Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kauppakeskusten vetovoimatekijät eri kuluttajasegmenteissä

Vieno, Terhi (2019-01-29)

Kauppakeskusten vetovoimatekijät eri kuluttajasegmenteissä

Vieno, Terhi
(29.01.2019)
Katso/Avaa
a.pdf (2.450Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901303549
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa kauppakeskusten vetovoimatekijät ja selvittää, miten erilaisten kuluttajaryhmien arviot niistä eroavat. Tarkastelussa oli Turun ja sen lähikuntien asukkaiden iän, sukupuolen, elämäntilanteen, kotitalouden koon, tulotason ja autonkäyttömahdollisuuden vaikutus arvioihin. Lisäksi tarkasteltiin kauppakeskuksen vakioasiakkaita ja heidän arvioidensa eroja verrattuna yleisiin kuluttajien arvioihin.
Vähittäiskaupan kilpailu on kiristynyt ja kauppakeskuksia pitää jatkuvasti kehittää. Kehitystoimenpiteet voidaan kohdistaa kauppakeskusten vetovoimatekijöihin, joiksi on aikaisemmissa tutkimuksissa tunnistettu valikoima, kampanjat, pysäköinti, sijainti, asioimisen helppous, tunnelma, fyysiset tilat, viihde- ja ravintolapalvelut, turvallisuus, palvelu ja samaistuminen.
KATE-tutkimuksen yhteydessä vuonna 2017 kerätyn kyselyaineiston perusteella kuluttajat kokivat tärkeimmiksi vetovoimatekijöiksi valikoiman, pysäköinnin ja kampanjat. Vähiten tärkeitä vetovoimatekijöitä olivat tunnelma ja viihde- ja ravintolapalvelut. Aineisto ryhmiteltiin pääkomponenttianalyysillä, ja kuluttajien arvostuksia tutkittiin varianssianalyysillä demografisten taustamuuttujien suhteen. Taustamuuttujista eniten merkitystä oli kuluttajan iällä, sukupuolella, tulotasolla, ja elämäntilanteella.
Kauppakeskukset voivat houkutella haluamaansa asiakaskuntaa kehittämällä erityisesti näitä kiinnostavia vetovoimatekijöitä. Tulosten perusteella nuorempia kuluttajia voidaan houkutella panostamalla valikoimaan ja kampanjoihin. Vanhempia kuluttajia kiinnostavat palvelu ja pysäköinti. Naisia voidaan houkutella parantamalla asioinnin helppoutta ja valikoimaa. Pienituloisimmat arvostavat eniten kampanjoita, keskituloiset pysäköintiä ja suurituloiset valikoimaa. Talouden koon kasvaessa pysäköinnin, asioinnin helppouden ja valikoiman arvostus nousee. Pysäköinti on tärkeä vetovoimatekijä kauppakeskusten vakioasiakkaille. Mielikuvien mukaan vakioasiakkaat kokevat kauppakeskukset vetovoimaisemmiksi kuin muut kuluttajat, mutta kaipaavat vielä enemmän panostusta tutkimusalueen kauppakeskusten valikoimaan. Kauppakeskusten kehittämisessä on hyvä huomata vetovoimatekijöiden erilaiset roolit. Toiset vetovoimatekijät saavat asiakkaat kauppakeskukseen, ja toiset lisäävät siellä vietettyä aikaa ja käytettyä rahasummaa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste