Sosioemotionaalisten taitojen opettaminen alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa : Papilio-perhonen taaperoilla
Pihanperä, Meri (2019-01-03)
Sosioemotionaalisten taitojen opettaminen alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa : Papilio-perhonen taaperoilla
Pihanperä, Meri
(03.01.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901303510
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901303510
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoite oli selvittää, millaisten sosioemotionaalisten taitojen opettamista varhaiskasvatusalan ammattilaiset painottavat alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa ja minkälaisia merkityksiä he taaperoikäisten lasten sosioemotionaalisten taitojen opettamiselle antavat. Lisäksi tutkittiin varhaiskasvatusalan ammattilaisten työhönsä integroimia pedagogisia menetelmiä lasten sosioemotionaalisten taitojen opettamiseksi tarkastellen samalla saksalaislähtöisen Papilio-menetelmän käyttöä. Tutkimus on toteutettu osana lasten sosioemotionaalisten taitojen vahvistamiseen keskittyvää Papilio-tutkimushanketta.
Tutkimustehtävään vastattiin keräämällä tutkimukseen osallistuneilta varhaiskasvatusalan ammattilaisilta (N=11) päiväkirja-aineistoa marraskuussa 2017. Tarkastelua täydennettiin keväällä 2018 toteutetuilla puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineiston teoriasidonnaisessa analyysissa hyödynnettiin sisällönanalyysia, sisällönerittelyä ja teema-analyysia samanaikaisesti kvantifioiden tutkimustavoitteen kannalta merkitykselliset ilmaisut.
Tutkimustulosten mukaan tunteiden hallinnan, sosiaalisen tietoisuuden ja leikkitaitojen opettaminen ovat keskeisimpiä sisältöjä lasten sosioemotionaalista oppimista vahvistavalle pedagogiselle toiminnalle. Sosioemotionaalisten taitojen vahvistamiseen keskittyvässä pedagogiikassa painottuvat opetus- ja kasvatushenkilöstön myönteiset vuorovaikutustavat, jotka ilmenevät varhaiskasvatuksen monissa eri tilanteissa ja Papilio-ohjelman implementointitavoissa. Alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä Papilio tehdään näkyväksi Lelujen vapaapäivä -menetelmän myötä. Sen sijaan vähemmälle huomiolle jäivät Paula ja tunnepeikot -materiaalin käyttäminen. Muutamassa varhaiskasvatusryhmässä raportoitiin hyödynnettävän Paula ja tunnepeikot -materiaalia ja sen sisältöjä. Tutkimus paljastaa, että Papilio-ohjelman systemaattisen Minä-viestintä -vuorovaikutusmenetelmän sisällyttäminen osaksi varhaiskasvatusalan ammattilaisten omia vuorovaikutustottumuksia koetaan haasteelliseksi. Voitaneenkin pohtia, tulisiko jatkossa kiinnittää nykyistä enemmän huomiota varhaiskasvatusalan ammattilaisten myönteisten vuorovaikutustapojen vahvistamiseen. Kokonaisuudessaan sosioemotionaaliset taidot ymmärretään merkityksellisinä, koko elämänkaaren aikana tarvittavina perustaitoina, joita on tärkeää opettaa pienille lapsille varhaiskasvatuksessa.
Tutkimusraportti antaa taaperoikäisten lasten opetus- ja kasvatushenkilöstölle mahdollisuuden kehittää lasten sosioemotionaalisia taitoja vahvistavaa pedagogiikkaa samalla tarjoten katsauksen Papilio-ohjelman soveltamisesta suomalaiseen varhaiskasvatukseen.
Tutkimustehtävään vastattiin keräämällä tutkimukseen osallistuneilta varhaiskasvatusalan ammattilaisilta (N=11) päiväkirja-aineistoa marraskuussa 2017. Tarkastelua täydennettiin keväällä 2018 toteutetuilla puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineiston teoriasidonnaisessa analyysissa hyödynnettiin sisällönanalyysia, sisällönerittelyä ja teema-analyysia samanaikaisesti kvantifioiden tutkimustavoitteen kannalta merkitykselliset ilmaisut.
Tutkimustulosten mukaan tunteiden hallinnan, sosiaalisen tietoisuuden ja leikkitaitojen opettaminen ovat keskeisimpiä sisältöjä lasten sosioemotionaalista oppimista vahvistavalle pedagogiselle toiminnalle. Sosioemotionaalisten taitojen vahvistamiseen keskittyvässä pedagogiikassa painottuvat opetus- ja kasvatushenkilöstön myönteiset vuorovaikutustavat, jotka ilmenevät varhaiskasvatuksen monissa eri tilanteissa ja Papilio-ohjelman implementointitavoissa. Alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä Papilio tehdään näkyväksi Lelujen vapaapäivä -menetelmän myötä. Sen sijaan vähemmälle huomiolle jäivät Paula ja tunnepeikot -materiaalin käyttäminen. Muutamassa varhaiskasvatusryhmässä raportoitiin hyödynnettävän Paula ja tunnepeikot -materiaalia ja sen sisältöjä. Tutkimus paljastaa, että Papilio-ohjelman systemaattisen Minä-viestintä -vuorovaikutusmenetelmän sisällyttäminen osaksi varhaiskasvatusalan ammattilaisten omia vuorovaikutustottumuksia koetaan haasteelliseksi. Voitaneenkin pohtia, tulisiko jatkossa kiinnittää nykyistä enemmän huomiota varhaiskasvatusalan ammattilaisten myönteisten vuorovaikutustapojen vahvistamiseen. Kokonaisuudessaan sosioemotionaaliset taidot ymmärretään merkityksellisinä, koko elämänkaaren aikana tarvittavina perustaitoina, joita on tärkeää opettaa pienille lapsille varhaiskasvatuksessa.
Tutkimusraportti antaa taaperoikäisten lasten opetus- ja kasvatushenkilöstölle mahdollisuuden kehittää lasten sosioemotionaalisia taitoja vahvistavaa pedagogiikkaa samalla tarjoten katsauksen Papilio-ohjelman soveltamisesta suomalaiseen varhaiskasvatukseen.