Ihmisyys ihmisoikeuksien perustana : Ortodoksinen lähestymistapa ihmisoikeuksiin ja James Griffinin ihmisoikeusteoria sen osana
Mölsä, Ilkka (2019-03-06)
Ihmisyys ihmisoikeuksien perustana : Ortodoksinen lähestymistapa ihmisoikeuksiin ja James Griffinin ihmisoikeusteoria sen osana
Mölsä, Ilkka
(06.03.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903088241
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903088241
Tiivistelmä
Tutkielmassani pyrin kuvaamaan ja tarkastelemaan kriittisesti ortodoksista lähestymistapaa ihmisoikeuksiin sekä esittämään tarkasteluni pohjalta kuvauksen ja kriittisen arvion James Griffinin viime vuosina laajaa huomiota saaneesta persoonuusperusteisesta ihmisoikeusteoriasta osana ortodoksista lähestymistapaa ihmisoikeuksiin. Ortodoksiset ihmisoikeusteoriat määrittelen tämän työn puitteissa teorioiksi, joiden lähtökohtana on ajatus ihmisoikeuksista ihmisyyteen tavalla tai toisella perustuvina moraalisina oikeuksina. Työni rakentuu siten, että tarkastelen ensiksi melko laajasti ihmisoikeusortodoksista lähestymistapaa ja sen joitakin keskeisiä teorioita. Lopuksi keskityn yksityiskohtaisemmin James Griffinin teoriaan ihmisoikeuksista.
Lähden työssäni kysymyksestä, mitä ihmisoikeudet ovat. Tehtäväkseni otan selvittää, miten ihmisoikeudet, erityisesti niiden keskeiset ominaisuudet kuten perusta, oikeutus, universaalisuus ja funktio ymmärretään ja perustellaan ortodoksisessa ihmisoikeusajattelussa. Lähestymistavan teoreetikoista keskityn aluksi tarkastelemaan Jack Donellyn, sekä erityisesti John Tasioulasin ja Alan Gewirthin esityksiä. Tätä taustaa vasten tutkin, miten Griffin teoriassaan ihmisoikeudet kuvaa ja selittää. Tarkastelen ja arvioin Griffinin teoriaa kriittisesti sekä sen sisällöstä käsin että suhteessa edellä mainittujen filosofien ihmisoikeusteorioihin. Esittelen lisäksi lyhyesti kritiikin, mitä Griffin kohdistaa ortodoksisen lähestymistavan keskeistä haastajaa, ihmisoikeusfunktionalismia kohtaan. Lisäksi kuvaan, miten Griffinin teoria sijoittuu nykyisten ortodoksisten ihmisoikeusteorioiden kentässä ja mitkä ovat sitä kohtaan esitetyt keskeiset vastaargumentit. Lopuksi teen yhteenvedonomaisesti joitakin kriittisiä huomioita Tasioulasin ja Gewirthin teorioista sekä pohdin Griffinin mahdollisuuksia onnistua pyrkimyksessään uudelleen määritellä ihmisoikeudet ja selkeyttää näin ihmisoikeuskäytäntöjä ja -diskurssia.
Lähden työssäni kysymyksestä, mitä ihmisoikeudet ovat. Tehtäväkseni otan selvittää, miten ihmisoikeudet, erityisesti niiden keskeiset ominaisuudet kuten perusta, oikeutus, universaalisuus ja funktio ymmärretään ja perustellaan ortodoksisessa ihmisoikeusajattelussa. Lähestymistavan teoreetikoista keskityn aluksi tarkastelemaan Jack Donellyn, sekä erityisesti John Tasioulasin ja Alan Gewirthin esityksiä. Tätä taustaa vasten tutkin, miten Griffin teoriassaan ihmisoikeudet kuvaa ja selittää. Tarkastelen ja arvioin Griffinin teoriaa kriittisesti sekä sen sisällöstä käsin että suhteessa edellä mainittujen filosofien ihmisoikeusteorioihin. Esittelen lisäksi lyhyesti kritiikin, mitä Griffin kohdistaa ortodoksisen lähestymistavan keskeistä haastajaa, ihmisoikeusfunktionalismia kohtaan. Lisäksi kuvaan, miten Griffinin teoria sijoittuu nykyisten ortodoksisten ihmisoikeusteorioiden kentässä ja mitkä ovat sitä kohtaan esitetyt keskeiset vastaargumentit. Lopuksi teen yhteenvedonomaisesti joitakin kriittisiä huomioita Tasioulasin ja Gewirthin teorioista sekä pohdin Griffinin mahdollisuuksia onnistua pyrkimyksessään uudelleen määritellä ihmisoikeudet ja selkeyttää näin ihmisoikeuskäytäntöjä ja -diskurssia.