Sukupuolen moninaisuus ja syrjintä : Miten kasvatusta ja opetusta voisi kehittää sukupuolineutraalimpaan suuntaan
Knuutila, Kaisa (2018-10-24)
Sukupuolen moninaisuus ja syrjintä : Miten kasvatusta ja opetusta voisi kehittää sukupuolineutraalimpaan suuntaan
Knuutila, Kaisa
(24.10.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112048687
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112048687
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ja raportoida seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asemaa yleisellä tasolla sekä tutkia sitä, miten sukupuolen moninaisuutta voitaisiin kasvatuksessa ja koulumaailmassa huomioida paremmin. Keskeisimpiä asioita tässä työssä ovat historia näistä vähemmistöryhmistä antiikista nykypäivään, mikä on heidän tilanteensa ja esiintyvyytensä Suomessa nykyään, miten tämä asia voitaisiin kasvatuksessa ja opetuksessa huomioida paremmin, vaikuttaako vähemmistöryhmiin kuuluminen ammatinvalintaan sekä tarkoitus on myös tehdä selväksi se, mikä ei ole syrjintää.
Suomi on ollut ankea paikka homoseksuaalien elää aina 1970-luvulle asti. Homot olivat kovin vihattu ja syrjitty ihmisryhmä, eivätkä he uskaltaneet tulla ulos kaapista. Homot ja lesbot elivät omissa porukoissaan, heillä ei ollut mitään tekemistä toistensa kanssa. Homot juhlivat keskenään ja tapasivat toisiaan yleensä jonkun kotona, missä he saivat ns. tulla kaapista ulos. Samoin tekivät lesbot. Setan aloitettua toimintansa, on tämä yhdistys järjestänyt näille vähemmistöryhmille omia juhlia ja ryhmiä kysynnän mukaan, missä saattoi tavata muita vertaisia. Tarkoituksena on tehdä kirjallisuuskatsaus mm. Turun Setaa hyödyntäen. Tutkimuksen tavoitteena olisi tulevaisuudessa, että jo peruskouluista lähtien tietoisesti ryhdyttäisiin lisäämään oppilaiden tietoisuutta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä. Se ei olisi vain pari oppituntia seksuaalivalistusta, vaan tietoa lisättäisiin systemaattisesti ympäri lukuvuoden myös erilaisten kampanjoiden ja teemapäivien avulla.
Suomi on ollut ankea paikka homoseksuaalien elää aina 1970-luvulle asti. Homot olivat kovin vihattu ja syrjitty ihmisryhmä, eivätkä he uskaltaneet tulla ulos kaapista. Homot ja lesbot elivät omissa porukoissaan, heillä ei ollut mitään tekemistä toistensa kanssa. Homot juhlivat keskenään ja tapasivat toisiaan yleensä jonkun kotona, missä he saivat ns. tulla kaapista ulos. Samoin tekivät lesbot. Setan aloitettua toimintansa, on tämä yhdistys järjestänyt näille vähemmistöryhmille omia juhlia ja ryhmiä kysynnän mukaan, missä saattoi tavata muita vertaisia. Tarkoituksena on tehdä kirjallisuuskatsaus mm. Turun Setaa hyödyntäen. Tutkimuksen tavoitteena olisi tulevaisuudessa, että jo peruskouluista lähtien tietoisesti ryhdyttäisiin lisäämään oppilaiden tietoisuutta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä. Se ei olisi vain pari oppituntia seksuaalivalistusta, vaan tietoa lisättäisiin systemaattisesti ympäri lukuvuoden myös erilaisten kampanjoiden ja teemapäivien avulla.