Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Päivittäistavarakauppojen välinen kilpailu

Alasaari, Sonja (2019-01-25)

Päivittäistavarakauppojen välinen kilpailu

Alasaari, Sonja
(25.01.2019)
Katso/Avaa
Alasaari_Sonja_progradu.pdf (3.189Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901303490
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tarkastella päivittäistavarakauppojen välistä kilpailua Suomessa. Päivittäistavarakaupan markkinat ovat monessa maassa hyvin keskittyneet ja näin ollen kilpailu on epätäydellistä. Suomen markkinoita hallitsevat kolme isoa ketjua S-ryhmä, K-ryhmä ja Lidl. Näistä kolmesta Lidlillä on hallussaan huomattavasti pienempi markkinaosuus kuin S-ryhmällä ja K-ryhmällä. Tutkielmassa keskitytäänkin tarkastelemaan näitä kolmea ketjua, niiden toimintatapoja ja keskinäistä kilpailua.

Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa tarkastellaan ensin aihetta teoreettisesta näkökulmasta. Perehdytään liiketoimintamallin ja strategian valinnan tärkeyteen kilpailuedun kannalta sekä asiakkaalle tuotettuun arvoon. Tutkielmassa huomattiin, että asiakkaiden ostospaikan valintaan vaikuttavat esimerkiksi myymälän sijainti, tuotevalikoima ja hinta-laatusuhde. Yritysten tulee ottaa huomioon asiakkaiden tarpeet ja toiveet menestyäkseen markkinoilla. Tällä hetkellä kovaa hintakilpailua halvimmasta ostoskorista ovat käyneet Lidl ja S-ryhmän hypermarket Prisma. On kuitenkin ennustettu, että ruuan hinnan lasku pysähtyy tulevaisuudessa. Lisähaasteena tulevaisuudessa tulee olemaan ruuan myynnin siirtyminen verkkokauppaan. Suomessa tämä on vielä erittäin pienessä mittakaavassa.

Kasvavana trendinä on yritysten ekologisuus ja kestävän kehityksen mukaan toimiminen. Kuluttajat ovat entistä tietoisempia ympärillä tapahtuvista asioista ja kilpailu ainoastaan halvoilla hinnoilla ei kannata. Yhteiskunnallinen vastuu on jo isossa roolissa ja sen merkitys tulee varmasti vielä kasvamaan tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4908]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste