Soiva vainotieto : vainoamiskokemuksen lähikuuntelu neljässä elokuvassa
Mononen, Sini (2018-12-01)
Soiva vainotieto : vainoamiskokemuksen lähikuuntelu neljässä elokuvassa
Mononen, Sini
(01.12.2018)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7460-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7460-3
Tiivistelmä
Tämä musiikkitieteen alaan kuuluva väitöskirja käsittelee äänen ja musiikin rakentamia vainoamisväkivallan kuvauksia elokuvassa. Tutkimuksessa kysyn, millaisia kokemuksia ja merkityksiä vainoamisväkivaltaan liitetään elokuvissa äänen ja musiikin avulla. Samalla tarkastelen sitä, millaisia mielikuvia vainoamisesta väkivaltana ja väkivaltaisena kokemuksena rakennetaan, eli sitä, millaista soivaa vainotietoa elokuvat tuottavat. Soiva vainotieto tarkoittaa tässä tutkimuksessa auditiivisten kulttuurituotteiden viestimää käsitystä vainoamisesta.
Artikkelimuotoinen väitöskirja koostuu teoreettismetodologisesta ja aineistoa esittelevästä johdantoluvusta sekä neljästä osatutkimuksesta. Aineistona on neljä vainoamiselokuvaa, joita analysoidaan audiovisuaalisen lähiluvun ja -kuuntelun keinoin. Elokuvat ovat: Martha (Martha, Länsi-Saksa, ohj. Rainer Werner Fassbinder, 1974), Hirveä kosto (Lipstick, ohj. Lamont Johnson, USA, 1976), Kun tuntematon soittaa… (When a Stranger Calls, ohj. Fred Walton, USA, 1979) ja Ikuinen rakkaus (Enduring Love, ohj. Roger Michell, UK, 2004). Keskeisenä metodologiana on audiovisuaalinen lähiluku ja -kuuntelu. Eri osatutkimuksissa aineistoa lähestytään myös kulttuurisen musiikintutkimuksen, musiikin fenomenologisen tutkimuksen, psykoanalyyttisen ja feministisen musiikintutkimuksen sekä eri vainoamisen tutkimuksen diskurssien avulla.
Aineiston lähikuuntelu osoittaa elokuvien rakentavan äänen ja musiikin avulla soivaa vainotietoa, jonka mukaan vainoaminen koetaan voimakkaasti vainotun koko olemassaoloon vaikuttavana. Vainoamisen luonne väkivaltana kuvataan elokuvien musiikissa ja äänessä erilaisina tajuntaa ja kehollisuutta koskettavina negatiivisina eli maailmasuhdetta häiritsevinä elämyksinä. Niin ikään äänen ja musiikin valossa vainoamisen aika näyttäytyy niin menneisyyttä, nyt-hetkeä kuin tulevaisuuttakin hallitsevana. Musiikki ja ääni kuvaavat vainoajan ja vainotun välistä valtasuhdetta, jossa vainoajalla on korostunut valta vainotun elämästä. Vastaavasti vainottu menettää kontrollin kokemuksen omasta elämästään. Aural understanding of stalking: close listening of the experience of stalking in four films
This musicology thesis looks at how stalking is depicted through the use of music and sound in films. My research looks at how these aural tools bring certain kinds of experience and meaning to bear on how stalking is represented on the screen. At the same time, I ask what exactly are the concepts of violence and stalking that arise from this aural depiction; in other words, what is the precise nature of the knowledge on stalking that is communicated through auditive cultural products such as films? Knowledge thus created is referred to in this thesis as an aural understanding of stalking.
The article-based doctoral thesis consists of four research articles and a theoretical and methodological introduction to this material. Each research article examines one of four films depicting stalking through audiovisual close reading and listening. The films are Martha (West Germany, dir. Rainer Werner Fassbinder, 1974), Lipstick (dir. Lamont Johnson, USA, 1976), When a Stranger Calls (dir. Fred Walton, USA, 1979), and Enduring Love (dir. Roger Michell, UK, 2004). Audiovisual close reading and listening is the key methodology used throughout; but in the different research articles, the material is also approached from the contexts of cultural musicology, the phenomenological study of music, psychoanalytical music studies, feminist music studies, and research on stalking.
A close listening to these films reveals ways in which sound and music are used to convey an understanding of stalking as a form of violence that affects every part of the person being stalked. The violent nature of this stalking is conveyed especially clearly through specific sounds and music which trigger different negative experiences in the films that may then have an effect on one’s consciousness, physique, and situationality. Sounds and music are also used to create the effect that this stalking applies equally to the past, the present, and the future of the stalked subject. The range of aural tools used in these four films show how the stalker wields power over the stalked, and how the latter gradually loses the feeling of being in control of their own life.
Artikkelimuotoinen väitöskirja koostuu teoreettismetodologisesta ja aineistoa esittelevästä johdantoluvusta sekä neljästä osatutkimuksesta. Aineistona on neljä vainoamiselokuvaa, joita analysoidaan audiovisuaalisen lähiluvun ja -kuuntelun keinoin. Elokuvat ovat: Martha (Martha, Länsi-Saksa, ohj. Rainer Werner Fassbinder, 1974), Hirveä kosto (Lipstick, ohj. Lamont Johnson, USA, 1976), Kun tuntematon soittaa… (When a Stranger Calls, ohj. Fred Walton, USA, 1979) ja Ikuinen rakkaus (Enduring Love, ohj. Roger Michell, UK, 2004). Keskeisenä metodologiana on audiovisuaalinen lähiluku ja -kuuntelu. Eri osatutkimuksissa aineistoa lähestytään myös kulttuurisen musiikintutkimuksen, musiikin fenomenologisen tutkimuksen, psykoanalyyttisen ja feministisen musiikintutkimuksen sekä eri vainoamisen tutkimuksen diskurssien avulla.
Aineiston lähikuuntelu osoittaa elokuvien rakentavan äänen ja musiikin avulla soivaa vainotietoa, jonka mukaan vainoaminen koetaan voimakkaasti vainotun koko olemassaoloon vaikuttavana. Vainoamisen luonne väkivaltana kuvataan elokuvien musiikissa ja äänessä erilaisina tajuntaa ja kehollisuutta koskettavina negatiivisina eli maailmasuhdetta häiritsevinä elämyksinä. Niin ikään äänen ja musiikin valossa vainoamisen aika näyttäytyy niin menneisyyttä, nyt-hetkeä kuin tulevaisuuttakin hallitsevana. Musiikki ja ääni kuvaavat vainoajan ja vainotun välistä valtasuhdetta, jossa vainoajalla on korostunut valta vainotun elämästä. Vastaavasti vainottu menettää kontrollin kokemuksen omasta elämästään.
This musicology thesis looks at how stalking is depicted through the use of music and sound in films. My research looks at how these aural tools bring certain kinds of experience and meaning to bear on how stalking is represented on the screen. At the same time, I ask what exactly are the concepts of violence and stalking that arise from this aural depiction; in other words, what is the precise nature of the knowledge on stalking that is communicated through auditive cultural products such as films? Knowledge thus created is referred to in this thesis as an aural understanding of stalking.
The article-based doctoral thesis consists of four research articles and a theoretical and methodological introduction to this material. Each research article examines one of four films depicting stalking through audiovisual close reading and listening. The films are Martha (West Germany, dir. Rainer Werner Fassbinder, 1974), Lipstick (dir. Lamont Johnson, USA, 1976), When a Stranger Calls (dir. Fred Walton, USA, 1979), and Enduring Love (dir. Roger Michell, UK, 2004). Audiovisual close reading and listening is the key methodology used throughout; but in the different research articles, the material is also approached from the contexts of cultural musicology, the phenomenological study of music, psychoanalytical music studies, feminist music studies, and research on stalking.
A close listening to these films reveals ways in which sound and music are used to convey an understanding of stalking as a form of violence that affects every part of the person being stalked. The violent nature of this stalking is conveyed especially clearly through specific sounds and music which trigger different negative experiences in the films that may then have an effect on one’s consciousness, physique, and situationality. Sounds and music are also used to create the effect that this stalking applies equally to the past, the present, and the future of the stalked subject. The range of aural tools used in these four films show how the stalker wields power over the stalked, and how the latter gradually loses the feeling of being in control of their own life.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2866]