Digitaalinen transformaatio yrityksen strategisessa toiminnassa : Kohti digitaalisen transformaation viitekehystä
Hassel, Janni (2017-12-04)
Digitaalinen transformaatio yrityksen strategisessa toiminnassa : Kohti digitaalisen transformaation viitekehystä
Hassel, Janni
(04.12.2017)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017120855488
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017120855488
Tiivistelmä
Digitaalinen transformaatio on ajankohtainen aihe yritysmaailmassa. Digitaalisella transformaatiolla tarkoitetaan muutosta, jonka yritykset läpikäyvät ottaessaan käyttöön yhä digitaalisempia ratkaisuja liiketoimintansa parantamiseksi. Yritykset pyrkivät siis muuttamaan perinteisiä tuotteita, organisaatiorakenteita ja prosesseja digitaalisiksi, mikä johtaa usein myös yrityksen liiketoimintamallin muutokseen. Lähes kaikki yritykset painivat digitaalisen transformaation kanssa toimialasta riippumatta. Digitaalinen transformaatio on kuitenkin niin laaja ja tuore ilmiö, ettei akateemisessa kirjallisuudessa ole saatu vielä luotua yhtenevää käsitystä muutoksen kokonaisuudesta. Tässä tutkimuksessa hyödynnetään Mattin ym. (2015) luomaa digitaalisen transformaation viitekehystä, jossa digitaalisen transformaation nähdään vaikuttavan yrityksen toimintaan teknologian, arvonluonnin, rakenteen ja talouden kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten digitaalinen transformaatio vaikuttaa yrityksen strategiseen toimintaan.
Instrumentalistisen tieteenfilosofian mukaan digitaalisen transformaation viitekehys on työkalu, joka auttaa ymmärtämään digitaalisen transformaation monimuotoisuutta. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa tapausyritysten digitaalisen transformaation strategiaa on tutkittu laadullisin menetelmin. Tutkimusmetodina on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelujen pohjalta on löydetty tapausten välisiä yhteneväisyyksiä viitekehyksen jokaiselta osa-alueelta ja ymmärretty, että digitaalinen transformaatio näkyy yrityksen strategisessa toiminnassa eteenkin neljän asian kautta: 1) Teknologia on työkalu, jolla strategiaa toteutetaan eikä se yksinään tuo kilpailuetua. 2) Arvonluonnissa korostuu toiminnan asiakaslähtöisyys ja asiakaskokemuksen täydentäminen palveluilla. 3) Muutoksella tulee olla nimetty ja omistautunut muutosjohtaja yrityksen johtotasolta. 4) Muutos vaikuttaa yrityksen liikevaihdon rakenteeseen, mutta suurin osa liikevaihdosta tulee edelleen perinteisestä liiketoiminnasta.
Tutkimuksen avulla pureudutaan tarkemmin digitaalisen transformaation viitekehykseen ja sen ulottuvuuksiin. Tutkimuksessa myös tunnistetaan ulottuvuuksille ominaisia elementtejä, joiden avulla yritykset voivat onnistua paremmin digitaalisessa transformaatiossaan. Tämän tutkimuksen avulla voidaan vetää johtopäätöksiä myös ulottuvuuksien välisestä suhteesta ja ehdottaa, että muutoksen johtava elementti on arvonluonti eikä teknologia. Tutkimus antaa kokonaisvaltaisen kuvan siitä, miten digitaalinen transformaatio vaikuttaa yrityksen strategiseen toimintaan ja miten yritykset voivat muodostaa entistä paremman strategian ja onnistua digitaalisessa transformaatiossa.
Instrumentalistisen tieteenfilosofian mukaan digitaalisen transformaation viitekehys on työkalu, joka auttaa ymmärtämään digitaalisen transformaation monimuotoisuutta. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa tapausyritysten digitaalisen transformaation strategiaa on tutkittu laadullisin menetelmin. Tutkimusmetodina on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelujen pohjalta on löydetty tapausten välisiä yhteneväisyyksiä viitekehyksen jokaiselta osa-alueelta ja ymmärretty, että digitaalinen transformaatio näkyy yrityksen strategisessa toiminnassa eteenkin neljän asian kautta: 1) Teknologia on työkalu, jolla strategiaa toteutetaan eikä se yksinään tuo kilpailuetua. 2) Arvonluonnissa korostuu toiminnan asiakaslähtöisyys ja asiakaskokemuksen täydentäminen palveluilla. 3) Muutoksella tulee olla nimetty ja omistautunut muutosjohtaja yrityksen johtotasolta. 4) Muutos vaikuttaa yrityksen liikevaihdon rakenteeseen, mutta suurin osa liikevaihdosta tulee edelleen perinteisestä liiketoiminnasta.
Tutkimuksen avulla pureudutaan tarkemmin digitaalisen transformaation viitekehykseen ja sen ulottuvuuksiin. Tutkimuksessa myös tunnistetaan ulottuvuuksille ominaisia elementtejä, joiden avulla yritykset voivat onnistua paremmin digitaalisessa transformaatiossaan. Tämän tutkimuksen avulla voidaan vetää johtopäätöksiä myös ulottuvuuksien välisestä suhteesta ja ehdottaa, että muutoksen johtava elementti on arvonluonti eikä teknologia. Tutkimus antaa kokonaisvaltaisen kuvan siitä, miten digitaalinen transformaatio vaikuttaa yrityksen strategiseen toimintaan ja miten yritykset voivat muodostaa entistä paremman strategian ja onnistua digitaalisessa transformaatiossa.