Tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta -opintokokonaisuuden oppimateriaalien päivitys vuosina 2017-2018
Erkkilä, Annika; Tommila, Taneli (2019-03-06)
Tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta -opintokokonaisuuden oppimateriaalien päivitys vuosina 2017-2018
Erkkilä, Annika
Tommila, Taneli
(06.03.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903259919
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903259919
Tiivistelmä
Parityönä toteutetun projektityömme tarkoituksena oli päivittää Tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta –opintokokonaisuuden harjoitustyömoniste ja harjoitustyömonisteen opettajaversio, luoda harjoitustentti sekä ohjata tiettyjä harjoitustyökertoja. Vanha harjoitustyömoniste oli viimeksi päivitetty vuonna 2015 (Heinonen, Mäkelä). Se sisälsi asiavirheitä, kaipasi visuaalista yhtenäistämistä ja se oli saatavissa ainoastaan tulostettavana versiona. Harjoitustenttiä ei vielä ollut, mutta se koettiin tarpeelliseksi.
Harjoitustyömonisteen päivittämiseen kuului opiskelijaversion sekä opettajaversion päivittäminen, harjoitustyömonisteen mobiiliversion luominen sekä kokonaan uuden luista rintakehää käsittelevän osion luominen harjoitustyömonisteeseen. Parantelimme visuaalista ilmettä molemmissa harjoitustyömonisteen versioissa ja tarkistimme opettajaversion vastaukset sekä niiden oikeaoppiset kieliasut. Vanhassa harjoitustyömonisteessa ei ollut ollenkaan luisen rintakehän anatomiaa käsittelevää osiota, joten sen jouduimme suunnittelemaan ja toteuttamaan itse alusta asti. Mobiiliversion loimme tulostettavan harjoitustyömonisteen pohjalta hyödyntäen Adobe Acrobat Pro DC -ohjelmaa.
Loimme harjoitustentin Moodle-alustalle. Se on tarkoitettu avuksi kurssin sisäänpääsykuulusteluun opiskelua varten. Harjoitustentissä kysytään anatomian perustermistöä. Lisäksi ohjasimme molemmat viisi distaalisen yläraajan anatomiaa käsittelevää harjoitustyökertaa.
Keräsimme palautetta opiskelijoilta niin harjoitustyömonisteesta kuin harjoitustentistäkin. Harjoitustyömonisteeseen oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä ja koimme myös itse päivityksen onnistuneeksi. Harjoitustentti laajuuteen ja vaikeusasteeseen oltiin keskimäärin tyytyväisiä. Kuitenkin tulevaisuudessa opiskelijoita pitää muistuttaa harjoitustentistä, jotta suurempi osa muistaa hyödyntää sitä ennen sisäänpääsykuulusteluun osallistumista. Kaiken kaikkiaan projektityömme onnistui hyvin ja koemme, että sen toteuttamisesta on tulevaisuudessa hyötyä niin opiskelijoille kuin opettajillekin.
Harjoitustyömonisteen päivittämiseen kuului opiskelijaversion sekä opettajaversion päivittäminen, harjoitustyömonisteen mobiiliversion luominen sekä kokonaan uuden luista rintakehää käsittelevän osion luominen harjoitustyömonisteeseen. Parantelimme visuaalista ilmettä molemmissa harjoitustyömonisteen versioissa ja tarkistimme opettajaversion vastaukset sekä niiden oikeaoppiset kieliasut. Vanhassa harjoitustyömonisteessa ei ollut ollenkaan luisen rintakehän anatomiaa käsittelevää osiota, joten sen jouduimme suunnittelemaan ja toteuttamaan itse alusta asti. Mobiiliversion loimme tulostettavan harjoitustyömonisteen pohjalta hyödyntäen Adobe Acrobat Pro DC -ohjelmaa.
Loimme harjoitustentin Moodle-alustalle. Se on tarkoitettu avuksi kurssin sisäänpääsykuulusteluun opiskelua varten. Harjoitustentissä kysytään anatomian perustermistöä. Lisäksi ohjasimme molemmat viisi distaalisen yläraajan anatomiaa käsittelevää harjoitustyökertaa.
Keräsimme palautetta opiskelijoilta niin harjoitustyömonisteesta kuin harjoitustentistäkin. Harjoitustyömonisteeseen oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä ja koimme myös itse päivityksen onnistuneeksi. Harjoitustentti laajuuteen ja vaikeusasteeseen oltiin keskimäärin tyytyväisiä. Kuitenkin tulevaisuudessa opiskelijoita pitää muistuttaa harjoitustentistä, jotta suurempi osa muistaa hyödyntää sitä ennen sisäänpääsykuulusteluun osallistumista. Kaiken kaikkiaan projektityömme onnistui hyvin ja koemme, että sen toteuttamisesta on tulevaisuudessa hyötyä niin opiskelijoille kuin opettajillekin.