"Välil on ehkä vaikeuksii sillai pitää langat käsissä” Maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä luokanhallinnallisesta pystyvyydestään sekä oppimisympäristön ja luokanhallinnan välisestä yhteydestä
Nyberg, Kalle; Paajanen, Severi (2019-02-12)
"Välil on ehkä vaikeuksii sillai pitää langat käsissä” Maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä luokanhallinnallisesta pystyvyydestään sekä oppimisympäristön ja luokanhallinnan välisestä yhteydestä
Nyberg, Kalle
Paajanen, Severi
(12.02.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903118615
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903118615
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä luokanhallinnasta, sekä heidän omasta pystyvyydestään kuvailemaansa luokanhallintaan. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä oppimisympäristön ja luokanhallinnan välisestä yhteydestä.
Kvalitatiivisen tutkimuksemme aineisto on kerätty syksyllä 2018 ja aineistonkeruu toteutettu puolistrukturoidulla haastattelulla. Aineisto käsittää haastattelut kuudelta eri maisterivaiheessa olevalta luokanopettajaopiskelijalta. Tutkimuksessa käytetty aineisto analysointiin teemoittelun avulla luokittelemalla sekä järjestelemällä aineistoa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, ettei luokanhallinta näyttäydy yksinkertaisena ilmiönä selittää. Luokanhallinta nähtiin oppimisen ja opetuksen mahdollistajana. Luokanopettajaopiskelijat kokivat luokanhallinnallisen pystyvyytensä olevan tilannesidonnaista sekä dynaamista. Oppimisympäristön ja luokanhallinnan suhde ei näyttäytynyt yksiselitteisenä, mutta oppimisympäristön koettiin vaikuttavan luokanhallinnallisten menetelmien valintaan.
Kvalitatiivisen tutkimuksemme aineisto on kerätty syksyllä 2018 ja aineistonkeruu toteutettu puolistrukturoidulla haastattelulla. Aineisto käsittää haastattelut kuudelta eri maisterivaiheessa olevalta luokanopettajaopiskelijalta. Tutkimuksessa käytetty aineisto analysointiin teemoittelun avulla luokittelemalla sekä järjestelemällä aineistoa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, ettei luokanhallinta näyttäydy yksinkertaisena ilmiönä selittää. Luokanhallinta nähtiin oppimisen ja opetuksen mahdollistajana. Luokanopettajaopiskelijat kokivat luokanhallinnallisen pystyvyytensä olevan tilannesidonnaista sekä dynaamista. Oppimisympäristön ja luokanhallinnan suhde ei näyttäytynyt yksiselitteisenä, mutta oppimisympäristön koettiin vaikuttavan luokanhallinnallisten menetelmien valintaan.