Enemmän aktivoivaa, vähemmän passivoivaa : Mikrotransaktioiden rooli erilaisissa videopeleissä
Saarinen, Petteri (2019-01-14)
Enemmän aktivoivaa, vähemmän passivoivaa : Mikrotransaktioiden rooli erilaisissa videopeleissä
Saarinen, Petteri
(14.01.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901283285
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901283285
Tiivistelmä
Videopelaaminen on muutoksessa. Pelaaminen on muuttunut yksinäisestä toiminnasta yhteisöllisempään suuntaan ja teknologinen kehitys on mahdollistanut uudenlaisia tapoja kaupallistaa erilaisia videopelejä. Mikrotransaktioita, eli pelien sisältämiä lisäostoksia, hyödynnetään nykyään peleissä kattavasti ja ne kaipaavat tuekseen akateemista tutkimustietoa.
Tutkimus keskittyy mikrotransaktioihin ja niiden motivaatiotekijöihin. Tutkimusongelma on: Miten mikrotransaktioista voidaan tehdä houkuttelevampia erilaisissa videopeleissä? Tutkimuskysymys on jaettu kolmeen osaongelmaan, jotka ovat 1) Millaiset tekijät motivoivat videopelien pelaajia pelaamaan ja sitoutumaan erilaisiin videopeleihin? 2) Millainen videopelien mikrotransaktioiden ostopäätösprosessi on? ja 3) Millaiset motivaatiotekijät ajavat videopelien pelaajia käyttämään rahaa mikrotransaktioihin ja miten motivaatiotekijät eroavat erilaisissa videopeleissä?
Tutkimuksen kontekstina toimii videopelaaminen ja erilaiset videopelit. Näitä teemoja avattiin Bartlen (1996) pelaajatyyppien taksonomian ja Elsonin ym. (2014, 364) pelaamiskokemuksen ja pelaamisen vaiheiden avulla. Videopeleistä esitettiin erilaisia luokitteluja, joista tärkeimpänä hyödynnettiin jaottelua yksin ja yhdessä pelattaviin videopeleihin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin yhdistämällä ostopäätösprosessi ja motivaatiotekijät videopelien mikrotransaktioihin. Tutkimuksessa käsiteltiin myös pelaajien sitoutumista videopeleihin, koska mikrotransaktiot tapahtuvat yleensä pitkän aikavälin kuluessa.
Tutkimuksen teoreettisen osuuden ohella toteutettiin kvalitatiivinen haastattelututkimus suomalaisille videopelien pelaajille, jotka olivat viimeisen vuoden aikana käyttäneet rahaa videopelien mikrotransaktioihin. Haastattelujen avulla täydennettiin aiempaa tutkimustietoa ja etsittiin uusia näkökulmia mikrotransaktioiden motivaatioon ja rooliin videopeleissä.
Tutkimuksen avulla havaittiin, että mikrotransaktioiden ostaminen on usein impulsiivista ja syyt ostopäätöksiin vaihtelevat laajasti. Videopelien kasvava monimutkaisuus ja eroavaisuus toisistaan muodostavat uniikkeja kokonaisuuksia mikrotransaktioiden rooliin ja motivaatiotekijöihin. Erityisesti sosiaalisten ja aktivoivien tekijöiden vaikutukset korostuivat tuloksissa, ja niitä hyödyntämällä mikrotransaktioista voidaan tehdä pelaajille houkuttelevampia. Ennen kaikkea pelaajat haluavat mikrotransaktioiden avulla saada uutta ja mielenkiintoista lisäsisältöä peleihin. Onnistuneella mikrotransaktioiden toteutuksella voidaan hyödyttää sekä pelaajia että pelien takana olevia yrityksiä.
Tutkimus keskittyy mikrotransaktioihin ja niiden motivaatiotekijöihin. Tutkimusongelma on: Miten mikrotransaktioista voidaan tehdä houkuttelevampia erilaisissa videopeleissä? Tutkimuskysymys on jaettu kolmeen osaongelmaan, jotka ovat 1) Millaiset tekijät motivoivat videopelien pelaajia pelaamaan ja sitoutumaan erilaisiin videopeleihin? 2) Millainen videopelien mikrotransaktioiden ostopäätösprosessi on? ja 3) Millaiset motivaatiotekijät ajavat videopelien pelaajia käyttämään rahaa mikrotransaktioihin ja miten motivaatiotekijät eroavat erilaisissa videopeleissä?
Tutkimuksen kontekstina toimii videopelaaminen ja erilaiset videopelit. Näitä teemoja avattiin Bartlen (1996) pelaajatyyppien taksonomian ja Elsonin ym. (2014, 364) pelaamiskokemuksen ja pelaamisen vaiheiden avulla. Videopeleistä esitettiin erilaisia luokitteluja, joista tärkeimpänä hyödynnettiin jaottelua yksin ja yhdessä pelattaviin videopeleihin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin yhdistämällä ostopäätösprosessi ja motivaatiotekijät videopelien mikrotransaktioihin. Tutkimuksessa käsiteltiin myös pelaajien sitoutumista videopeleihin, koska mikrotransaktiot tapahtuvat yleensä pitkän aikavälin kuluessa.
Tutkimuksen teoreettisen osuuden ohella toteutettiin kvalitatiivinen haastattelututkimus suomalaisille videopelien pelaajille, jotka olivat viimeisen vuoden aikana käyttäneet rahaa videopelien mikrotransaktioihin. Haastattelujen avulla täydennettiin aiempaa tutkimustietoa ja etsittiin uusia näkökulmia mikrotransaktioiden motivaatioon ja rooliin videopeleissä.
Tutkimuksen avulla havaittiin, että mikrotransaktioiden ostaminen on usein impulsiivista ja syyt ostopäätöksiin vaihtelevat laajasti. Videopelien kasvava monimutkaisuus ja eroavaisuus toisistaan muodostavat uniikkeja kokonaisuuksia mikrotransaktioiden rooliin ja motivaatiotekijöihin. Erityisesti sosiaalisten ja aktivoivien tekijöiden vaikutukset korostuivat tuloksissa, ja niitä hyödyntämällä mikrotransaktioista voidaan tehdä pelaajille houkuttelevampia. Ennen kaikkea pelaajat haluavat mikrotransaktioiden avulla saada uutta ja mielenkiintoista lisäsisältöä peleihin. Onnistuneella mikrotransaktioiden toteutuksella voidaan hyödyttää sekä pelaajia että pelien takana olevia yrityksiä.