Ryhmässä oppiminen ja internetlukeminen 6. -luokkalaisten tiedeprojektissa
Ylitalo, Annakaisa (2018-10-30)
Ryhmässä oppiminen ja internetlukeminen 6. -luokkalaisten tiedeprojektissa
Ylitalo, Annakaisa
(30.10.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112048603
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112048603
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten oppilaiden internetlukutaitoja sekä ryhmässä oppimisen taitoja luonnontiedeaiheisessa projektissa. Lisäksi tarkasteltiin, millaisilla valmiuksilla oppilaat lähtevät työskentelemään ryhmissä ja tapahtuiko oppilaiden tiedoissa muutosta. Oppilaat työskentelivät tiedeprojektissa, jonka aikana oppilaat tekivät erilaisia tehtäviä sekä itsenäisesti että pienryhmissä. Tehtävänannoissa oppilaita ohjattiin muun muassa asettamaan kysymyksiä, etsimään tietoa, arvioimaan tietoa, tekemään synteesi sekä esittelemään lopputulos muille.
Tutkittavina oli kuusi kuudennen luokan oppilasta, jotka työskentelivät kahdessa eri pienryhmässä. Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa aineistoa kerättiin eri menetelmin sekä yksilö- että ryhmätasolla. Ennen ryhmätyöskentelyä selvitettiin oppilaan käsityksiä energiasta, oppilaan luetun ymmärtämisen sekä synteesin kirjoittamisen taitoja ja käsityksiä itsestään internetlukijana. Videoidun ryhmätyöskentelyn jälkeen selvitettiin uudelleen oppilaan käsityksiä energiasta sekä synteesin kirjoittamisen taitoja.
Tuloksista selviää, että oppilaat arvioivat helposti omat internetlukutaitonsa paremmiksi kuin ne todellisuudessa ovat. Oppilaat myös tarvitsevat vielä harjoitusta internetlukutaidoissaan. Lisäksi oppilaiden toiminta ryhmässä on vielä aika vaatimatonta tehokkaan oppimisen kannalta. Tuloksista selvisi, että ryhmätyöskentely ei hyödyttänyt kaikkia oppilaita vaan jollakin pisteet jopa laskivat ryhmätyöskentelyn jälkeen. Tämä herättää kriittisiä kysymyksiä usein itsestään selvänä pidetyn ryhmätyöskentelyn toimivuudesta.
Tänä päivänä internet on lähes jokaisen suomalaisen käytössä ja kouluissa sitä tulisi hyödyntää oppimisessa. Lisäksi erilaisia yhdessä työskentelyn ja oppimisen muotoja korostetaan niin työelämässä kuin kouluissakin. Onkin tärkeää, että näitä ulottuvuuksia pohditaan luokanopettajakoulutuksessa sekä jo työelämässä olevien luokanopettajien parissa.
Tutkittavina oli kuusi kuudennen luokan oppilasta, jotka työskentelivät kahdessa eri pienryhmässä. Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa aineistoa kerättiin eri menetelmin sekä yksilö- että ryhmätasolla. Ennen ryhmätyöskentelyä selvitettiin oppilaan käsityksiä energiasta, oppilaan luetun ymmärtämisen sekä synteesin kirjoittamisen taitoja ja käsityksiä itsestään internetlukijana. Videoidun ryhmätyöskentelyn jälkeen selvitettiin uudelleen oppilaan käsityksiä energiasta sekä synteesin kirjoittamisen taitoja.
Tuloksista selviää, että oppilaat arvioivat helposti omat internetlukutaitonsa paremmiksi kuin ne todellisuudessa ovat. Oppilaat myös tarvitsevat vielä harjoitusta internetlukutaidoissaan. Lisäksi oppilaiden toiminta ryhmässä on vielä aika vaatimatonta tehokkaan oppimisen kannalta. Tuloksista selvisi, että ryhmätyöskentely ei hyödyttänyt kaikkia oppilaita vaan jollakin pisteet jopa laskivat ryhmätyöskentelyn jälkeen. Tämä herättää kriittisiä kysymyksiä usein itsestään selvänä pidetyn ryhmätyöskentelyn toimivuudesta.
Tänä päivänä internet on lähes jokaisen suomalaisen käytössä ja kouluissa sitä tulisi hyödyntää oppimisessa. Lisäksi erilaisia yhdessä työskentelyn ja oppimisen muotoja korostetaan niin työelämässä kuin kouluissakin. Onkin tärkeää, että näitä ulottuvuuksia pohditaan luokanopettajakoulutuksessa sekä jo työelämässä olevien luokanopettajien parissa.