Yhtenäisyydessään moninaiset : Euroopan integraation ja Euroopan unionin historian kuvaus lukion opetussuunnitelman perusteissa sekä lukion historian ja yhteiskuntaopin oppikirjoissa vuosina 1994-2018
Leppänen, Ville (2019-03-15)
Yhtenäisyydessään moninaiset : Euroopan integraation ja Euroopan unionin historian kuvaus lukion opetussuunnitelman perusteissa sekä lukion historian ja yhteiskuntaopin oppikirjoissa vuosina 1994-2018
Leppänen, Ville
(15.03.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903199367
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903199367
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tutkin suomalaisten lukion historian ja yhteiskuntaopin oppikirjojen sekä lukion opetussuunnitelman perusteiden välittämää kuvaa Euroo-pan yhdentymisen ja Euroopan unionin historiasta. Käytin aineistonani yhteensä neljääkymmentä lukion oppikirjaa sekä kolmia lukion opetussuunnitelman perusteita vuosilta 1994-2018. Käsittelin oppikirjojen ja lukion opetussuunnitelman perusteiden kuvausta sekä yleisestä eurooppalaisesta näkökulmasta että suomalaisesta näkökulmasta. Käytin tutkimuksessani metodina laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessani ilmeni, että lukion historian ja yhteiskuntaopin oppikirjat sekä lukion opetussuunnitelman perusteet heijastelevat ympäröivän yhteiskunnan poliittisia ja yhteiskunnallisia muutoksia. 1990-luvulla oppikirjat käsittelivät Euroopan yhdentymistä ja Euroopan unionin historiaa laajasti, mutta etäisesti. Osasta 1990-luvun oppikirjoista ilmeni myös innostus unionia kohtaan Suomen liittymisen myötä, mutta osa kirjoista oli ottanut negatiivisemman suhtautumisen unioniin. Vuoden 2003 lukion opetussuunnitelmaan perusteisiin pohjautuneista oppikirjoista näkyi 2000-luvun alun suomalaisen politiikan EU-myönteisyys, mutta myöhemmin 2000-luvulla julkaistuista oppikirjoista ilmeni Suomessakin päätään nostanut euroskeptisyys.
Oppikirjojen näkökulma ja suhtautuminen Euroopan yhdentymistä sekä unionin historiaa kohtaan vaihteli melko suuresti kirjasarjasta riippuen. Lukion opetussuunnitelman perusteissa mainittiin Euroopan yhdentymisen tai Euroopan unionin historia suoraan vain harvoin. Opetussuunnitelman perusteiden suorien mainintojen puutteesta huolimatta Euroopan yhdentymisen sekä Euroopan unionin historiaa oli käsitelty laajasti historian ja yhteiskuntaopin oppikirjoissa.
Tutkimuksessani ilmeni, että lukion historian ja yhteiskuntaopin oppikirjat sekä lukion opetussuunnitelman perusteet heijastelevat ympäröivän yhteiskunnan poliittisia ja yhteiskunnallisia muutoksia. 1990-luvulla oppikirjat käsittelivät Euroopan yhdentymistä ja Euroopan unionin historiaa laajasti, mutta etäisesti. Osasta 1990-luvun oppikirjoista ilmeni myös innostus unionia kohtaan Suomen liittymisen myötä, mutta osa kirjoista oli ottanut negatiivisemman suhtautumisen unioniin. Vuoden 2003 lukion opetussuunnitelmaan perusteisiin pohjautuneista oppikirjoista näkyi 2000-luvun alun suomalaisen politiikan EU-myönteisyys, mutta myöhemmin 2000-luvulla julkaistuista oppikirjoista ilmeni Suomessakin päätään nostanut euroskeptisyys.
Oppikirjojen näkökulma ja suhtautuminen Euroopan yhdentymistä sekä unionin historiaa kohtaan vaihteli melko suuresti kirjasarjasta riippuen. Lukion opetussuunnitelman perusteissa mainittiin Euroopan yhdentymisen tai Euroopan unionin historia suoraan vain harvoin. Opetussuunnitelman perusteiden suorien mainintojen puutteesta huolimatta Euroopan yhdentymisen sekä Euroopan unionin historiaa oli käsitelty laajasti historian ja yhteiskuntaopin oppikirjoissa.