TERVEYSVIESTINTÄ VASTAANOTTOKESKUKSEN TERVEYSINFOSSA : turvapaikanhakijoille välitettyjen terveysviestien sisällön analyysi
Tapiola, Annukka (2018-10-24)
TERVEYSVIESTINTÄ VASTAANOTTOKESKUKSEN TERVEYSINFOSSA : turvapaikanhakijoille välitettyjen terveysviestien sisällön analyysi
Tapiola, Annukka
(24.10.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112148743
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112148743
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee vastaanottokeskuksen terveysviestintää. Tutkiel- massa analysoitiin vastaanottokeskuksissa annettavan terveysluennon terveysviestejä Suomeen tulleille uusille turvapaikanhakijoille. Aineisto kerättiinhaastattelemalla viittä kolmessa eri vastaanottokeskuksessa työskentelevää hoitajaa kesällä ja syksyllä 2016. Lisäksi aineisto koostui videoiduista terveysinfoluennoista sekä turvapaikanhakijoille jaettavasta kirjallisesta terveyteen liittyvästä materiaalista. Aineisto analysoitiin laadul- lisen sisällön analyysin menetelmin.
Turvapaikanhakijoiden terveys ja vointi ovat tutkimusten mukaan keskimääräistä heikompia. Turvapaikanhakijat ovat riippuvaisia heille annetusta terveystiedosta, koska he tulevat erilaisista terveyskulttuuritaustoista, joissa hoitokäytänteet poikkeavat usein suomalaisista tavoista.
Vastaanottokeskuksen terveysinfo oli monille turvapaikanhakijoille ensikosketus suoma- laiseen – ja usein myös länsimaiseen – terveydenhoitokulttuuriin. Vastaanottokeskuksen terveysinfolle oli asetettu korkeat ja monitasoiset tavoitteet. Tavoitteena oli kertoa turva- paikanhakijoille heille kuuluvista terveyspalveluista ja saada tietoa asiakkaiden hoidon- tarpeista. Tavoitteena oli myös tutustuttaa turvapaikanhakijat suomalaiseen terveyden- hoitokulttuuriin ja sen moninaisiin toimintatapoihin. Lisäksi terveysinfossa puhuttiin hoitajien mukaan vastaanottokeskuksen arkeen liittyvistä käytänteistä.
Asiakaskunnan vaikea elämäntilanne ja kirjava tietopohja terveysasioissa haastoivat terveysinfolle asetetun tehtävän suorittamista. Haastateltujen hoitajien mukaan asiakkaat jättivät myös saapumatta terveysinfoon, jolloin terveysinfon terveysviestit eivät tavoitta- neet suurta osaa asiakkaista.
Tulosten mukaan hoitajat olivat terveysinfon kantava voima. He pyrkivät huomioimaan asiakkaita yksilöinä ja yksinkertaistamaan terveysinfon sisältöä tilanteen mukaan. Hoita- jilla oli vahva ymmärrys pakolaistilanteesta. Tämä näkyi terveysinfoissa hoitajien kykynä huomioida asiakkaiden vaikea elämäntilanne sekä halussa auttaa asiakkaita selviytymään uudessa terveysympäristössä ja -kulttuurissa.
Tutkielmassa tuotettua tietoa voidaan hyödyntää vastaanottokeskuksen terveysinfojen sisällön kehittämisessä ja turvapaikanhakijoiden terveyden edistämisessä. Jatkossa olisi tärkeä selvittää turvapaikanhakijoiden kokemuksia terveysinfoista ja muista heille pidetyistä infotilaisuuksista.
Turvapaikanhakijoiden terveys ja vointi ovat tutkimusten mukaan keskimääräistä heikompia. Turvapaikanhakijat ovat riippuvaisia heille annetusta terveystiedosta, koska he tulevat erilaisista terveyskulttuuritaustoista, joissa hoitokäytänteet poikkeavat usein suomalaisista tavoista.
Vastaanottokeskuksen terveysinfo oli monille turvapaikanhakijoille ensikosketus suoma- laiseen – ja usein myös länsimaiseen – terveydenhoitokulttuuriin. Vastaanottokeskuksen terveysinfolle oli asetettu korkeat ja monitasoiset tavoitteet. Tavoitteena oli kertoa turva- paikanhakijoille heille kuuluvista terveyspalveluista ja saada tietoa asiakkaiden hoidon- tarpeista. Tavoitteena oli myös tutustuttaa turvapaikanhakijat suomalaiseen terveyden- hoitokulttuuriin ja sen moninaisiin toimintatapoihin. Lisäksi terveysinfossa puhuttiin hoitajien mukaan vastaanottokeskuksen arkeen liittyvistä käytänteistä.
Asiakaskunnan vaikea elämäntilanne ja kirjava tietopohja terveysasioissa haastoivat terveysinfolle asetetun tehtävän suorittamista. Haastateltujen hoitajien mukaan asiakkaat jättivät myös saapumatta terveysinfoon, jolloin terveysinfon terveysviestit eivät tavoitta- neet suurta osaa asiakkaista.
Tulosten mukaan hoitajat olivat terveysinfon kantava voima. He pyrkivät huomioimaan asiakkaita yksilöinä ja yksinkertaistamaan terveysinfon sisältöä tilanteen mukaan. Hoita- jilla oli vahva ymmärrys pakolaistilanteesta. Tämä näkyi terveysinfoissa hoitajien kykynä huomioida asiakkaiden vaikea elämäntilanne sekä halussa auttaa asiakkaita selviytymään uudessa terveysympäristössä ja -kulttuurissa.
Tutkielmassa tuotettua tietoa voidaan hyödyntää vastaanottokeskuksen terveysinfojen sisällön kehittämisessä ja turvapaikanhakijoiden terveyden edistämisessä. Jatkossa olisi tärkeä selvittää turvapaikanhakijoiden kokemuksia terveysinfoista ja muista heille pidetyistä infotilaisuuksista.