Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen johtajien ajatuksia pedagogisesta johtajuudesta Rauman kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiomuutoksessa 2015 : ”Ettei sit tehtäis vaan säästöjen vuoksi näitä asioita et saatais ihan niin kun hyvä ja toimiva organisaatio tänne meille.”

Nieminen, Minna (2017-11-06)

 
Tweet refworks
 
Katso/Avaa
Varhaiskasvatuksen johtajien ajatuksia pedagogisesta johtajuudesta Rauman kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiomuutoksessa 2015..pdf (1.329Mb)
Lataukset: 

avoin
Nieminen, Minna
06.11.2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052424609
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää johtajien ajatuksia varhaiskasvatuksen laadusta sekä pedagogisesta johtajuudesta ja sen muutoksesta organisaatiomuutoksen aikana. Tutkimuksen kohteena oli Rauman kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiomuutos 2015.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla Rauman kaupungin varhaiskasvatuksen johtajia. Haastattelut ovat olleet puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastatteluaineisto on analysoitu fenomenologisella tutkimusotteella, eli tutkittu ilmiötä ja sen tulkintaa.
Tutkimuksen päätulokset ovat, että laadukkaan varhaiskasvatuksen ytimessä on hyvä vuorovaikutus, jota toteuttaa ammattitaitoinen henkilökunta. Laadukas varhaiskasvatus edellyttää johtajalta pedagogista johtamista ja vastuunottoa. Se vaatii myös johtajalta integriteettiä ja mahdollisuutta vaikuttaa sekä yksiköltä riittäviä käytettävissä olevia resursseja. Silloin varhaiskasvatusta on myös mahdollista kehittää pedagogisuuden johtajuuden avulla.
Johtajan oli helpompaa kohdata organisaatiomuutos, mikäli hän koki voivansa vaikuttaa siihen itse. Jos johtaja koki, ettei hänen mielipiteillään ollut merkitystä, oli muutos vaikeampaa kohdata.
avainsanat: pedagoginen johtajuus, johtajan integriteetti, varhaiskasvatuksen laatu, organisaatiomuutos, muutosjohtajuus
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [4446]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste