Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digiloikkia vai hikiloikkia? : Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä peruskoulun liikunnanopetuksessa

Salonen, Mari (2017-12-07)

Digiloikkia vai hikiloikkia? : Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä peruskoulun liikunnanopetuksessa

Salonen, Mari
(07.12.2017)
Katso/Avaa
Salonen_Mari_progradu.pdf (1.222Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801111257
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella tieto- ja viestintäteknologian käyttöä peruskoulun liikunnanopetuksessa. Tavoitteena on selvittää käytetäänkö peruskoulun liikunnanopetuksessa tieto- ja viestintäteknologiaa sekä käytön tai käyttämättömyyden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa tarkastellaan myös mitä teknologisia laitteita opettajat ovat käyttäneet liikunnanopetuksessa ja millä tavalla. Lisäksi tavoitteena on selvittää opettajien omia käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian soveltuvuudesta koululiikuntaan. Tutkimuskohteena olivat luokanopettajat, jotka opettavat liikuntaa peruskoulussa.
Tutkimus toteutettiin Internetissä tehtävällä Webropol-kyselylomakkeella. Aineisto kerättiin helmi-maaliskuussa 2017. Kyselylomakkeen linkki julkaistiin sosiaalisen median (Facebook) neljässä eri ryhmässä, joiden jäsenet koostuvat pääasiassa opetusalan ammattilaisista. Tämän lisäksi linkki lähetettiin saatekirjeineen sähköpostilla muutamalle tutkimukseen soveltuvalle henkilölle. Kyselyyn vastasi yhteensä 40 luokanopettajaa ympäri Suomea. Tutkimustulokset analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksessa ilmeni, että tieto- ja viestintäteknologian käyttö ei ole vielä vakiintunut liikunnanopetuksessa. Suurin osa opettajista suhtautuu kuitenkin myönteisesti tieto- ja viestintäteknologian käyttöön liikunnanopetuksessa ja he näkevät teknologisilla laitteilla olevan monia hyötyjä ja mahdollisuuksia koululiikunnassa. Tutkimuksen mukaan moni opettaja haluaisi hyödyntää teknologiaa opetuksessaan enemmän, jos heillä olisi mahdollisuuksia siihen. Merkittävimmät esteet tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiselle ovat laitteiden saatavuus sekä puutteet omassa osaamisessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4830]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste