Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Koira ymmärtää kaiken, ku se oli niin läsnä ja kuunteli tosi tarkkaan.” : Lukukoiran vaikutus kolmannen vuosiluokan oppilaiden lukuvirheisiin ja sen yhteydet koettuun lukutilanteeseen

Haakana, Ninni (2017-11-30)

“Koira ymmärtää kaiken, ku se oli niin läsnä ja kuunteli tosi tarkkaan.” : Lukukoiran vaikutus kolmannen vuosiluokan oppilaiden lukuvirheisiin ja sen yhteydet koettuun lukutilanteeseen

Haakana, Ninni
(30.11.2017)
Katso/Avaa
Haakana_Ninni_Kauppi_Pilvi_progradu.pdf (1.429Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801111246
Tiivistelmä
Tässä kokeellisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lukukoiran kertaluontoista vaikutusta kolmasluokkalaisten lukuvirheiden määrään. Lisäksi haastattelun avulla selvitettiin oppilaiden ajatuksia lukukoiran käytöstä kouluympäristössä sekä oppilaiden asennetta lukemista kohtaan. Tutkimukseen osallistui 22 kolmasluokkalaista oppilasta yhdestä satakuntalaisesta koulusta.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehys koostuu käsitteistä lukeminen, motivaatio, eläinavusteinen työskentely ja lukukoiratoiminta.
Lukuvirheaineisto kerättiin videoimalla ja äänittämällä kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemista lukukoiralle sekä tutkijalle. Videoiden ja äänitteiden avulla laskettiin lukuvirheiden määrä. Lukemisen jälkeen oppilaita haastateltiin. Haastattelun avulla selvitettiin oppilaiden ajatuksia lukukoiran käytöstä.
Lukuvirheiden määrässä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa silloin, kun oppilas luki koiralle verrattuna tilanteeseen, jossa kuulija oli ihminen. Haastatteluista kävi ilmi, että suurin osa oppilaista kokevat lukukoiran läsnäolon lukutilanteessa rauhoittavana ja mukavana. Yli puolet oppilaista kokivat koiran ymmärtävän ja kuuntelevan heitä. Oppilaat kokivat koiralle lukemisen mukavana, koska koira ei keskeytä, eikä kiinnitä virheisiin huomiota.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9225]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste