”Silloin kun se toimii niin se sitten todella toimii!” : Laadullinen kyselytutkimus Turun yliopiston luokan- ja erityisopettajaopiskelijoiden käsityksistä samanaikaisopetuksesta
Johansson, Christa; Korpi, Ulla (2018-10-19)
”Silloin kun se toimii niin se sitten todella toimii!” : Laadullinen kyselytutkimus Turun yliopiston luokan- ja erityisopettajaopiskelijoiden käsityksistä samanaikaisopetuksesta
Johansson, Christa
Korpi, Ulla
(19.10.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121050233
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121050233
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkielman aiheena on samanaikaisopetus, jolla tarkoitetaan kahden tai useamman opettajan jakamaa vastuuta opetuksesta. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää Turun yliopiston luokanopettaja- ja erityisopettajaopiskelijoiden käsityksiä samanaikaisopetuksesta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, mitä hyviä ja huonoja puolia opiskelijat liittävät samanaikaisopetukseen sekä millaisena opiskelijat näkevät koulutuksen roolin samanaikaisopetuksen valmiuksien kehittämisessä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita syistä, joiden takia samanaikaisopetus on yleistynyt verrattain hitaasti suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Aineisto kerättiin avoimista kysymyksistä koostuvan sähköisen kyselyn avulla maalis- ja huhtikuun aikana keväällä 2018. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Pääsääntöisesti opettajaopiskelijat tietävät mistä samanaikaisopetuksessa on kyse ja suhtautuvat siihen positiivisesti. Positiivinen suhtautuminen piti sisällään kuitenkin keskenään ristiriitaisiakin näkökulmia. Samanaikaisopetus näyttäytyi opiskelijoille ajankohtaisena ja työelämän edellyttämänä opetusmuotona, jonka avulla pystytään tarjoamaan oppilaille monipuolisempaa opetusta ja huomioimaan oppilaiden tarpeet paremmin. Opiskelijat nimesivät monitasoisesti varsinkin samanaikaisopetukseen liittyviä hyötyjä, joko kapeasti omasta opettajanäkökulmastaan tai ulottaen pohdinnan paikoittain jopa yhteiskunnalliselle tasolle asti. Haittojen nimeäminen oli opiskelijoille haastavampaa. Opiskelijat pitivät koulutuksen roolia tärkeänä samanaikaisopetuksen valmiuksien kehittymisessä. Valtaosa kuitenkin koki, ettei ollut saanut koulutuksesta riittävästi valmiuksia samanaikaisopetuksen toteuttamiseen. Mahdollisina syinä samanaikaisopetuksen hitaaseen yleistymiseen voidaan pitää toimimatonta vuorovaikutusta opettajien välillä sekä samanaikaisopetuksen käyttämistä ilman vaadittavia resursseja tai ilman tilannekohtaista pohdintaa samanaikaisopetuksen sopivuudesta kyseiseen opetustilanteeseen.
Pääsääntöisesti opettajaopiskelijat tietävät mistä samanaikaisopetuksessa on kyse ja suhtautuvat siihen positiivisesti. Positiivinen suhtautuminen piti sisällään kuitenkin keskenään ristiriitaisiakin näkökulmia. Samanaikaisopetus näyttäytyi opiskelijoille ajankohtaisena ja työelämän edellyttämänä opetusmuotona, jonka avulla pystytään tarjoamaan oppilaille monipuolisempaa opetusta ja huomioimaan oppilaiden tarpeet paremmin. Opiskelijat nimesivät monitasoisesti varsinkin samanaikaisopetukseen liittyviä hyötyjä, joko kapeasti omasta opettajanäkökulmastaan tai ulottaen pohdinnan paikoittain jopa yhteiskunnalliselle tasolle asti. Haittojen nimeäminen oli opiskelijoille haastavampaa. Opiskelijat pitivät koulutuksen roolia tärkeänä samanaikaisopetuksen valmiuksien kehittymisessä. Valtaosa kuitenkin koki, ettei ollut saanut koulutuksesta riittävästi valmiuksia samanaikaisopetuksen toteuttamiseen. Mahdollisina syinä samanaikaisopetuksen hitaaseen yleistymiseen voidaan pitää toimimatonta vuorovaikutusta opettajien välillä sekä samanaikaisopetuksen käyttämistä ilman vaadittavia resursseja tai ilman tilannekohtaista pohdintaa samanaikaisopetuksen sopivuudesta kyseiseen opetustilanteeseen.