Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppilaiden osallisuus luokkahuoneiden sosiaalisessa tilassa

Ilmonen, Helka (2017-12-01)

Oppilaiden osallisuus luokkahuoneiden sosiaalisessa tilassa

Ilmonen, Helka
(01.12.2017)
Katso/Avaa
Helenius_Ilmonen_progradu.pdf (1.511Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802083246
Tiivistelmä
Koulu toimii lapselle keskeisenä toimintaympäristönä, ja sen tehtävänä on mahdollistaa oppilaille tasavertaiset edellytykset yhteisössä ja yhteiskunnassa toimimiseen. Lisäksi koululla on vastuu tarjota oppilaille monipuolisia osallisuuden kokemuksia ja siten kasvattaa lapsista aktiivisia kansalaisia. Oppilaan osallisuus on kuulluksi tulemista, vaikuttamista sekä sitoutumista yhteisön toimintaan. Luokkahuone toimii oppilaille sosiaalisena tilana, jossa yksilöt omaksuvat yhteisön toimintatavat sekä saavat osallisuuden kokemuksia.

Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että suomalaislapset ja -nuoret kokevat osallisuusmahdollisuutensa koulussa vähäisiksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokkahuoneet sosiaalisena tilana ilmentävät oppilaiden osallisuutta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena eräässä varsinaissuomalaisessa alakoulussa keväällä 2017. Tutkimusjoukkona toimi kahden 5. luokan oppilaat sekä luokanopettajat. Tutkimusaineisto kerättiin etnografisin havainnoin ja haastatteluin, ja aineisto käsiteltiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin.

Tulosten mukaan oppilaiden osallisuutta ilmensi vallan ja vastuun jakautuminen, vaikuttaminen sekä luokkayhteisön vuorovaikutus. Vallan ja vastuun jakautuminen näyttäytyi luokan käytänteissä sekä opetus- ja oppimistilanteissa. Vaikuttaminen ilmeni oppilaiden pyrkimyksenä sekä mahdollisuuksien saamisena vaikuttaa itseään koskeviin asioihin. Lisäksi osallisuutta tarkasteltiin oppilaiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa sekä oppilas-opettajavuorovaikutuksessa.

Tämä tutkimus osoitti, että osallisuus on monimuotoinen ilmiö, mikä tulee huomioida oppilaan osallisuuden tarkastelussa. Oppilaille jakaantunut valta ja vastuu sekä monipuoliset vaikuttamismahdollisuudet edistävät oppilaiden itseohjautu-vuutta ja sitoutumista luokkayhteisön toimintaan. Opettaja voi pedagogisilla valinnoillaan mahdollistaa oppilaiden osallisuuden toteutumisen. Luokkaan tulisi luoda turvallinen ilmapiiri ja opettajan tulisi järjestää aikaa yksittäisen oppilaan kohtaamiselle. Koulun tulisi korostaa osallisuutta tukevia toimintamalleja, jolloin aktiiviseen kansalaisuuteen kasvaminen ja kasvattaminen olisivat keskeinen osa yhteisöllistä koulukulttuuria.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste