Monilukutaidon opettaminen ja alakoulun ympäristöopin oppikirja-aukeaman tulkinta
Herttovuo, Pinja (2018-10-16)
Monilukutaidon opettaminen ja alakoulun ympäristöopin oppikirja-aukeaman tulkinta
Herttovuo, Pinja
(16.10.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110747560
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110747560
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä monilukutaidosta, sen opettamisesta sekä monilukutaidon hyödyntämisestä alakoulun ympäristöopin oppikirjan tulkinnassa. Aiemman kirjallisuuden perusteella voidaan sanoa, että monilukutaito ja tiedon kokoaminen useasta lähteestä on noussut keskeiseksi yhteiskunnalliseksi taidoksi. Tätä taitoa tulisi myös POPS 2014:n mukaan harjoitella peruskoulussa ainerajat ylittävänä laaja-alaisena kokonaisuutena.
Tässä tutkimuksessa yhteensä viideltä (n=5) peruskoulun toisen tai viidennen luokan opettajalta kysyttiin teemahaastattelun avulla, miten he opettavat monilukutaitoa omassa luokassaan. Lisäksi yhteensä 20:ltä (n=20) kyseisten opettajien oppilailta kysyttiin toiminnallisen parihaastattelun avulla heidän tietojaan ja taitojaan lukea multimodaalista alakoulun ympäristöopin oppikirjan aukeamaa.
Sisällönanalyysin avulla havaittiin, että opettajat eivät olleet kiinnittäneet tietoisesti huomiota monilukutaidon opettamiseen. Yleisimmin opettajat opettivat monilukutaitoa äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteiden ohella ja erillisiä, yleensä sanallista tekstiä painottavia lukutaitoja. Tämä heijastui myös oppilaiden tapoihin lukea sanallista tekstiä ja visuaalisia kuvia sisältävää oppikirjan aukeamaa. Oppilaat käyttivät aukeaman silmäilyyn ja lukemiseen hyvin vaihtelevia strategioita, mutta suurin osa tutkimukseen osallistuneista oppilaista tukeutui sanalliseen tekstiin aukeamaa tulkitessaan. Oppilaat myös kertoivat aukeaman tärkeimmän tiedon löytyvän sanallisesta tekstistä, vaikka tiedostivatkin kuvien tärkeän merkityksen motivaation lisäämisessä, tekstin tukemisessa sekä lisätiedon tarjoamisessa. Voidaan siis päätellä, että POPS 2014:n painottama monilukutaito on vasta hiljalleen leviämässä osaksi peruskoulun käytäntöjä.
Tässä tutkimuksessa yhteensä viideltä (n=5) peruskoulun toisen tai viidennen luokan opettajalta kysyttiin teemahaastattelun avulla, miten he opettavat monilukutaitoa omassa luokassaan. Lisäksi yhteensä 20:ltä (n=20) kyseisten opettajien oppilailta kysyttiin toiminnallisen parihaastattelun avulla heidän tietojaan ja taitojaan lukea multimodaalista alakoulun ympäristöopin oppikirjan aukeamaa.
Sisällönanalyysin avulla havaittiin, että opettajat eivät olleet kiinnittäneet tietoisesti huomiota monilukutaidon opettamiseen. Yleisimmin opettajat opettivat monilukutaitoa äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteiden ohella ja erillisiä, yleensä sanallista tekstiä painottavia lukutaitoja. Tämä heijastui myös oppilaiden tapoihin lukea sanallista tekstiä ja visuaalisia kuvia sisältävää oppikirjan aukeamaa. Oppilaat käyttivät aukeaman silmäilyyn ja lukemiseen hyvin vaihtelevia strategioita, mutta suurin osa tutkimukseen osallistuneista oppilaista tukeutui sanalliseen tekstiin aukeamaa tulkitessaan. Oppilaat myös kertoivat aukeaman tärkeimmän tiedon löytyvän sanallisesta tekstistä, vaikka tiedostivatkin kuvien tärkeän merkityksen motivaation lisäämisessä, tekstin tukemisessa sekä lisätiedon tarjoamisessa. Voidaan siis päätellä, että POPS 2014:n painottama monilukutaito on vasta hiljalleen leviämässä osaksi peruskoulun käytäntöjä.