Digitalisaation vaikutukset henkilöstöjohtamisessa : HR-ammattilaisten kokemukset e-HRM:n seurauksista
Takala, Emmi (2018-11-28)
Digitalisaation vaikutukset henkilöstöjohtamisessa : HR-ammattilaisten kokemukset e-HRM:n seurauksista
Takala, Emmi
(28.11.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121050195
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121050195
Tiivistelmä
Informaatioteknologia on yksi tämän päivän ja tulevaisuuden merkittävimmistä megatrendeistä, joka on perustavanlaatuisesti muuttanut käsitystä työnteosta, työntekijöistä ja organisaatioista ylipäänsä. Informaatioteknologialla on merkittäviä vaikutuksia myös organisaatioiden henkilöstöjohtamiseen. Huolimatta informaatioteknologian mahdollistamien ratkaisujen hyödyntämisestä henkilöstöjohtamisessa ja laajentuneesta sähköisen henkilöstöjohtamisen (e-HRM) käytöstä, aiheeseen liittyvä teoreettinen keskustelu ja tutkimus on ollut yllättävän niukkaa. Tämän tutkimuksen pyrkii ymmärtämään, millaisia vaikutuksia alati kasvavalla teknologian vaikutuspiirillä ja sovellusmahdollisuuksilla on henkilöstöjohtamisen kontekstissa. Näin ollen tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja analysoida, millaisia mahdollisia vaikutuksia ja seurauksia digitalisaatiolla on HRM-työhön.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta rinnakkaisesta teoreettisesta keskustelusta. Viitekehyksen rakentaminen alkaa tarkastelemalla teknologian ja organisaation välistä suhdetta, sekä perehtymällä yhteen teknologian nykypäivän muotoon e-HRM:ään ja sen käsitteelliseen viitekehykseen. Tämän jälkeen syvennytään e-HRM:n seurauksiin; ensin käsitteellistämällä, ja tämän jälkeen erittelemällä aikaisemman tutkimuskirjallisuuden tunnistamia seurauksia organisaatioissa. Tutkimuksen kohdeorganisaationa on monikansallinen teollisen toimialan yritys, joka on ottanut käyttöönsä uuden, globaalin henkilöstöhallinnon tietojärjestelmän käyttöönsä joulukuussa 2014. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto pohjautuu 10 puolistrukturoituun teemahaastatteluun, joissa haastateltiin yrityksen palveluksessa olevia eritasoisissa tehtävissä sekä eri maissa toimivia HR-ammattilaisia. Tutkimuksen aineistoa analysoitiin soveltamalla kvalitatiivista sisällönanalyysia.
HR-ammattilaisten kokemusten ja aineiston perusteella voidaan todeta, että e-HRM:llä on operationaalisia, relationaalisia ja transformationaalisia seurauksia kohdeorganisaatiossa, mutta seuraukset eivät ilmene kaikkialla organisaatiossa samoilla tavoin. Lähestymällä teknologian ja organisaation välistä suhdetta prosessinäkökulmasta, sekä hyödyntämällä tätä näkökulmaa HR-ammattilaisten kokemusten tarkastelussa, tuodaan näkyvämmäksi teknologian ja organisaation välisen vuorovaikutusprosessin osatekijöiden merkitys e-HRM:n ilmiön ja sen seurausten ymmärtämiselle. Vaikka prosessinäkökulma ei suoraan tarjoa selitystä toisistaan poikkeaville havainnoille, sen tuominen osaksi e-HRM:n tutkimuskäytäntöjä tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia ymmärtämää entistä paremmin e-HRM:n ilmiötä ja sen seurauksia organisaatioissa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta rinnakkaisesta teoreettisesta keskustelusta. Viitekehyksen rakentaminen alkaa tarkastelemalla teknologian ja organisaation välistä suhdetta, sekä perehtymällä yhteen teknologian nykypäivän muotoon e-HRM:ään ja sen käsitteelliseen viitekehykseen. Tämän jälkeen syvennytään e-HRM:n seurauksiin; ensin käsitteellistämällä, ja tämän jälkeen erittelemällä aikaisemman tutkimuskirjallisuuden tunnistamia seurauksia organisaatioissa. Tutkimuksen kohdeorganisaationa on monikansallinen teollisen toimialan yritys, joka on ottanut käyttöönsä uuden, globaalin henkilöstöhallinnon tietojärjestelmän käyttöönsä joulukuussa 2014. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto pohjautuu 10 puolistrukturoituun teemahaastatteluun, joissa haastateltiin yrityksen palveluksessa olevia eritasoisissa tehtävissä sekä eri maissa toimivia HR-ammattilaisia. Tutkimuksen aineistoa analysoitiin soveltamalla kvalitatiivista sisällönanalyysia.
HR-ammattilaisten kokemusten ja aineiston perusteella voidaan todeta, että e-HRM:llä on operationaalisia, relationaalisia ja transformationaalisia seurauksia kohdeorganisaatiossa, mutta seuraukset eivät ilmene kaikkialla organisaatiossa samoilla tavoin. Lähestymällä teknologian ja organisaation välistä suhdetta prosessinäkökulmasta, sekä hyödyntämällä tätä näkökulmaa HR-ammattilaisten kokemusten tarkastelussa, tuodaan näkyvämmäksi teknologian ja organisaation välisen vuorovaikutusprosessin osatekijöiden merkitys e-HRM:n ilmiön ja sen seurausten ymmärtämiselle. Vaikka prosessinäkökulma ei suoraan tarjoa selitystä toisistaan poikkeaville havainnoille, sen tuominen osaksi e-HRM:n tutkimuskäytäntöjä tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia ymmärtämää entistä paremmin e-HRM:n ilmiötä ja sen seurauksia organisaatioissa.