Lakkauttamisuhka ja kyläkoulut : Seuraukset luokanopettajien työlle ja työhyvinvoinnille
Kuusela, Tuija (2019-01-30)
Lakkauttamisuhka ja kyläkoulut : Seuraukset luokanopettajien työlle ja työhyvinvoinnille
Kuusela, Tuija
(30.01.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903016855
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903016855
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia seurauksia kyläkouluun kohdistuvalla lakkauttamispäätöksellä tai lakkauttamisen uhalla on luokanopettajien opetustyölle ja työhyvinvoinnille. Luokanopettajien opetustyöhön kohdistuvia seurauksia on tutkittu opetus- ja oppimisilmapiirin kartoittamisella, resursseihin liittyvillä kysymyksillä sekä selvittämällä suunnitteluun käytettyä aikaa ja sen pitkäjänteisyyttä. Työhyvinvointia on tarkasteltu sen suhteen, miten luokanopettajat voivat työssään lakkauttamispäätöksen tai sen uhan alla. Tätä on selvitetty kysymällä luokanopettajilta oman työnsä kehittämisestä ja täydennyskoulutuksiin osallistumisesta sekä ottamalla selvää työn epävarmuustekijöistä, työhön motivoitumisesta ja työhön mahdollisesti kohdistuneesta arvostelusta.
Tutkimukseen on haastateltu neljää luokanopettajaa kahdesta länsisuomalaisesta kyläkoulusta. Toinen kyläkouluista on saanut lakkauttamispäätöksen keväälle 2018. Tästä kyläkoulusta tutkimukseen on osallistunut yksi luokanopettaja. Toiseen tutkimukseen osallistuneeseen kyläkouluun on kohdistunut lakkauttamisen uhkaa useamman vuoden ajan. Tästä kyläkoulusta tutkimukseen on haastateltu kolmea luokanopettajaa. Tutkimus on suoritettu suurelta osin teemahaastattelua käyttäen ja jokaista tutkimukseen osallistujaa on haastateltu yksilöllisesti.
Tutkimustulokset osoittavat, että kyläkouluun kohdistuvalla lakkauttamispäätöksellä tai lakkauttamisen uhalla on seurauksia luokanopettajien opetustyölle ja työhyvinvoinnille. Opetustyössä seuraukset näkyvät opetus- ja oppimisilmapiirissä tapahtuneissa muutoksissa ja suunnittelutyöhön käytetyn ajan kannattavuuden kyseenalaistamisessa. Suunnittelutyön osalta seuraukset näkyvät muun muassa siinä, että luokanopettajat ovat pohtineet, kuinka paljon suunnittelutyöhön kannattaa käyttää aikaansa. Työhyvinvointiin liittyen erityisesti lakkauttamisen uhka on aiheuttanut erilaisia epävarmuustekijöitä luokanopettajille. Epävarmuutta on aiheuttanut muun muassa pohdinnat siitä, onko opettajana ollut kannattavaa jäädä kyläkouluun vai olisiko kannattanut hakeutua kaupungin isompiin kouluihin. Jokainen lakkauttamisuhan alla toimivassa kyläkoulussa oleva luokanopettaja on myös kuullut oman kyläkoulunsa opetusta arvostellun. Luokanopettajat ovat kuulleet arvosteluja erityisesti pienten ja isojen koulujen välisistä eroista.
Tutkimukseen on haastateltu neljää luokanopettajaa kahdesta länsisuomalaisesta kyläkoulusta. Toinen kyläkouluista on saanut lakkauttamispäätöksen keväälle 2018. Tästä kyläkoulusta tutkimukseen on osallistunut yksi luokanopettaja. Toiseen tutkimukseen osallistuneeseen kyläkouluun on kohdistunut lakkauttamisen uhkaa useamman vuoden ajan. Tästä kyläkoulusta tutkimukseen on haastateltu kolmea luokanopettajaa. Tutkimus on suoritettu suurelta osin teemahaastattelua käyttäen ja jokaista tutkimukseen osallistujaa on haastateltu yksilöllisesti.
Tutkimustulokset osoittavat, että kyläkouluun kohdistuvalla lakkauttamispäätöksellä tai lakkauttamisen uhalla on seurauksia luokanopettajien opetustyölle ja työhyvinvoinnille. Opetustyössä seuraukset näkyvät opetus- ja oppimisilmapiirissä tapahtuneissa muutoksissa ja suunnittelutyöhön käytetyn ajan kannattavuuden kyseenalaistamisessa. Suunnittelutyön osalta seuraukset näkyvät muun muassa siinä, että luokanopettajat ovat pohtineet, kuinka paljon suunnittelutyöhön kannattaa käyttää aikaansa. Työhyvinvointiin liittyen erityisesti lakkauttamisen uhka on aiheuttanut erilaisia epävarmuustekijöitä luokanopettajille. Epävarmuutta on aiheuttanut muun muassa pohdinnat siitä, onko opettajana ollut kannattavaa jäädä kyläkouluun vai olisiko kannattanut hakeutua kaupungin isompiin kouluihin. Jokainen lakkauttamisuhan alla toimivassa kyläkoulussa oleva luokanopettaja on myös kuullut oman kyläkoulunsa opetusta arvostellun. Luokanopettajat ovat kuulleet arvosteluja erityisesti pienten ja isojen koulujen välisistä eroista.