Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Biolääketieteen karttuva itsearviointi (BiKI)

Saarela, Aleksi (2019-01-16)

Biolääketieteen karttuva itsearviointi (BiKI)

Saarela, Aleksi
(16.01.2019)
Katso/Avaa
Saarela_Aleksi_opinnayte.pdf (3.825Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901172495
Tiivistelmä
Biolääketiede muodostaa vakaan tieteellisen pohjan, jolle rakentaa lääkärin kliininen taito. Sen laaja ymmärtäminen parantaa lääketieteen opiskelijoiden kliinistä päättelykykyä, mutta keskeisen sisällön hahmottaminen valtavasta tietomäärästä arvioidaan vaikeaksi. Yhtenä ratkaisuna ongelmaan pidetään kliinisten oppiaineiden ja biolääketieteen tiiviimpää keskinäistä integraatiota. Tässä tutkielmassa on luotu opiskelijalähtöisenä projektina verkko-oppimateriaali Biolääketieteen karttuva itsearvio (BiKI), jonka avulla on tarkoitus kerrata jo opittua tietoa ja syventää biolääketieteen ja kliinisen lääketieteen integraatiota.

BiKI:n tarkoitus on luoda verkkoon alusta, jossa opiskelijat voivat kriittisesti tarkastella tenttimuotoisen itsearvion avulla omaa biolääketieteen osaamista ja ymmärtää sen opetuksen sisällön integraatio kliiniseen ympäristöön. Tavoitteena olisi myös motivoida opiskelijaa biolääketieteen opintoihin. Tutkielmaa varten Turun yliopiston lääketieteen 1.–3. vuoden opiskelijoille lähetettiin ennakkokysely, joka keräsi opiskelijoilta toiveita ja ideoita itsearviointipolun kehittämiseksi. Erillinen, laajempi ennakkokysely lähetettiin lisäksi 4.–6. vuoden opiskelijoille. Ennakkokyselyjen tulosten perusteella rakennettiin Moodle-oppimisalustalle potilastapauspohjaisia itsearviointitehtäviä. Tutkielmassani tehtävät sijoittuivat AGU-taudin ympärille rakennettuun oppipolkuun.

Oppipolku lähetettiin testiryhmälle, joka koostui 301 C4- ja C2-lukukausien LL-opiskelijoista vuoden 2017 aikana, ja ryhmältä kerättiin palautetta itsearviosta ja vastaavan työkalun tarpeellisuudesta tulevaisuudessa. Oppipolun suorittaneilta kerättiin osallistujien keskimääräiset arvosanat, suoritusaika ja laaja palaute erillisellä kyselyllä. Itsearviosta sekä palautteesta kerättyä aineistoa on tarkoitus käyttää hyödyksi projektin kehittämiseen vastaisuudessa.

Ennakkokyselyn ja palautekyselyn perusteella suurin osa opiskelijoista kannattaa integraation ja itsearviointimahdollisuuksien laajentamista perusopetuksessa. 43 % oppipolun suorittaneista pitäisi pilotin kaltaista itsearviota oikein hyödyllisenä osana prekliinisen vaiheen keskeisiä opintoja, ja suurin kritiikki kohdistui oppipolun tekniseen suorittamiseen. Tuloksista voidaan päätellä, että BiKI voisi olla osa ratkaisua biolääketieteen integraatioon ja opiskelijan motivointiin biolääketieteen opiskeluun, ja sen kehittämistä tulee jatkaa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste