Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

8-luokkalaisten maailman paikannimistön osaaminen

Utriainen, Tiia (2018-10-29)

8-luokkalaisten maailman paikannimistön osaaminen

Utriainen, Tiia
(29.10.2018)
Katso/Avaa
Utriainen_Tiia_opinnayte.pdf (656.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018111648291
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan yläkoulun maantiedon opetukseen tulee sisältyä maailman paikannimistön oppimista sekä ajankohtaisten uutisten seuraamista. Nämä tiedot ja taidot edesauttavat osaltaan vaikuttamistaitoisten, kestävään kehitykseen sitoutuvien kansalaisten kasvattamisessa. Uutisten seuraamisen on tutkimuksissa todettu vaikuttavan positiivisestipaikannimistön osaamiseen. Onkin kiinnostavaa ja relevanttia tutkia, mitenyläkoululaiset seuraavat uutisia, millainen on heidän paikannimistön osaamisen taso sekä mitennämä ovat yhteydessä toisiinsa. Tutkimuksenaineisto kerättiin oppilaiden uutiskäyttäytymistä selvittävällä taustatietolomakkeella ja paikannimistön osaamista mittaavalla karttatehtävälläsekä valtion ja siihen liittyvän kuvauksen yhdistämistehtävällä.Kerätty aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti. Vastanneista kahdeksasluokkalaisistalähes 70 % kertoi seuraavansa uutisia vähintään 1 2 päivänä viikossa. Päivittäin uutisia luki neljännes pojista ja noin 9 % tytöistä. Selkeästi tärkein uutislähde nuorille oli internet. Tutkimuksen kymmenestä valtiosta kartalle parhaiten osattiin sijoittaa Espanjaja heikoiten hallittiin Zimbabwen sijainti. Valtion ja siihen liittyvän luonnehdinnan yhdistämistehtävässä parhaiten osattiin karttatehtävästä poiketen Syyria ja Meksiko. Myös tässä tehtävässä Zimbabwe yhdessä Indonesian kanssa oli oppilaille haastavin. Tutkimuksessa ei todettu uutisten lukutiheyden vaikuttavan paikannimistön osaamiseen, mutta tehtävien välillä oli yhteisvaihtelua.Voidaan todeta, että oppilaiden maailmankuva on jokseenkin vääristynyt ja osa maapallon alueista tunnetaan muita paremmin. Oppilaita tulisi kannustaa uutisten monipuoliseen seuraamiseen niin aiheiden kuin lähteiden osalta.Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää apuna maantiedon opetuksen suunnittelussa ja oppilaiden maantieteellisen maailmankuvan kehittymisen tukemisessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9229]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste