Luokanopettajien ammatillisten näkemysten muutos työuran aikana
Nevanperä, Jenna (2018-08-08)
Luokanopettajien ammatillisten näkemysten muutos työuran aikana
Nevanperä, Jenna
(08.08.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018101638335
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018101638335
Tiivistelmä
Tämä tutkimus pyrkii selvittämään luokanopettajien ammatillisessa kehityksessä ja ammatillisissa käsityksissä tapahtuvia muutoksia opettajien työuran aikana. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytetään Fullerin ja Bownin (1975) vaiheteoriaa opettajaksi kehittymisen vaiheista. Tämän alan merkittävimmän vaiheteorian mukaan opettajat ammatillinen kehitys kulkee läpi kolmen vaiheen alkaen selviytymisvaiheesta, edeten tehtäväorientoituneeseen vaiheeseen ja päättyen opetuksen vaikutusta koskevan vaiheeseen. Teorian mukaan luokanopettajat käyvät kyseiset vaiheet läpi omassa ammatillisessa kehittymisessä.
Tutkimus pyrki selvittämään, millaisia haasteita opettajat kokevat uran eri vaiheissa, ja missä määrin ne ovat samansuuntaisia vaiheteorian kanssa, tai siitä poikkeavia. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Haastattelut selvittivät luokanopettajien ammatillisia näkemyksiä ja haasteita työuran eri vaiheissa. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa, jotka olivat työskennelleet alalla vähintään viisitoista vuotta. Aineistosta esiin nousseet haasteet luokiteltiin ylä- ja alaluokkiin. Luokat taulukoitiin ja lopuksi haasteita verrattiin Fullerin ja Bownin (1975) teoriaan.
Tutkimus osoitti, että opettajat kohtaavat työssä monenlaisia haasteita. Noviisivaiheen haasteet koskivat epävarmuuden kokemista, työyhteisöön ja työtehtäviin sisäänpääsyä ja työn kuormittavuutta. Tehtäväorientoituneessa vaiheessa haasteet koskivat uralla etenemistä, ajankäyttöä, sisältöä sekä työn mielekkyyden kokemista. Opetuksen vaikutusta koskevassa vaiheessa haasteet koskivat ajankäyttöä, työmäärää ja yhteiskuntamuutoksen mukanaan tuomia lisähaasteita.
Kaikki vaiheet kattavia haasteita olivat ajankäyttöön ja oppiaineksen sisältöön liittyvät haasteet. Tutkimuksen tulosten valossa Fullerin ja Bownin teoria on edelleen käyttökelpoinen opettajien ammatillisten uravaiheiden selvittämisessä. Tutkimusaineistosta nousi kuitenkin esiin myös useita haasteita, kuten opetustehtävien ulkopuolinen työ sekä opetussuunnitelmien muutos ja päivitystyö, jotka haastavat kehittämään teoriaa. Haasteet ovat moninaisia ja koskevat niin opetustilannetta kuin sen ulkopuolisia asioita työtä koskien.
Tutkimus pyrki selvittämään, millaisia haasteita opettajat kokevat uran eri vaiheissa, ja missä määrin ne ovat samansuuntaisia vaiheteorian kanssa, tai siitä poikkeavia. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Haastattelut selvittivät luokanopettajien ammatillisia näkemyksiä ja haasteita työuran eri vaiheissa. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa, jotka olivat työskennelleet alalla vähintään viisitoista vuotta. Aineistosta esiin nousseet haasteet luokiteltiin ylä- ja alaluokkiin. Luokat taulukoitiin ja lopuksi haasteita verrattiin Fullerin ja Bownin (1975) teoriaan.
Tutkimus osoitti, että opettajat kohtaavat työssä monenlaisia haasteita. Noviisivaiheen haasteet koskivat epävarmuuden kokemista, työyhteisöön ja työtehtäviin sisäänpääsyä ja työn kuormittavuutta. Tehtäväorientoituneessa vaiheessa haasteet koskivat uralla etenemistä, ajankäyttöä, sisältöä sekä työn mielekkyyden kokemista. Opetuksen vaikutusta koskevassa vaiheessa haasteet koskivat ajankäyttöä, työmäärää ja yhteiskuntamuutoksen mukanaan tuomia lisähaasteita.
Kaikki vaiheet kattavia haasteita olivat ajankäyttöön ja oppiaineksen sisältöön liittyvät haasteet. Tutkimuksen tulosten valossa Fullerin ja Bownin teoria on edelleen käyttökelpoinen opettajien ammatillisten uravaiheiden selvittämisessä. Tutkimusaineistosta nousi kuitenkin esiin myös useita haasteita, kuten opetustehtävien ulkopuolinen työ sekä opetussuunnitelmien muutos ja päivitystyö, jotka haastavat kehittämään teoriaa. Haasteet ovat moninaisia ja koskevat niin opetustilannetta kuin sen ulkopuolisia asioita työtä koskien.
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Financing and valuation of early stage biopharmaceutical companies : Funding R&D projects and challenges in valuations of early stage biopharmaceutical firms in Finland
Manninen, Sakari (Turun yliopisto, 11.10.2017)To keep up acceptable growth, the largest pharmaceutical companies should bring multiple new drugs to the market every year. As they have challenges developing enough new medicines in-house, they are forced to screen for ... -
The prognostic role of CLEVER-1+ and CD68 macrophages in stage I-IV colorectal cancer (CLEVER-1+ ja CD68-makrofagien prognostinen merkitys kolorektaalisyövän levinnäisyysluokissa I-IV)
Kemppinen, Lotta (Turun yliopisto, 09.07.2018) -
Classifying Search Queries To Digital Customer Purchasing Funnel Stages: A Machine Learning Approach
Engren, Veera (15.12.2019)Understanding customer journeys is essential for marketers in order to guide consumers through the purchase funnel and respond more effectively to the consumers’ information needs in different stages of their buying journeys. ...avoin