Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elektroninen word-of-mouth markkinatiedon lähteenä

Ruohonen, Pinja (2018-11-16)

Elektroninen word-of-mouth markkinatiedon lähteenä

Ruohonen, Pinja
(16.11.2018)
Katso/Avaa
Ruohonen_Pinja_opinnayte.pdf (1.098Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018113049596
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus oli kuvata ja analysoida, miten yritykset voivat käyttää elektronista word-of-mouthia
markkinatiedon lähteenä. Elektronisella word-of-mouthilla viitataan kuluttajien väliseen
epäviralliseen suusanalliseen viestintään Internetissä. Internet on mahdollistanut word-of-mouthin
räjähdysmäisen kasvun, jolloin yritys voi kuunnella asiakasta tavalla, joka ei ollut aiemmin
mahdollista. Tutkimusongelmaa lähestyttiin neljästä näkökulmasta: elektronisen word-of-mouthin
asema liiketoiminnassa, sähköisen markkinatiedon haun menetelmät, eri seurannan kohteet ja
kerätyn markkinatiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa. Teoriakatsauksessa tarkasteltiin
erityisesti elektronisen WOMin luotettavuutta, kuluttajien eri rooleja ja motiiveja osallistua
sähköiseen WOM-viestintään sekä yritysten markkinatiedon hallinnan prosessia sekä
liiketoimintavaikutuksia elektronisen word-of-mouthin kontekstissa. Teoriasta muodostettiin löyhä
malli yrityksen eWOM-markkinatiedon hallinnalle.

Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto
kerättiin kahden yrityksen asiantuntijoiden puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Yritysten
valinnassa tähdättiin parhaiden käytäntöjen soveltamiseen. Aineiston analyysi toteutettiin
teoriaohjaavan teemoittelun avulla – ohjenuorana analyyttinen hierarkia.

Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yritykset pitävät verkkokeskusteluiden seurantaa välttämättömänä
ja keskittyvät erityisesti elektronisen word-of-mouthin määrän ja sisällön monitorointiin. Nousevat
aiheet sekä tulosten kehityssuunta ajassa ja suhteessa kilpailijoihin korostuivat. Elektronisen
WOMin seurantaa voidaan toteuttaa enemmän teknologia- tai resurssipainotteisesti. Viime kädessä
ihminen kuitenkin tekee varsinaisen analyysin ja toimenpidepäätöksen, joten markkinatiedon
hallinnassa on aina inhimillinen tekijä. Kriittisin prosessivaihe tutkimuslöydösten mukaan oli
seurannan tavoitteiden asetanta ja asetettujen tavoitteiden jatkuva arviointi, jotta seurannan
liiketoimintatavoitteet saavutettaisiin. Prosessi on iteratiivinen. Tutkimuslöydökset tukivat sitä, että
verkkokeskustelujen seuraamisella ja markkinatiedon keräämisellä voidaan saavuttaa sekä taktisen
että strategisen tason hyötyjä, kuten parempi kuluttajatuntemus, aiempien markkinointitoimien
tulosten mittarointi ja tuote- sekä markkinointiviestinnän kehittäminen. Toisaalta eWOM-markkinatiedon
kaikkia hyötyjä ei ole vielä tavoitettu, esimerkiksi segmentoinnissa, sillä työkalut ja
prosessin vahva resurssipainotteisuus asettavat markkinatiedon hallinnalle omat rajoitteensa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4897]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste