Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan ammatillisen polun esteitä
Toivola, Maarit (2019-02-05)
Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan ammatillisen polun esteitä
Toivola, Maarit
(05.02.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902114541
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902114541
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen tavoitteena on varmistaa kaikille opiskelijoille yhdenvertainen ja esteetön mahdollisuus perustutkinnon oppimiseen, työllistymiseen ja jatko-opintoihin. Opiskelijalla on oikeus erityiseen tukeen oppimisen vaikeuksien, sairauden, vamman tai muun perustellun syyn vuoksi. Tuesta huolimatta erityisopiskelijat keskeyttävät opintonsa useammin kuin muut opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on löytää niitä esteitä, jotka haittaavat tai estävät erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opintojen etenemistä ja perustutkinnon saavutettavuutta yhdenvertaisesti muiden kanssa. Tulosten avulla voidaan kehittää ammatillista erityisopetusta esteettömämpään suuntaan.
Tutkimus perustuu suuressa ammatillisessa oppilaitoksessa toimivien erityisen tuen asiantuntijoiden mielipiteisiin ja kokemuksiin tukea tarvitsevan opiskelijan oppimisen polulla olevista esteistä. Tavoitteena on löytää niitä esteitä, joita ei ole aiemmin riittävästi tai lainkaan huomioitu. Aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Tuloksissa tuli esiin runsaasti opiskelijan kohtaamia erilaisia esteitä. Opintojen alussa on esteitä, jotka aiheutuvat edeltävistä oppimiskokemuksista. Näitä ovat huono itsetunto, väärät ennakkoasenteet, motivaation puute ja heikko osaamisen taso. Tiedonkulun puutteet estävät opiskelijoiden oikeutta saada henkilökohtaista tukea. Tulosten mukaan yhteisten aineiden opettajilta puuttuu usein tieto opiskelijan tuen tarpeesta, vaikka heillä on siihen suuri tarve, koska suurimmat oppimisen haasteet tulevat esiin matematiikassa ja kielissä. Erityisen tuen määrä koettiin riittämättömäksi ja se aiheuttaa esteitä opintojen etenemiseen. Puutteet vuorovaikutuksessa, huonot asenteet, opiskelijan hyvinvoinnin puutteet ja opiskelijan taustan ongelmalliset tilanteet tuovat opiskeluun haasteita, jotka estävät perustutkinnon opintojen saavutettavuutta.
Tulokset tuovat esiin puutteita yhdenvertaisuudessa. Erityisesti opintojen alkuvaiheen esteet herättävät huolta. Uuden tutkimuksen avulla olisi hyvä selvittää, miten opintojen alun esteet voidaan poistaa.
Tutkimus perustuu suuressa ammatillisessa oppilaitoksessa toimivien erityisen tuen asiantuntijoiden mielipiteisiin ja kokemuksiin tukea tarvitsevan opiskelijan oppimisen polulla olevista esteistä. Tavoitteena on löytää niitä esteitä, joita ei ole aiemmin riittävästi tai lainkaan huomioitu. Aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Tuloksissa tuli esiin runsaasti opiskelijan kohtaamia erilaisia esteitä. Opintojen alussa on esteitä, jotka aiheutuvat edeltävistä oppimiskokemuksista. Näitä ovat huono itsetunto, väärät ennakkoasenteet, motivaation puute ja heikko osaamisen taso. Tiedonkulun puutteet estävät opiskelijoiden oikeutta saada henkilökohtaista tukea. Tulosten mukaan yhteisten aineiden opettajilta puuttuu usein tieto opiskelijan tuen tarpeesta, vaikka heillä on siihen suuri tarve, koska suurimmat oppimisen haasteet tulevat esiin matematiikassa ja kielissä. Erityisen tuen määrä koettiin riittämättömäksi ja se aiheuttaa esteitä opintojen etenemiseen. Puutteet vuorovaikutuksessa, huonot asenteet, opiskelijan hyvinvoinnin puutteet ja opiskelijan taustan ongelmalliset tilanteet tuovat opiskeluun haasteita, jotka estävät perustutkinnon opintojen saavutettavuutta.
Tulokset tuovat esiin puutteita yhdenvertaisuudessa. Erityisesti opintojen alkuvaiheen esteet herättävät huolta. Uuden tutkimuksen avulla olisi hyvä selvittää, miten opintojen alun esteet voidaan poistaa.