Tuotannon esimiehet strategian toteuttajina
Huotari, Heikki (2019-02-12)
Tuotannon esimiehet strategian toteuttajina
Huotari, Heikki
(12.02.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902195445
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902195445
Tiivistelmä
Strategian toteuttamisen yhteydessä on painotettu enemmän organisaatioiden ja prosessien merkitystä, kun taas yksilöiden rooli on ollut vähäisemmällä painolla. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata tuotannon esimiehiä strategian toteuttajina. Aihetta lähestyttiin laadullisena tapaustutkimuksena ja kohteena oli graafisen teollisuuden yrityksen kaksi eri tuotantoyksikköä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella suuntausta, jossa strategiaa tarkastellaan organisaation eri toimijoiden työnä, ei siis pelkästään johdon. Pyrkimyksenä oli lisäksi tarkastella miten johdon asettamat tavoitteet näkyvät tuotannon esimiesten työssä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää, kun tunnistetaan ja vastataan haasteisiin, jotka liittyvät tuotannon esimiesten strategian toteuttamiseen. Lisäksi tutkimuksessa löydettyjä työkaluja ja käytäntöjä voidaan käyttää hyväksi, kun pyritään edistämään esimiesten strategian toteuttamista.
Tutkimus pohjautuu strategian toteuttamisen analysoimiseksi rakennettuun malliin, jonka mukaan strategian toteuttamista voidaan analysoida strategian organisointi-, viestintä-, motivointi-, ja seurantajärjestelmän kautta. Nämä neljä teemaa toistuivat sekä teoriakappaleessa että tutkimuksen analyysissä. Tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmä- ja yksilöhaastatteluilla. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksan tuotannon esimiestä, tuotantoyksiköistä vastaavat yksikönjohtajat ja tehdaspäälliköt sekä laatupäällikkö.
Tutkimuksen ennakko-odotuksista poiketen tuotannon esimiesten merkitys strategian toteuttamisessa ei ollut niin merkittävä. Tärkeimmiksi toimijoiksi nousivat tehdaspäälliköt eli yrityksen keskijohto. Vaikka tuotannon esimiesten rooli oli tutkimuksen kohteena olevassa yrityksessä vähäisempi kuin aluksi oletettiin, vahvisti keskijohdon vahva rooli toisaalta näkemystä, jonka mukaan strategiaa tulisi tarkastella laajemman joukon työnä. Tutkimuksen mukaan tuotannon esimiehet sitoutuvat parhaiten strategiaan, kun heidän on mahdollista vaikuttaa strategiasta johdettuihin tavoitteisiin itse. Strategian toteuttamisen yhteydessä korostuu vuorovaikutuksellinen viestintä. Lisäksi onnistuneessa strategian toteuttamisessa korostuvat selkeät ja konkreettiset tavoitteet sekä tavoitteiden liittäminen osaksi päivittäistä työtä. Strategian toteuttamisen seurannan tulisi olla säännöllistä ja seurantaa varten tulisi luoda vakiintuneet käytännöt. Pohjan seurannalle luovat hyvin laaditut mittarit,
jotka ovat kytköksissä omaan työhön.
Tutkimus pohjautuu strategian toteuttamisen analysoimiseksi rakennettuun malliin, jonka mukaan strategian toteuttamista voidaan analysoida strategian organisointi-, viestintä-, motivointi-, ja seurantajärjestelmän kautta. Nämä neljä teemaa toistuivat sekä teoriakappaleessa että tutkimuksen analyysissä. Tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmä- ja yksilöhaastatteluilla. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksan tuotannon esimiestä, tuotantoyksiköistä vastaavat yksikönjohtajat ja tehdaspäälliköt sekä laatupäällikkö.
Tutkimuksen ennakko-odotuksista poiketen tuotannon esimiesten merkitys strategian toteuttamisessa ei ollut niin merkittävä. Tärkeimmiksi toimijoiksi nousivat tehdaspäälliköt eli yrityksen keskijohto. Vaikka tuotannon esimiesten rooli oli tutkimuksen kohteena olevassa yrityksessä vähäisempi kuin aluksi oletettiin, vahvisti keskijohdon vahva rooli toisaalta näkemystä, jonka mukaan strategiaa tulisi tarkastella laajemman joukon työnä. Tutkimuksen mukaan tuotannon esimiehet sitoutuvat parhaiten strategiaan, kun heidän on mahdollista vaikuttaa strategiasta johdettuihin tavoitteisiin itse. Strategian toteuttamisen yhteydessä korostuu vuorovaikutuksellinen viestintä. Lisäksi onnistuneessa strategian toteuttamisessa korostuvat selkeät ja konkreettiset tavoitteet sekä tavoitteiden liittäminen osaksi päivittäistä työtä. Strategian toteuttamisen seurannan tulisi olla säännöllistä ja seurantaa varten tulisi luoda vakiintuneet käytännöt. Pohjan seurannalle luovat hyvin laaditut mittarit,
jotka ovat kytköksissä omaan työhön.