutisista keskustelevien ihmisten käsityksissä. Keskustelun ja uutisoinnin fenomenografinen analyysi antaa sellaisen kuvan, että puhekulttuuri opettajan ammattietiikasta on hatara ja siksi opettajan toimintaa kommentoidaan lain tai yksityisen ihmisen perspektiivistä.
Keskustelua leimaa myös koulun ja oppilaiden välinen luottamuspula: valehtelusyytökset ja kääntyvät urhiasetelmat sekä tapahtumien mitätöiminen. Lisäksi julkisessa keskustelussa vaikuttaa ajankohta, seksuaalisen häirinnän paljastamiseksi syntynyt #metoo -kampanja ja käsitys ajankohdan vaikutuksesta tapahtumien hyväksyttävyyteen tai tuomittavuuten.