Yhteisten palveluiden henkilökunnan kokemukset Turun yliopiston hallintouudistuksessa
Ervasti, Katariina (2018-12-04)
Yhteisten palveluiden henkilökunnan kokemukset Turun yliopiston hallintouudistuksessa
Ervasti, Katariina
(04.12.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902205704
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902205704
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin Turun yliopiston yhteisten palveluiden työntekijöiden kokemuksia vuoden 2017 aikana toteutetusta hallintouudistuksesta. Päätutkimuskysymykset käsittelivät työntekijöiden kokemuksia uudistuksesta, työmotivaatiota ja työhön sitoutumista uudistuksen jälkeen, sekä uudistuksen työhön aiheuttamien muutosten yhteyttä työntekijöiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Yliopistojen akateemista henkilökuntaa on tutkittu melko paljon, mutta hallintohenkilöstö on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli nostaa esiin juuri hallintohenkilöstön kokemukset ja näkemykset yliopiston rakenneuudistuksessa.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, johon vastasi 125 yhteisten palveluiden työntekijää. Kysely sisälsi sekä monivalintaväittämiä että avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineistoa käsiteltiin SPSS -tilasto-ohjelmalla, jonka avulla tarkasteltiin muuttujien välisiä yhteyksiä sekä ryhmiteltiin ja vertailtiin kyselyn vastaajia.
Tutkimuksen tulosten perusteella uudistus vaikutti eri tavoin yhteisten palveluiden työntekijöiden työhön. Valtaosalle aiheutui muutoksia työn sisältöön, määrään, vaativuuteen sekä työn fyysiseen sijaintiin. Palkkatason muutoksia aiheutui sen sijaan vain 10 prosentille kyselyn vastaajista. Vastaajat suhtautuivat melko varauksellisesti uudistukseen. Kritiikkiä esitettiin niin uudistuksen toteutustavasta kuin seurauksista. Tästä huolimatta vastaajien työmotivaatio ja työhön sitoutuminen erityisesti sisäisen motivaation ja affektiivisen sitoutumisen osalta ovat vahvoja, eivätkä uudistuksen aiheuttamat muutokset olleet yhteydessä työntekijöiden motivaation ja sitoutumisen tilaan uudistuksen jälkeen.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, johon vastasi 125 yhteisten palveluiden työntekijää. Kysely sisälsi sekä monivalintaväittämiä että avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineistoa käsiteltiin SPSS -tilasto-ohjelmalla, jonka avulla tarkasteltiin muuttujien välisiä yhteyksiä sekä ryhmiteltiin ja vertailtiin kyselyn vastaajia.
Tutkimuksen tulosten perusteella uudistus vaikutti eri tavoin yhteisten palveluiden työntekijöiden työhön. Valtaosalle aiheutui muutoksia työn sisältöön, määrään, vaativuuteen sekä työn fyysiseen sijaintiin. Palkkatason muutoksia aiheutui sen sijaan vain 10 prosentille kyselyn vastaajista. Vastaajat suhtautuivat melko varauksellisesti uudistukseen. Kritiikkiä esitettiin niin uudistuksen toteutustavasta kuin seurauksista. Tästä huolimatta vastaajien työmotivaatio ja työhön sitoutuminen erityisesti sisäisen motivaation ja affektiivisen sitoutumisen osalta ovat vahvoja, eivätkä uudistuksen aiheuttamat muutokset olleet yhteydessä työntekijöiden motivaation ja sitoutumisen tilaan uudistuksen jälkeen.