Kouluun liittyvät yksinäisyyttä aiheuttavat tekijät : Tarkastelussa Yhteisvastuu Nuorista 2011 -hankkeen yhteydessä kerätyt tekstit
Ahlqvist, Noora (2019-01-14)
Kouluun liittyvät yksinäisyyttä aiheuttavat tekijät : Tarkastelussa Yhteisvastuu Nuorista 2011 -hankkeen yhteydessä kerätyt tekstit
Ahlqvist, Noora
(14.01.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902074330
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902074330
Tiivistelmä
Yksinäisyys on yhteiskunnassamme vahvasti pinnalla oleva ilmiö, ja on nostettu esiin muun muassa mediassa sekä huomioitu myös hallituksen toimissa. Koulu on kodin ohella merkittävin konteksti, jossa yksinäisyyttä koetaan, ja siellä koetaan enemmän yksinäisyyttä kuin vapaa-ajalla. (Galanaki & Vassilopoulou 2007, Roekel ym. 2015). Yksinäisyydellä on myös useita kouluun ulottuvia haitallisia ja vakavia seurauksia kuten oppimisvaikeudet, heikko koulumenestys ja koulunkäynnin keskeyttäminen (Laine 2005).
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkittiin, minkälaiset kouluun liittyvät tekijät ovat yhteydessä yksinäisyyden kokemuksiin. Kiinnostuksen kohteena oli lapsuus- ja nuoruusiässä koettu yksinäisyys, minkä vuoksi tarkasteltiin yksinäisyyden kokemuksia peruskoulussa ja toisella asteella. Lisäksi selvitettiin kausaaliattribuutioteorian (Weiner, 1986) näkökulmasta, miten nämä tekijät sijoittuvat sijainnin (ulkoinen vs. sisäinen), kontrolloitavuuden (kontrolloitavat vs. kontrolloimattomat) ja pysyvyyden (tilapäiset vs. pysyvät) ulottuvuuksille. Aineistona toimi vuonna 2011 järjestetty yksinäisyyttä koskeva kysely ”Yhteisvastuu nuorista”.
Tutkimustulosten mukaan koulu ei ole yksinäisyyden kannalta merkityksetön konteksti, vaan vastaajat nostivat esiin useita yksinäisyyteensä yhteydessä olevia tekijöitä, jotka liittyvät kouluun. Näistä tekijöistä merkittävin oli kiusatuksi joutuminen, jonka mainitsi yli puolet vastaajista. Muita tekijöitä olivat torjutuksi tuleminen, huomiotta jääminen, syrjäänvetäytyminen, erilaisuus, kaverisuhteiden alhainen määrä koulussa, hyvä koulumenestys, heikot sosiaaliset taidot, kielteinen minäkäsitys tai heikko itsetunto, koulusiirtymä ja muuttoa seurannut koulun vaihto. Suurin osa näistä tekijöistä oli kontrolloimattomia ja pysyviä. Ulkoisia ja sisäisiä tekijöitä esiintyi yhtä paljon.
Eniten tekijöistä luokiteltiin luokan vertaissuhteisiin liittyvät tekijät alle, ja tämän tutkimuksen perusteella vertaisilla on suuri merkitys yksinäisyyden kokemuksissa. Opettajan voi huomioida tämän opetuksessaan pyrkimällä vahvistamaan oppilaiden välistä toimivaa vuorovaikutusta, empatiakykyä sekä toisten huomioimista ja kunnioitusta.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkittiin, minkälaiset kouluun liittyvät tekijät ovat yhteydessä yksinäisyyden kokemuksiin. Kiinnostuksen kohteena oli lapsuus- ja nuoruusiässä koettu yksinäisyys, minkä vuoksi tarkasteltiin yksinäisyyden kokemuksia peruskoulussa ja toisella asteella. Lisäksi selvitettiin kausaaliattribuutioteorian (Weiner, 1986) näkökulmasta, miten nämä tekijät sijoittuvat sijainnin (ulkoinen vs. sisäinen), kontrolloitavuuden (kontrolloitavat vs. kontrolloimattomat) ja pysyvyyden (tilapäiset vs. pysyvät) ulottuvuuksille. Aineistona toimi vuonna 2011 järjestetty yksinäisyyttä koskeva kysely ”Yhteisvastuu nuorista”.
Tutkimustulosten mukaan koulu ei ole yksinäisyyden kannalta merkityksetön konteksti, vaan vastaajat nostivat esiin useita yksinäisyyteensä yhteydessä olevia tekijöitä, jotka liittyvät kouluun. Näistä tekijöistä merkittävin oli kiusatuksi joutuminen, jonka mainitsi yli puolet vastaajista. Muita tekijöitä olivat torjutuksi tuleminen, huomiotta jääminen, syrjäänvetäytyminen, erilaisuus, kaverisuhteiden alhainen määrä koulussa, hyvä koulumenestys, heikot sosiaaliset taidot, kielteinen minäkäsitys tai heikko itsetunto, koulusiirtymä ja muuttoa seurannut koulun vaihto. Suurin osa näistä tekijöistä oli kontrolloimattomia ja pysyviä. Ulkoisia ja sisäisiä tekijöitä esiintyi yhtä paljon.
Eniten tekijöistä luokiteltiin luokan vertaissuhteisiin liittyvät tekijät alle, ja tämän tutkimuksen perusteella vertaisilla on suuri merkitys yksinäisyyden kokemuksissa. Opettajan voi huomioida tämän opetuksessaan pyrkimällä vahvistamaan oppilaiden välistä toimivaa vuorovaikutusta, empatiakykyä sekä toisten huomioimista ja kunnioitusta.