OPETUSMATERIAALI AIVOHERMOJEN TUTKIMISESTA HERMOSTON RAKENNE JA TOIMINTA -KURSSILLE
Nurmi, Mika; Nieminen, Santeri (2019-01-28)
OPETUSMATERIAALI AIVOHERMOJEN TUTKIMISESTA HERMOSTON RAKENNE JA TOIMINTA -KURSSILLE
Nurmi, Mika
Nieminen, Santeri
(28.01.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902144939
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902144939
Tiivistelmä
Syventävien opintojen projektin tavoitteena oli tehdä toisen vuoden opiskelijoille opetusmateriaalia aivohermojen tutkimisesta Hermoston rakenne ja toiminta (HRT) -kurssilla käytettäväksi. Tarkoituksena oli luoda tekstimateriaalia teoriaosuudesta, tarkistuslista harjoitustyössä käytettäväksi, itsearviotentti opintoalusta Moodleen testaamaan opittua sekä neljä kappaletta videoita demonstroimaan aivohermojen tutkimisessa käytettäviä testejä.
Videot jaettiin neljään eri osa-alueeseen, joista kukin käsittelee tiettyä aivohermokokonaisuutta ja niiden tutkimista eri testein. Osa-alueet jaettiin 1) silmien, 2) kasvojen, 3) suun ja nielun sekä 4) kuulon ja tasapainon tutkimiseen. Videoista tuli noin kuuden minuutin kestoisia. Moodle-tentin tarkoitus oli saada opiskelijat tutustumaan aiheeseen ennen harjoitustyötä. Tentti koostui viidestä kysymyspankista arvotusta kysymyksestä, joista yksi koskee aihetta yleisesti ja neljä muuta kysymystä kunkin videon aihetta.
Opetusmateriaalin tekemisessä käytimme väärinkäsitysten välttämiseksi kurssin opetusmateriaalina käytettäviä oppikirjoja, kurssin luentomateriaaleja sekä Duoceminin Terveyskirjastoa. Oppikirjalähteinä toimivat Moore Clinically Oriented Anatomy (Keith L. Moore, 2013), Duodecimin Neurologia (Seppo Soinila, ym.), Potilaan tutkiminen (Heikki Saha, ym. 2009), Neuroanatomy: An Illustrated Colour Text (Alan R. Crossman, David Neary, 2010) sekä Essentials of Clinical Examination Handbook (Justin Hall, ym. 2013).
Projektin tarkoituksena ei ollut luoda uutta tutkimukseen perustuvaa tietoa, vaan koota opiskelijoille keskeiset aivohermojen tutkimisessa vaadittavat tiedot ja taidot eri opetusmateriaaleista tietoa yhdistäen. Tehty opetusmateriaali on otettu hyvin vastaan opiskelijoiden toimesta, joskin palautteen mukaan oppimateriaalin olemassaolosta opiskelijoita ei ole juuri informoitu. Opiskelumateriaaliin tutustuneet opiskelijat kokivat pääsääntöisesti (65,3%) videoiden katsomisen helpottavan demossa opetettavan asian sisäistämisessä.
Videot jaettiin neljään eri osa-alueeseen, joista kukin käsittelee tiettyä aivohermokokonaisuutta ja niiden tutkimista eri testein. Osa-alueet jaettiin 1) silmien, 2) kasvojen, 3) suun ja nielun sekä 4) kuulon ja tasapainon tutkimiseen. Videoista tuli noin kuuden minuutin kestoisia. Moodle-tentin tarkoitus oli saada opiskelijat tutustumaan aiheeseen ennen harjoitustyötä. Tentti koostui viidestä kysymyspankista arvotusta kysymyksestä, joista yksi koskee aihetta yleisesti ja neljä muuta kysymystä kunkin videon aihetta.
Opetusmateriaalin tekemisessä käytimme väärinkäsitysten välttämiseksi kurssin opetusmateriaalina käytettäviä oppikirjoja, kurssin luentomateriaaleja sekä Duoceminin Terveyskirjastoa. Oppikirjalähteinä toimivat Moore Clinically Oriented Anatomy (Keith L. Moore, 2013), Duodecimin Neurologia (Seppo Soinila, ym.), Potilaan tutkiminen (Heikki Saha, ym. 2009), Neuroanatomy: An Illustrated Colour Text (Alan R. Crossman, David Neary, 2010) sekä Essentials of Clinical Examination Handbook (Justin Hall, ym. 2013).
Projektin tarkoituksena ei ollut luoda uutta tutkimukseen perustuvaa tietoa, vaan koota opiskelijoille keskeiset aivohermojen tutkimisessa vaadittavat tiedot ja taidot eri opetusmateriaaleista tietoa yhdistäen. Tehty opetusmateriaali on otettu hyvin vastaan opiskelijoiden toimesta, joskin palautteen mukaan oppimateriaalin olemassaolosta opiskelijoita ei ole juuri informoitu. Opiskelumateriaaliin tutustuneet opiskelijat kokivat pääsääntöisesti (65,3%) videoiden katsomisen helpottavan demossa opetettavan asian sisäistämisessä.