Tulosvaroituksen vaikutus yrityksen osakekurssiin : Helsingin pörssi 2010–2017
Armila, Joel (2018-11-27)
Tulosvaroituksen vaikutus yrityksen osakekurssiin : Helsingin pörssi 2010–2017
Armila, Joel
(27.11.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121050207
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121050207
Tiivistelmä
Sijoittaja tekee sijoituspäätöksiä saatavilla olevan julkisen informaation avulla. Tällöin on tärkeää, että saatavilla oleva informaatio on ajankohtaista ja se kuvaa mahdollisimman hyvin yrityksen taloudellista tilaa. Tulosvaroituksella yritys julkistaa uutta informaatiota markkinoille, jos sen tulevaisuudennäkymissä tapahtuu muutoksia. (Markkinat 2010.) Markkinat eivät välttämättä sisäistä annettua tietoa välittömästi, jolloin osakkeen hinta asettuu uudelle tasolle viiveellä. Markkinareaktio voi näkyä myös ennen tulosvaroituksen julkistusta. Markkinareaktion voimakkuuteen voi vaikuttaa tulosvaroituksen julkistustapa tai yrityskohtaiset tekijät.
Tutkimus toteutettiin Helsingin pörssin aineistolla vuosilta 2010–2017. Aineisto sisälsi positiiviset ja negatiiviset tulosvaroitukset, joita tarkasteltiin erikseen. Markkinoiden tehokkuutta hinnoitella tulosvaroitus ja mahdollista ennenaikaista markkinareaktiota tutkittiin tapahtumatutkimuksen avulla. Tapahtumatutkimuksessa käytettiin aikaikkunaa [-5,0,5]. Syitä markkinareaktion voimakkuuteen tapahtumapäivänä tutkittiin regressioanalyysin avulla. Tapahtumatutkimuksessa havaittiin epänormaaleja tuottoja tapahtumapäivänä niin positiivisen kuin negatiivisen tulosvaroituksen tapauksessa. Negatiivisen tulosvaroituksen jälkeen havaittiin lieviä epänormaaleja tuottoja muutamana päivänä tapahtumapäivän jälkeen. Regressioanalyysissä havaittiin yrityksen koon, beetan, tulosvaroitussuman ja osakkeen vaihdon muutoksen selittävän aiheutunutta kurssireaktiota tapahtumapäivänä. Tulokset poikkesivat toisistaan riippuen siitä, oliko kyseessä negatiivinen vai positiivinen tulosvaroitus.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että markkinat hinnoittelevat tulosvaroituksen hyvinkin tehokkaasti ja pääsääntöisesti tapahtumapäivänä. Yritysten ei havaittu vuotavan tietoa tulosvaroituksesta ennenaikaisesti. Markkinoilla sijoittajien havaittiin reagoivan voimakkaammin riskisemmän yrityksen tulosvaroitukseen niin kuin oli odotettavissa. Negatiivisten tulosvaroitusten seurauksena sijoittajien havaittiin myös turtuvan siihen, että markkinoilla julkaistaan useita tulosvaroituksia lyhyen ajan sisällä. Erityisesti positiivisten tulosvaroitusten tapauksessa voitiin arvella tunnetumpien yritysten tulosvaroituksen reaktion olevan pienempi. Aikaisempien tutkimusten perusteella voitiin havaita eroavaisuuksia tuloksissa eri markkinoiden välillä.
Tutkimus toteutettiin Helsingin pörssin aineistolla vuosilta 2010–2017. Aineisto sisälsi positiiviset ja negatiiviset tulosvaroitukset, joita tarkasteltiin erikseen. Markkinoiden tehokkuutta hinnoitella tulosvaroitus ja mahdollista ennenaikaista markkinareaktiota tutkittiin tapahtumatutkimuksen avulla. Tapahtumatutkimuksessa käytettiin aikaikkunaa [-5,0,5]. Syitä markkinareaktion voimakkuuteen tapahtumapäivänä tutkittiin regressioanalyysin avulla. Tapahtumatutkimuksessa havaittiin epänormaaleja tuottoja tapahtumapäivänä niin positiivisen kuin negatiivisen tulosvaroituksen tapauksessa. Negatiivisen tulosvaroituksen jälkeen havaittiin lieviä epänormaaleja tuottoja muutamana päivänä tapahtumapäivän jälkeen. Regressioanalyysissä havaittiin yrityksen koon, beetan, tulosvaroitussuman ja osakkeen vaihdon muutoksen selittävän aiheutunutta kurssireaktiota tapahtumapäivänä. Tulokset poikkesivat toisistaan riippuen siitä, oliko kyseessä negatiivinen vai positiivinen tulosvaroitus.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että markkinat hinnoittelevat tulosvaroituksen hyvinkin tehokkaasti ja pääsääntöisesti tapahtumapäivänä. Yritysten ei havaittu vuotavan tietoa tulosvaroituksesta ennenaikaisesti. Markkinoilla sijoittajien havaittiin reagoivan voimakkaammin riskisemmän yrityksen tulosvaroitukseen niin kuin oli odotettavissa. Negatiivisten tulosvaroitusten seurauksena sijoittajien havaittiin myös turtuvan siihen, että markkinoilla julkaistaan useita tulosvaroituksia lyhyen ajan sisällä. Erityisesti positiivisten tulosvaroitusten tapauksessa voitiin arvella tunnetumpien yritysten tulosvaroituksen reaktion olevan pienempi. Aikaisempien tutkimusten perusteella voitiin havaita eroavaisuuksia tuloksissa eri markkinoiden välillä.