Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navajo-kansan kulttuuriperinnön tuotteistaminen Monument Valleyn turistikohteessa

Laine, Anne (2018-10-31)

Navajo-kansan kulttuuriperinnön tuotteistaminen Monument Valleyn turistikohteessa

Laine, Anne
(31.10.2018)
Katso/Avaa
Laine_Anne_opinnayte.pdf (891.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018111948547
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, miten Pohjois-Amerikan alkuperäiskansoihin kuuluvan navajo-kansan kulttuuriperintöä tuotteistetaan Monument Valley Navajo Tribal Park -nimisessä heimopuistossa Arizonan ja Utahin osavaltioiden rajalla. Kulttuuriperintö ja turismi ovat kietoutuneet vahvasti yhteen monissa turistikohteissa maailmanlaajuisesti. Käsillä oleva tapaustutkimus sijoittuu kulttuuriperintöturismin tutkimuksen ja Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen tutkimuksen kentälle. Tutkimuksen aineisto koostuu esitemateriaalista, jonka tutkielman tekijä on kerännyt Yhdysvaltojen lounaisalueelta. Tutkielman aineistoon kuuluvat myös kenttämuistiinpanot, jotka ovat dokumentteja vuosina 2014, 2015 ja 2017 tehdystä etnografisesta kenttätyöstä Monument Valleyn heimopuistossa.
Navajo-kansan kulttuuriperinnön tuotteistaminen ilmenee sekä aineellisella että aineettomalla tasolla. Aineellista tuotteistamista edustavat ravintolat ja matkamuistomyymälät, jotka tarjoavat mitä erilaisempia alkuperäiskansoihin liittyviä tuotteita turisteille, sekä heimopuiston museot ja näyttelyt. Aineeton tuotteistaminen ilmenee aineellisen tason kautta. Opastetuilla laaksokierroksilla navajo-oppaat kertovat kulttuuristaan ja uskomuksistaan, ja turistit tulkitsevat näitä kertomuksia omien odotustensa kautta. Kulttuuriperinnön tuotteistaminen tapahtuu pitkälti maiseman kautta, ja maisema näyttääkin olevan turistikohteen ensisijainen vetonaula. Autenttisuuden konstruoiminen on keskeinen väline, jolla kulttuuriperintöä markkinoidaan. Aineistosta nousee esille myös joitakin stereotyyppisiä piirteitä, kuten lännen rajaseudun liittäminen maisemaan ja navajojen kulttuuriperintöön. Rajaseutumielikuvat liittyvät paljolti elokuvateollisuuden välittämiin representaatioihin Villistä Lännestä, ja Monument Valleyssa hyödynnetään näitäkin teemoja. Heimopuiston voidaan nähdä tuotteistavan sekä navajojen että amerikkalaisten kulttuuriperintöä.
Tuotteistaminen tarkoittaa navajo-kansalle tasapainottelua perinteisen maailmankatsomuksen ja modernin, amerikkalaisen elämäntavan välillä. Alkuperäiskansojen kulttuuriperinnön tuotteistaminen on monimuotoinen ilmiö, jolla on yhteneväisiä piirteitä ympäri Yhdysvaltoja ja myös maailmanlaajuisesti. Turismi on luonteeltaan hyvin materiakeskeistä ja visuaalista, mutta tänä päivänä turismissa on huomioitu myös kokemuksellisuus. Turistien odotukset vaikuttavat osaltaan siihen, miten kulttuuriperintöä tuotteistetaan.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9229]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste