Organisaatioilmapiirin rakennuspalikkana sisäinen brändäys
Kaskimäki, Suvi (2018-11-22)
Organisaatioilmapiirin rakennuspalikkana sisäinen brändäys
Kaskimäki, Suvi
(22.11.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018120750109
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018120750109
Tiivistelmä
Työyhteisöjä on tutkittu vuosikymmeniä, mutta työelämässä tapahtuneet muutokset ovat nostaneet aiheen taas ajankohtaiseksi. Työ, sen tekeminen sekä siihen suhtautuminen on muuttunut merkittävästi viimeisen vuosikymmenen aikana. Syitä tähän on useita, mutta teknologian kehittyminen on ollut yksi suurimmista muutoksen aikaansaajista. Yrityksen henkinen pääoma on viimeisiä voimavaroja, jotka voidaan valjastaa käyttöön kilpailukyvyn ylläpitämiseksi tai parantamiseksi. Johtamistapoja tutkittaessa on huomattu, että sillä voidaan vaikuttaa organisaation ilmapiiriin, jolla on taas vaikutuksia muun muassa henkilöstön motivaatioon ja työssä suoriutumiseen. Sisäisen brändin tutkimukset taas viittaavat siihen, että vahva sisäinen brändi ja henkilöstö, jonka brändiorientaatio on vahva, ovat sitoutuneempia yritykseen ja sen tavoitteisiin. Tämän tutkimuksen keskiössä onkin selvittää, miten sisäisellä brändäyksellä voidaan vaikuttaa siihen, minkälaiseksi organisaatioilmapiiri muodostuu. Lisäksi tutkimusongelmaa lähestytään kahden alakysymyksen kautta, joita ovat millaista on hyvä organisaatioilmapiiri sekä mitä on sisäinen brändäys.
Tämän tutkielman tutkimusote on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tarkoituksena on ymmärtää ja selittää tutkittavaa ilmiötä. Tutkimuksen teoria pohjautuu tieteellisiin artikkeleihin ja kirjoihin, empiria pohjautuu tutkimuksen kohdeyrityksessä tehtyihin puolistrukturoituihin haastatteluihin. Haastateltavat ovat kohdeyrityksen esimiesasemassa olevia työntekijöitä. Tutkimusta analysoidaan haastateltavien subjektiivisten näkökulmien kautta.
Tutkimuksen tuloksista on huomattavissa, että kohdeorganisaatiossa sisäinen brändi on vaikuttanut siihen, miten yrityksen henkilöstä viihtyy työpaikalla ja minkälaiseksi yrityksesi he työpaikkansa mieltävät. Tämän tutkimuksen pohjalta voidaankin todeta, että sisäinen brändäys on kohdeyrityksessä yksi organisaatioilmapiirin rakennuspalikoista useiden muiden rakennuspalikoiden ohella. Brändiorientoitunut työtekijä on yritykselle arvokas ja näin ollen yrityksen tulisi panostaa oikeanlaisen henkilöstön rekrytointiin, sillä vaikuttavaa sisäistä brändäystä ja sille asetettuja tavoitteita ei voida saavuttaa ilman ihmisiä. Tämän tutkimuksen mukaan brändiorientoituneisuutta ei voida johtaa niin suoraviivaisesti kuin mitä kirjallisuus ja aiemmat tutkimukset antavat ymmärtää.
Tämän tutkielman tutkimusote on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tarkoituksena on ymmärtää ja selittää tutkittavaa ilmiötä. Tutkimuksen teoria pohjautuu tieteellisiin artikkeleihin ja kirjoihin, empiria pohjautuu tutkimuksen kohdeyrityksessä tehtyihin puolistrukturoituihin haastatteluihin. Haastateltavat ovat kohdeyrityksen esimiesasemassa olevia työntekijöitä. Tutkimusta analysoidaan haastateltavien subjektiivisten näkökulmien kautta.
Tutkimuksen tuloksista on huomattavissa, että kohdeorganisaatiossa sisäinen brändi on vaikuttanut siihen, miten yrityksen henkilöstä viihtyy työpaikalla ja minkälaiseksi yrityksesi he työpaikkansa mieltävät. Tämän tutkimuksen pohjalta voidaankin todeta, että sisäinen brändäys on kohdeyrityksessä yksi organisaatioilmapiirin rakennuspalikoista useiden muiden rakennuspalikoiden ohella. Brändiorientoitunut työtekijä on yritykselle arvokas ja näin ollen yrityksen tulisi panostaa oikeanlaisen henkilöstön rekrytointiin, sillä vaikuttavaa sisäistä brändäystä ja sille asetettuja tavoitteita ei voida saavuttaa ilman ihmisiä. Tämän tutkimuksen mukaan brändiorientoituneisuutta ei voida johtaa niin suoraviivaisesti kuin mitä kirjallisuus ja aiemmat tutkimukset antavat ymmärtää.