Yksi johtaja, kaksi päiväkotia : "Kyllähän se ois ihanaa, et johtaja olis täällä joka päivä"
Pitkä, Maiju (2019-03-08)
Yksi johtaja, kaksi päiväkotia : "Kyllähän se ois ihanaa, et johtaja olis täällä joka päivä"
Pitkä, Maiju
(08.03.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040411153
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040411153
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten jaettu johtajuus toteutuu, millä tavalla johtaminen ja johtamisen rakenne vaikuttavat varhaiskasvatuksen pedagogisen ammattihenkilöstön työn toteuttamiseen ja millaisia muutoksia johtamiseen tarvitaan päiväkodeissa, joiden johtajalla on johdettavaan kaksi päiväkotia. Jaetun johtajuuden toteutumista on tarkasteltu jaettujen työtehtävien ja vastuualueiden, päätöksenteon sekä työntekijöiden osaamisen ja ammattitaidon hyödyntämisen kautta. Johtamisen vaikutuksia on tutkittu kysymyksillä, jotka selvittivät alaisten tyytyväisyyttä johtamiseen, johtamisen merkityksiä työn toteuttamiselle, sekä johtamisen rakenteen vaikutuksia. Muutostoiveita on tutkittu kartoittamalla alaisten tyytyväisyyttä jaettuun johtajuuteen, johtamiseen ja sen rakenteisiin.
Tutkimuksessa on käytetty laadullista tutkimusotetta ja tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelua käyttämällä, kahdesta eteläsuomalaisesta päiväkodista. Haastatteluun osallistui molemmista päiväkodeista kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa ja sosionomia, ja jokaista osallistujaa on haastateltu yksilöllisesti.
Tulokset osoittavat että tutkimuspäiväkodeissa toteutetaan jaettua johtajuutta, johtamisella on pääasiassa myönteisiä vaikutuksia työn toteuttamiseen ja että johtamiseen tarvitaan muutoksia. Jaettu johtajuus näkyi johtajan delegoimien työtehtävien sekä vastuiden kautta, tavassa tehdä päätöksiä sekä työntekijöiden osaamisen hyödyntämisenä ja johtajan tavassa toteuttaa johtamistyötä. Johtaminen tuki työntekijöiden työn toteuttamista ja johtamisella oli vaikutusta työntekijöiden selkeään työnkuvaan. Johtamiseen oltiin tyytyväisiä, mutta johtajan poissaolot lisäsivät varajohtajina toimivien työntekijöiden työmäärää, mikä vaikutti kielteisesti työntekijöiden työn toteuttamiseen. Muutoksia toivottiin lastenhoitajien ja johtajien rooleihin päätöksenteossa, jaettua johtajuutta kaivattiin toteutettavan enemmän ja johtajan läsnäoloa päiväkodeissa toivottiin lisää.
Tutkimuksessa on käytetty laadullista tutkimusotetta ja tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelua käyttämällä, kahdesta eteläsuomalaisesta päiväkodista. Haastatteluun osallistui molemmista päiväkodeista kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa ja sosionomia, ja jokaista osallistujaa on haastateltu yksilöllisesti.
Tulokset osoittavat että tutkimuspäiväkodeissa toteutetaan jaettua johtajuutta, johtamisella on pääasiassa myönteisiä vaikutuksia työn toteuttamiseen ja että johtamiseen tarvitaan muutoksia. Jaettu johtajuus näkyi johtajan delegoimien työtehtävien sekä vastuiden kautta, tavassa tehdä päätöksiä sekä työntekijöiden osaamisen hyödyntämisenä ja johtajan tavassa toteuttaa johtamistyötä. Johtaminen tuki työntekijöiden työn toteuttamista ja johtamisella oli vaikutusta työntekijöiden selkeään työnkuvaan. Johtamiseen oltiin tyytyväisiä, mutta johtajan poissaolot lisäsivät varajohtajina toimivien työntekijöiden työmäärää, mikä vaikutti kielteisesti työntekijöiden työn toteuttamiseen. Muutoksia toivottiin lastenhoitajien ja johtajien rooleihin päätöksenteossa, jaettua johtajuutta kaivattiin toteutettavan enemmän ja johtajan läsnäoloa päiväkodeissa toivottiin lisää.