Opettajien näkemyksiä käsityön oppimisympäristön työturvallisuudesta
Kokko, Emmi; Laaksonen, Antti (2019-03-15)
Opettajien näkemyksiä käsityön oppimisympäristön työturvallisuudesta
Kokko, Emmi
Laaksonen, Antti
(15.03.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019032710171
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019032710171
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä oli lisätä ymmärrystä siitä, mitkä työturvallisuuteen liittyvät tekijät ovat käsityön aineenopettajien näkemysten mukaan keskeisiä käsityön oppimisympäristön ulottuvuuksien avulla selvitettynä. Käsityön oppimisympäristöä tarkasteltiin fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja pedagogisen ulottuvuuden avulla.
Tutkimus on ajankohtainen, sillä oppiaineena käsityö on muuttuvassa tilassa. Oppimisympäristöt mukautuvat monimateriaalisen käsityön myötä. Yhteiskunnallinen turvallisuustietoisuus on lisännyt käsityön oppiaineen turvallisuuskriittisyyttä. Aikaisempaa tutkimusta ei ole tämän tutkittavan ilmiön osalta käsityön oppimisympäristössä toteutettu.
Tutkimus toteutettiin laadullisena monitapaustutkimuksena ja tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimuksen aineiston hankinta toteutettiin monimenetelmällisen aineistotriangulaation avulla. Tutkimuksessa selvitettiin kuuden käsityön aineenopettajan näkemyksiä oppimisympäristön työturvallisuudesta puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluaineistoa tukivat oppimisympäristöjen turvallisuusauditoinnit (N=6) sekä haastateltavien opetuskertojen observoinnit (N=6). Haastattelu analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin, johon verrattiin auditointi- ja observointiaineistoa.
Tutkimustulosten mukaan jokaisella käsityön oppimisympäristön ulottuvuudella on merkitystä turvallisiin toiminta- ja työtapoihin. Tutkimustulokset esitetään oppimisympäristön ulottuvuuksien työturvallisuutta edistävien tekijöiden mukaan. Fyysiset tekijät luovat edellytykset turvalliselle tuottavalle toiminnalle. Vuorovaikutus on keskeisessä roolissa työturvallisuustaitojen ja turvallisten toimintatapojen omaksumisessa sekä opettamisessa oppilaalle. Oppilaantuntemuksen avulla opettajan on mahdollista vahvistaa luottamusta ja antaa siten oppilaille mahdollisuuksia kehittää vastuullisuuttaan. Aineenopettaja nähdään oppimisympäristössä moniaistillisena pedagogisena toimijana. Opettaja havainnoi ympäristöä ja kiinnittää huomiota laitteiden ja välineiden turvallisuuteen. Opettajan esimerkillisyys tukee työturvallisuustaitojen omaksumista. Käsityön aineenopettajan tulee kiinnittää huomiota jokaisen oppimisympäristön ulottuvuuden turvallisuutta edistäviin tekijöihin.
Tutkimus on ajankohtainen, sillä oppiaineena käsityö on muuttuvassa tilassa. Oppimisympäristöt mukautuvat monimateriaalisen käsityön myötä. Yhteiskunnallinen turvallisuustietoisuus on lisännyt käsityön oppiaineen turvallisuuskriittisyyttä. Aikaisempaa tutkimusta ei ole tämän tutkittavan ilmiön osalta käsityön oppimisympäristössä toteutettu.
Tutkimus toteutettiin laadullisena monitapaustutkimuksena ja tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimuksen aineiston hankinta toteutettiin monimenetelmällisen aineistotriangulaation avulla. Tutkimuksessa selvitettiin kuuden käsityön aineenopettajan näkemyksiä oppimisympäristön työturvallisuudesta puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluaineistoa tukivat oppimisympäristöjen turvallisuusauditoinnit (N=6) sekä haastateltavien opetuskertojen observoinnit (N=6). Haastattelu analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin, johon verrattiin auditointi- ja observointiaineistoa.
Tutkimustulosten mukaan jokaisella käsityön oppimisympäristön ulottuvuudella on merkitystä turvallisiin toiminta- ja työtapoihin. Tutkimustulokset esitetään oppimisympäristön ulottuvuuksien työturvallisuutta edistävien tekijöiden mukaan. Fyysiset tekijät luovat edellytykset turvalliselle tuottavalle toiminnalle. Vuorovaikutus on keskeisessä roolissa työturvallisuustaitojen ja turvallisten toimintatapojen omaksumisessa sekä opettamisessa oppilaalle. Oppilaantuntemuksen avulla opettajan on mahdollista vahvistaa luottamusta ja antaa siten oppilaille mahdollisuuksia kehittää vastuullisuuttaan. Aineenopettaja nähdään oppimisympäristössä moniaistillisena pedagogisena toimijana. Opettaja havainnoi ympäristöä ja kiinnittää huomiota laitteiden ja välineiden turvallisuuteen. Opettajan esimerkillisyys tukee työturvallisuustaitojen omaksumista. Käsityön aineenopettajan tulee kiinnittää huomiota jokaisen oppimisympäristön ulottuvuuden turvallisuutta edistäviin tekijöihin.