OPETTAJAN TYÖPARINA : Koulunkäynninohjaajan tunnekokemukset yhteistyöstä opettajan kanssa
Kivistö, Seija (2018-12-04)
OPETTAJAN TYÖPARINA : Koulunkäynninohjaajan tunnekokemukset yhteistyöstä opettajan kanssa
Kivistö, Seija
(04.12.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121450934
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121450934
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa koulunkäynninohjaajan ja opettajan välisen vuorovaikutuksen ja yhteistyön synnyttämistä tunnekokemuksista koulunkäynninohjaajien tulkintoihin ja kokemuksiin perustuen.
Suurin osa suomalaisen koulujärjestelmän yli 10 000 koulunkäynninohjaajasta työskentelee perusopetuksen alueella opettajan työparina ja moniammatillisen yhteistyön jäsenenä oppilaan koulunkäyntiä tukien ja ohjaten. Opetusalan työ on ihmissuhdetyötä, jossa tunteet ovat säikeenä kaikessa kouluyhteisössä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa ja koulutoiminnan päätöksenteossa. Koulunkäynninohjaajan työhön sisältyy tunteiden säätelyä opettajan ja oppilaan välitilassa.
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen aineistolähtöinen analyysi perustuu 13 koulunkäynninohjaajan haastatteluun ja kirjoitelmiin. Vastaajat työskentelevät perusopetuksen alueella seitsemällä eri paikkakunnalla Länsi-Suomen alueella. Tutkimuksen aihepiiristä saatava tieto on hyödyllistä niin ammatissa toimimisen kuin alalle kouluttautumisen näkökulmista.
Yhteistyön alkuvaiheessa korostuu opettajasta syntyvän ensivaikutelman merkitys. Myönteisten tunteiden siivittämässä yhteistyössä yhteistyön vyöhykkeellä koetaan esimerkiksi arvostuksen, luottamuksen ja tasavertaisuuden tunteita, me-henkeä ja ammattiylpeyttä.
Kielteiset tunnekokemukset liittyvät esimerkiksi opettajan auktoriteetin varomiseen, jännitykseen, luottamuspulaan, häpeän ja alemmuuden tunteisiin. Avoimuus ja kiireettömyys yhteistyössä kohdattujen tilanteiden käsittelemisessä, sekä myös koulunkäynninohjaajan mahdollisuus työnohjaukseen saattaisivat osaltaan lisätä yhteistyössä koettuja positiivisia tunteita ja tukea myös opettajan jaksamista.
Suurin osa suomalaisen koulujärjestelmän yli 10 000 koulunkäynninohjaajasta työskentelee perusopetuksen alueella opettajan työparina ja moniammatillisen yhteistyön jäsenenä oppilaan koulunkäyntiä tukien ja ohjaten. Opetusalan työ on ihmissuhdetyötä, jossa tunteet ovat säikeenä kaikessa kouluyhteisössä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa ja koulutoiminnan päätöksenteossa. Koulunkäynninohjaajan työhön sisältyy tunteiden säätelyä opettajan ja oppilaan välitilassa.
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen aineistolähtöinen analyysi perustuu 13 koulunkäynninohjaajan haastatteluun ja kirjoitelmiin. Vastaajat työskentelevät perusopetuksen alueella seitsemällä eri paikkakunnalla Länsi-Suomen alueella. Tutkimuksen aihepiiristä saatava tieto on hyödyllistä niin ammatissa toimimisen kuin alalle kouluttautumisen näkökulmista.
Yhteistyön alkuvaiheessa korostuu opettajasta syntyvän ensivaikutelman merkitys. Myönteisten tunteiden siivittämässä yhteistyössä yhteistyön vyöhykkeellä koetaan esimerkiksi arvostuksen, luottamuksen ja tasavertaisuuden tunteita, me-henkeä ja ammattiylpeyttä.
Kielteiset tunnekokemukset liittyvät esimerkiksi opettajan auktoriteetin varomiseen, jännitykseen, luottamuspulaan, häpeän ja alemmuuden tunteisiin. Avoimuus ja kiireettömyys yhteistyössä kohdattujen tilanteiden käsittelemisessä, sekä myös koulunkäynninohjaajan mahdollisuus työnohjaukseen saattaisivat osaltaan lisätä yhteistyössä koettuja positiivisia tunteita ja tukea myös opettajan jaksamista.