Pelin liikunnallistaminen : Kimblestä liikuntaa Pitkis-Sport-leirillä
Lehtonen, Merja (2019-01-28)
Pelin liikunnallistaminen : Kimblestä liikuntaa Pitkis-Sport-leirillä
Lehtonen, Merja
(28.01.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902226000
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902226000
Tiivistelmä
Pelin liikunnallistamista koskeva tutkielmani kuuluu digitaalisen kulttuurin ja pelitutkimuksen tieteenalaan, ja se on laadullinen sekä aineistolähtöinen. Lähestyin tutkimusaihettani case-esimerkin, lautapeli Kimblen kautta, ja prosessin aikana syntyi valokuvin ja videoin havainnollistettu tarina Sportti-Kimble-liikuntapelin kehittämisestä. Tutkielmaani ovat taustoittaneet pelikulttuurien tutkimus ja koripallon syntytarina sekä Kimblen sukulaispelit, jotka kuuluvat Cross and Circle Games -peliperheeseen (”ympyräristipelit”).
Tutkimusaineistoni koostui neljästä osasta: kolmesta liikunnallisesta pelitestauksesta lasten ja nuorten kanssa (n = 124) sekä asiantuntijakyselyistä (n = 5). Päätutkimusmenetelmäni oli videohavainnointi, jota puolistrukturoidut lomakekyselyt tukivat. Aineistoni analysoin laadullisesti ja täydensin analyysejä luokittelemalla ja laskemalla määriä. Tutkimusprosessiani kuvasin tekstien, taulukoiden, valokuvien, videoiden ja pelillistämisen suunnittelumallin avulla, ja täydensin tutkielmaani myös YouTube-kanavalla ja Pinterest-tauluilla.
Liikunnallistaminen näkyi Sportti-Kimblen pelaamisessa liikuntatehtävien suorittamisena, uusien toimintojen suunnitteluna ja yleisenä liikunta-aktiivisuutena; myös pelivuorojen ohessa. Pelillisyys näyttäytyi kilpahenkisyytenä, pelinopeutena sekä strategisena pelaamisena (mm. nopanheiton taktisuus), ja leikillisyys monipuolisina nopanheitto- ja liikuntatapoina; nuoret mm. keksivät 58 uuttaa liikunnallista toimintoa ja 3/4 testaajista haluaisi keksiä uuden Sportti-Kimble-version. Havainnointien (n = 25) ja kyselyjen tulokset (n = 39) osoittivat, että samanlaisia liikunnallisia pelitestailuja voitaisiin hyödyntää mm. kouluissa luovana projektina ja liikunnan opetuksessa.
Tutkielmani lopputuloksena syntyi muokattavat ja skaalautuvat säännöt Sportti-Kimblen pelaamiseen, sekä esitys siitä, että Kimblestä liikuntaa -pelitestaukseni olivat eräänlaista pelien adaptoimista ja modaamista, kimblaamista, millä tarkoitan Kimble-lautapelin kehittämistä tai muuntamista toiseen muotoon. Kimble-lautapelin liikunnallistamista esitin kutsuttavaksi termillä liikustaminen, minkä määrittelin olevan pelin liikunnallistamista rennolla, luovalla ja hauskalla tavalla. Kimblaamista voi tehdä myös liikustamalla, ja esitin, että pelitestausteni ja johtopäätelmieni lopputulokset, Sportti-Kimble ja huppupallo, olivat kimblaamisen ja liikustamisen kautta syntyneitä hybridipelejä, joissa yhdistyivät sekä lautapelin pelillisyys että hauska liikkuminen.
Tutkimusaineistoni koostui neljästä osasta: kolmesta liikunnallisesta pelitestauksesta lasten ja nuorten kanssa (n = 124) sekä asiantuntijakyselyistä (n = 5). Päätutkimusmenetelmäni oli videohavainnointi, jota puolistrukturoidut lomakekyselyt tukivat. Aineistoni analysoin laadullisesti ja täydensin analyysejä luokittelemalla ja laskemalla määriä. Tutkimusprosessiani kuvasin tekstien, taulukoiden, valokuvien, videoiden ja pelillistämisen suunnittelumallin avulla, ja täydensin tutkielmaani myös YouTube-kanavalla ja Pinterest-tauluilla.
Liikunnallistaminen näkyi Sportti-Kimblen pelaamisessa liikuntatehtävien suorittamisena, uusien toimintojen suunnitteluna ja yleisenä liikunta-aktiivisuutena; myös pelivuorojen ohessa. Pelillisyys näyttäytyi kilpahenkisyytenä, pelinopeutena sekä strategisena pelaamisena (mm. nopanheiton taktisuus), ja leikillisyys monipuolisina nopanheitto- ja liikuntatapoina; nuoret mm. keksivät 58 uuttaa liikunnallista toimintoa ja 3/4 testaajista haluaisi keksiä uuden Sportti-Kimble-version. Havainnointien (n = 25) ja kyselyjen tulokset (n = 39) osoittivat, että samanlaisia liikunnallisia pelitestailuja voitaisiin hyödyntää mm. kouluissa luovana projektina ja liikunnan opetuksessa.
Tutkielmani lopputuloksena syntyi muokattavat ja skaalautuvat säännöt Sportti-Kimblen pelaamiseen, sekä esitys siitä, että Kimblestä liikuntaa -pelitestaukseni olivat eräänlaista pelien adaptoimista ja modaamista, kimblaamista, millä tarkoitan Kimble-lautapelin kehittämistä tai muuntamista toiseen muotoon. Kimble-lautapelin liikunnallistamista esitin kutsuttavaksi termillä liikustaminen, minkä määrittelin olevan pelin liikunnallistamista rennolla, luovalla ja hauskalla tavalla. Kimblaamista voi tehdä myös liikustamalla, ja esitin, että pelitestausteni ja johtopäätelmieni lopputulokset, Sportti-Kimble ja huppupallo, olivat kimblaamisen ja liikustamisen kautta syntyneitä hybridipelejä, joissa yhdistyivät sekä lautapelin pelillisyys että hauska liikkuminen.