Luokanopettajien käsityksiä alakoulun arvokasvatuksesta
Lajunen, Pauliina (2019-01-08)
Luokanopettajien käsityksiä alakoulun arvokasvatuksesta
Lajunen, Pauliina
(08.01.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901283206
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901283206
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä alakoulun arvokasvatuksesta. Aihetta lähestyttiin arvokasvatuksen tavoitteiden, sisältöjen, toteutuksen ja opettajan roolin kautta. Arvokasvatus on osa koulun kasvatustehtävää, ja sen kautta pyritään välittämään oppilaille sellaisia arvoja ja eettisiä ja moraalisia taitoja ja normeja, jotka edistävät oppilaiden henkistä kasvua, vuorovaikutustaitoja ja osallisuutta yhteiskunnan jäseninä. Arvokasvatukseen nähtiin kuuluvan tässä tutkimuksessa niin tiedostettu kuin tiedostamatonkin, opettajan toiminnan kautta epäsuorasti välittyvä arvokasvatus.
Tämä tutkimus on laadullinen, fenomenografinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla kymmentä luokanopettajaa puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Tulokset analysoitiin pääosin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, mutta analyysissä hyödynnettiin myös niiden arvojen, joita opettajat halusivat välittää oppilailleen, luokittelua ja kvantifiointia.
Tutkimustulosten mukaan opettajat näkivät arvokasvatuksen tavoitteina itsenäisen ajattelun kehittymisen, elämänhallinnnan tukemisen ja hyvien vuorovaikutustaitojen saavuttamisen. Opettajat korostivat arvokasvatuksen sisällöissä vuorovaikutustaitoja tukevia arvoja, kun taas esimerkiksi ekologiset ja globaalit arvot jäivät lähes huomiotta. Opettajat toteuttivat arvokasvatusta luokan arjessa piilo-opetussuunnitelman kautta sekä puuttumalla ongelmiin, tarttumalla hetkiin ja keskustelemalla niistä sekä hyödyntämällä luokan yhteisiä sääntöjä ja rutiineja ja erillisiä arvokasvatukseen liittyviä oppitunteja ja ohjelmia, kuten KiVa-koulua. Opettajan rooliin arvokasvattajana liitettiin tässä tutkimuksessa kodin arvokasvatuksen täydentäminen, esimerkin näyttäminen, pohdinnan ja keskustelujen herättäminen sekä oman toiminnan reflektointi.
Opettajien toteuttama arvokasvatus näyttäytyi yhdistelmänä erilaisia teoreettisia arvokasvatusmalleja. Opettavat pitivät tärkeänä sekä opettajan ohjausta, suunnannäyttöä ja tiettyjen, ennaltamäärättyjen arvojen välittämistä että oppilaan aktiivista roolia, autonomisen moraalisen harkintakyvyn kehitystä ja oman arvomaailman rakentamista. Tulokset olivat pääosin samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa, mutta tässä tutkimuksessa opettajien vastauksissa korostui heidän itsensä toteuttaman arvokasvatuksen reflektointi enemmän kuin aiemmassa tutkimuksessa.
Tämä tutkimus on laadullinen, fenomenografinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla kymmentä luokanopettajaa puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Tulokset analysoitiin pääosin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, mutta analyysissä hyödynnettiin myös niiden arvojen, joita opettajat halusivat välittää oppilailleen, luokittelua ja kvantifiointia.
Tutkimustulosten mukaan opettajat näkivät arvokasvatuksen tavoitteina itsenäisen ajattelun kehittymisen, elämänhallinnnan tukemisen ja hyvien vuorovaikutustaitojen saavuttamisen. Opettajat korostivat arvokasvatuksen sisällöissä vuorovaikutustaitoja tukevia arvoja, kun taas esimerkiksi ekologiset ja globaalit arvot jäivät lähes huomiotta. Opettajat toteuttivat arvokasvatusta luokan arjessa piilo-opetussuunnitelman kautta sekä puuttumalla ongelmiin, tarttumalla hetkiin ja keskustelemalla niistä sekä hyödyntämällä luokan yhteisiä sääntöjä ja rutiineja ja erillisiä arvokasvatukseen liittyviä oppitunteja ja ohjelmia, kuten KiVa-koulua. Opettajan rooliin arvokasvattajana liitettiin tässä tutkimuksessa kodin arvokasvatuksen täydentäminen, esimerkin näyttäminen, pohdinnan ja keskustelujen herättäminen sekä oman toiminnan reflektointi.
Opettajien toteuttama arvokasvatus näyttäytyi yhdistelmänä erilaisia teoreettisia arvokasvatusmalleja. Opettavat pitivät tärkeänä sekä opettajan ohjausta, suunnannäyttöä ja tiettyjen, ennaltamäärättyjen arvojen välittämistä että oppilaan aktiivista roolia, autonomisen moraalisen harkintakyvyn kehitystä ja oman arvomaailman rakentamista. Tulokset olivat pääosin samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa, mutta tässä tutkimuksessa opettajien vastauksissa korostui heidän itsensä toteuttaman arvokasvatuksen reflektointi enemmän kuin aiemmassa tutkimuksessa.