Kenelle kunnanjohtaja ja pormestari ovat tilivelvollisia toimistaan? : Tutkimus Tampereen ja Tuusulan pormestarimalleista tilivelvollisuuden muutosten näkökulmasta
Marttinen, Matias (2019-02-20)
Kenelle kunnanjohtaja ja pormestari ovat tilivelvollisia toimistaan? : Tutkimus Tampereen ja Tuusulan pormestarimalleista tilivelvollisuuden muutosten näkökulmasta
Marttinen, Matias
(20.02.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902276499
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902276499
Tiivistelmä
Pormestarimalli on muokannut kunnallisen päätöksenteon rakenteita viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2019 pormestarimalli on käytössä kuudessa suomalaisessa kunnassa ja kaupungissa. Tässä tutkimuksessa käsitellään Tampereen kaupungin ja Tuusulan kunnan pormestarimallien toimintaa tilivelvollisuuden toteutumisen näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen keskeinen tutkimuskysymys on, miten luottamushenkilöiden tilivelvollisuus kunnanvaltuustoa ja äänestäjiä kohtaan on muuttunut, kun johtamisjärjestelmää on uudistettu kaupunginjohtajamallista pormestarimalliin. Tutkimus pohjautuu haastatteluaineistoon. Sekä Tampereella että Tuusulassa on haastateltu neljän suurimman valtuustoryhmän puheenjohtajat sekä kuntien entisiä ja nykyisiä pormestareita.
Tutkimukseni mukaan pormestarimalli on vahvistanut pormestarin tilivelvollisuutta äänestäjiä kohtaan sekä Tampereella että Tuusulassa. Kunnan- ja kaupunginvaltuuston rooli tilivelvollisuuden foorumina on muuttunut selkeämmäksi ja valtuuston mahdollisuudet pormestarin toiminnan sanktiointiin ovat parantuneet. Sen sijaan virkamiesten tilivelvollisuuden suhteessa äänestäjiin ei ole koettu muuttuneen pormestarimallin myötä. Myös tilivelvollisuuden ehdottomien edellytysten, päätöksenteon läpinäkyvyyden ja julkisuuden arvioitiin vahvistuneen sekä Tampereella että Tuusulassa pormestarimallin myötä.
Pormestarimallin kehityskysymys tulevina vuosina koskee mahdollisuutta suoraan pormestarinvaaliin. Suora kansanvaali toisi kuitenkin isoja muutoksia pormestarin tilivelvollisuuden toteutumiseen kunnanvaltuustoa ja äänestäjiä kohtaan.
Tämän tutkimuksen keskeinen tutkimuskysymys on, miten luottamushenkilöiden tilivelvollisuus kunnanvaltuustoa ja äänestäjiä kohtaan on muuttunut, kun johtamisjärjestelmää on uudistettu kaupunginjohtajamallista pormestarimalliin. Tutkimus pohjautuu haastatteluaineistoon. Sekä Tampereella että Tuusulassa on haastateltu neljän suurimman valtuustoryhmän puheenjohtajat sekä kuntien entisiä ja nykyisiä pormestareita.
Tutkimukseni mukaan pormestarimalli on vahvistanut pormestarin tilivelvollisuutta äänestäjiä kohtaan sekä Tampereella että Tuusulassa. Kunnan- ja kaupunginvaltuuston rooli tilivelvollisuuden foorumina on muuttunut selkeämmäksi ja valtuuston mahdollisuudet pormestarin toiminnan sanktiointiin ovat parantuneet. Sen sijaan virkamiesten tilivelvollisuuden suhteessa äänestäjiin ei ole koettu muuttuneen pormestarimallin myötä. Myös tilivelvollisuuden ehdottomien edellytysten, päätöksenteon läpinäkyvyyden ja julkisuuden arvioitiin vahvistuneen sekä Tampereella että Tuusulassa pormestarimallin myötä.
Pormestarimallin kehityskysymys tulevina vuosina koskee mahdollisuutta suoraan pormestarinvaaliin. Suora kansanvaali toisi kuitenkin isoja muutoksia pormestarin tilivelvollisuuden toteutumiseen kunnanvaltuustoa ja äänestäjiä kohtaan.