Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Monilukutaidon opettaminen ja alakoulun ympäristöopin oppikirja-aukeaman tulkinta

Herttovuo, Pinja (2018-10-16)

Monilukutaidon opettaminen ja alakoulun ympäristöopin oppikirja-aukeaman tulkinta

Herttovuo, Pinja
(16.10.2018)
Katso/Avaa
Herttovuo_Pinja_opinnayte.pdf (3.000Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110747560
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä monilukutaidosta, sen opettamisesta sekä monilukutaidon hyödyntämisestä alakoulun ympäristöopin oppikirjan tulkinnassa. Aiemman kirjallisuuden perusteella voidaan sanoa, että monilukutaito ja tiedon kokoaminen useasta lähteestä on noussut keskeiseksi yhteiskunnalliseksi taidoksi. Tätä taitoa tulisi myös POPS 2014:n mukaan harjoitella peruskoulussa ainerajat ylittävänä laaja-alaisena kokonaisuutena.

Tässä tutkimuksessa yhteensä viideltä (n=5) peruskoulun toisen tai viidennen luokan opettajalta kysyttiin teemahaastattelun avulla, miten he opettavat monilukutaitoa omassa luokassaan. Lisäksi yhteensä 20:ltä (n=20) kyseisten opettajien oppilailta kysyttiin toiminnallisen parihaastattelun avulla heidän tietojaan ja taitojaan lukea multimodaalista alakoulun ympäristöopin oppikirjan aukeamaa.

Sisällönanalyysin avulla havaittiin, että opettajat eivät olleet kiinnittäneet tietoisesti huomiota monilukutaidon opettamiseen. Yleisimmin opettajat opettivat monilukutaitoa äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteiden ohella ja erillisiä, yleensä sanallista tekstiä painottavia lukutaitoja. Tämä heijastui myös oppilaiden tapoihin lukea sanallista tekstiä ja visuaalisia kuvia sisältävää oppikirjan aukeamaa. Oppilaat käyttivät aukeaman silmäilyyn ja lukemiseen hyvin vaihtelevia strategioita, mutta suurin osa tutkimukseen osallistuneista oppilaista tukeutui sanalliseen tekstiin aukeamaa tulkitessaan. Oppilaat myös kertoivat aukeaman tärkeimmän tiedon löytyvän sanallisesta tekstistä, vaikka tiedostivatkin kuvien tärkeän merkityksen motivaation lisäämisessä, tekstin tukemisessa sekä lisätiedon tarjoamisessa. Voidaan siis päätellä, että POPS 2014:n painottama monilukutaito on vasta hiljalleen leviämässä osaksi peruskoulun käytäntöjä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [6699]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste