Suomalaisten pk-yritysten kokemat esteet Norjan markkinoilla
Tohmo, Marja (2018-10-11)
Suomalaisten pk-yritysten kokemat esteet Norjan markkinoilla
Tohmo, Marja
(11.10.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018102538763
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018102538763
Tiivistelmä
Suomalaiset pk-yritykset etsivät aiempaa useammin kasvun mahdollisuuksia kotimaan markkinoiden ulkopuolelta. Pk-yritysten kansainvälistyminen on usein haastavampaa kuin suurten yritysten kansainvälistyminen. Pk-yritysten kansainvälistymisen kannustaminen on tärkeää, sillä nykyisellään ne edustavat vain pientä osaa Suomen kokonaisviennistä. Tässä tutkimuksessa on haluttu selvittää, millaisia esteitä suomalaiset pk-yritykset kokevat Norjan markkinoilla. Markkinakohtainen tutkimus on tärkeää esteiden tutkimuksessa, sillä eri lähtö- ja kohdemarkkinat voivat synnyttää erilaisia esteitä. Norjan markkinat ovat kulttuurisesti ja maantieteellisesti lähellä Suomea, mutta suomalaisyritykset eivät ole suuressa mittakaavassa löytäneet markkinoille, ja niillä on tarjota paljon potentiaalia suomalaisille pk-yrityksille nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sitä varten haastateltiin kolmen Norjassa toimivan suomalaisen pk-yrityksen edustajia. Haastatellut yritykset ovat pk-yrityksiä, joilla on useamman vuoden kokemus Norjan markkinoilla toimimisesta. Teemahaastattelujen avulla selvitettiin, millaisia esteitä yritykset ovat kokeneet Norjan markkinoilla. Puolistrukturoitujen teemahaastattelujen lisäksi tutkimukseen sisältyi strukturoitu kyselyosio, jonka avulla selvitettiin, miten merkittävinä yritykset olivat kokeneet erilaiset esteet Norjan markkinoilla. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin koodaamalla ne avoimen koodauksen keinoin teemoihin. Nämä teemat muodostavat tässä tutkimuksessa löydetyt esteiden kategoriat. Tutkimuksen perusteella esteet voidaan jakaa kahteen kategoriaan: sisäisiin ja ulkoisiin esteisiin. Nämä esteet jakautuvat kahdeksaan kategoriaan. Sisäisiin esteisiin lukeutuvat resurssiesteet ja rajalliseen tietoon liittyvät esteet. Tunnistettuja ulkoisten esteiden kategorioita olivat kulttuuri, kieli ja kommunikaatio, kilpailu ja tunnettuus, valuuttariski, laatuvaatimukset sekä tullikäytännöt, maantiede ja jakelu. Näiden lisäksi merkittäviä esteitä yrityksille olivat ulkomaisten asiakkaiden tavoittamisvaikeudet, ongelmat viestinnässä ulkomaisen asiakkaan kanssa, erilaiset tavat ja asenteet kohdemarkkinoilla, kiivas kilpailu kohdemarkkinoilla, huonot tai huonontuvat taloudelliset olosuhteet kohdemarkkinoilla, tuntemattomat liiketoiminnan käytännöt kohdemarkkinoilla, erilaiset sosiokulttuuriset piirteet sekä sanalliset ja ei-sanalliset eroavaisuudet viestinnässä. Ulkoiset esteet vaikuttaisivat olleen yrityksille merkittävämpiä, vaikka sisäisiä esteitä raportoitiin määrällisesti enemmän. Yritysten välillä oli paljon eroja sekä yksittäisten esteiden kokemisessa että siinä, miten merkittävinä ne kokivat esteet yleisesti. Tutkimustulosten perusteella esteitä Suomen ja Norjan välillä on. Erot aiempiin tutkimuksiin selittyvät jossain määrin Norjan markkinoiden ja haastateltujen yritysten ominaisuuksilla, kuten Norjan offshore-alan korkeilla laatuvaatimuksilla sekä päätöksentekijän ja organisaation ominaisuuksilla. Erityinen etu oli niillä yrityksillä, joilla oli Norjan kielen ja kulttuurin osaamista yrityksen sisällä.