Digiloikkia vai hikiloikkia? : Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä peruskoulun liikunnanopetuksessa
Salonen, Mari (2017-12-07)
Digiloikkia vai hikiloikkia? : Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä peruskoulun liikunnanopetuksessa
Salonen, Mari
(07.12.2017)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801111257
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801111257
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella tieto- ja viestintäteknologian käyttöä peruskoulun liikunnanopetuksessa. Tavoitteena on selvittää käytetäänkö peruskoulun liikunnanopetuksessa tieto- ja viestintäteknologiaa sekä käytön tai käyttämättömyyden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa tarkastellaan myös mitä teknologisia laitteita opettajat ovat käyttäneet liikunnanopetuksessa ja millä tavalla. Lisäksi tavoitteena on selvittää opettajien omia käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian soveltuvuudesta koululiikuntaan. Tutkimuskohteena olivat luokanopettajat, jotka opettavat liikuntaa peruskoulussa.
Tutkimus toteutettiin Internetissä tehtävällä Webropol-kyselylomakkeella. Aineisto kerättiin helmi-maaliskuussa 2017. Kyselylomakkeen linkki julkaistiin sosiaalisen median (Facebook) neljässä eri ryhmässä, joiden jäsenet koostuvat pääasiassa opetusalan ammattilaisista. Tämän lisäksi linkki lähetettiin saatekirjeineen sähköpostilla muutamalle tutkimukseen soveltuvalle henkilölle. Kyselyyn vastasi yhteensä 40 luokanopettajaa ympäri Suomea. Tutkimustulokset analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksessa ilmeni, että tieto- ja viestintäteknologian käyttö ei ole vielä vakiintunut liikunnanopetuksessa. Suurin osa opettajista suhtautuu kuitenkin myönteisesti tieto- ja viestintäteknologian käyttöön liikunnanopetuksessa ja he näkevät teknologisilla laitteilla olevan monia hyötyjä ja mahdollisuuksia koululiikunnassa. Tutkimuksen mukaan moni opettaja haluaisi hyödyntää teknologiaa opetuksessaan enemmän, jos heillä olisi mahdollisuuksia siihen. Merkittävimmät esteet tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiselle ovat laitteiden saatavuus sekä puutteet omassa osaamisessa.
Tutkimus toteutettiin Internetissä tehtävällä Webropol-kyselylomakkeella. Aineisto kerättiin helmi-maaliskuussa 2017. Kyselylomakkeen linkki julkaistiin sosiaalisen median (Facebook) neljässä eri ryhmässä, joiden jäsenet koostuvat pääasiassa opetusalan ammattilaisista. Tämän lisäksi linkki lähetettiin saatekirjeineen sähköpostilla muutamalle tutkimukseen soveltuvalle henkilölle. Kyselyyn vastasi yhteensä 40 luokanopettajaa ympäri Suomea. Tutkimustulokset analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksessa ilmeni, että tieto- ja viestintäteknologian käyttö ei ole vielä vakiintunut liikunnanopetuksessa. Suurin osa opettajista suhtautuu kuitenkin myönteisesti tieto- ja viestintäteknologian käyttöön liikunnanopetuksessa ja he näkevät teknologisilla laitteilla olevan monia hyötyjä ja mahdollisuuksia koululiikunnassa. Tutkimuksen mukaan moni opettaja haluaisi hyödyntää teknologiaa opetuksessaan enemmän, jos heillä olisi mahdollisuuksia siihen. Merkittävimmät esteet tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiselle ovat laitteiden saatavuus sekä puutteet omassa osaamisessa.