Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Mä päätän itse" : oppilaiden kokemuksia omasta osallisuudestaan freinetkoulun käsityön opetuksessa

Kunnaala, Elina (2019-03-18)

"Mä päätän itse" : oppilaiden kokemuksia omasta osallisuudestaan freinetkoulun käsityön opetuksessa

Kunnaala, Elina
(18.03.2019)
Katso/Avaa
PrograduElinaKunnaala.pdf (1.164Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040911676
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tutkia oppilaiden kokemuksia omasta osallisuudestaan freinetkoulun käsityön opetuksessa. Osallisuus on ajankohtainen aihe ja erityisesti lasten osallisuuden vahvistaminen on noussut sekä kansallisesti että kansainvälisesti tarkastelun kohteeksi. Lasten osallisuuden perusta löytyy YK:n lasten oikeuksien sopimuksesta. Aihetta on kuitenkin tutkittu lasten omasta näkökulmasta vähän.

Tutkielman taustateoriassa käsitellään osallisuuden käsitettä kuulumisena yhteisöön, sitoutumisena, vaikuttamisena ja päätösvaltaisuutena sekä vastuun kantamisena. Freinetpedagogiikka ja käsityön opetus muodostavat osallisuuden kokemuksen kontekstin.

Tutkimuksen kohdejoukon muodostivat suomalaisen freinetkoulun oppilaat yhdestä käsityön opetusryhmästä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin yksilöllisenä teemahaastatteluna ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkielmaan osallistui 7 oppilasta. Kysymykset noudattivat etukäteen rakennetun teemarungon aiheita. Teemahaastattelu antoi haastateltaville mahdollisuuden vapauteen vastauksissa ja avoimuutta kertoa mitä ajatuksia teemat heissä herättivät.

Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaat kokevat osallisuuteen liittyvät osatekijät hyvin yksilöllisesti. Oppilaiden omat lähtökohdat, taidot, tarpeet ja toiveet vaikuttavat kokemukseen osallisuudesta, mutta myös opettajan antama tuki ja mahdollisuudet toteuttaa oman oppimisen rakentamista. Osa oppilaista selkeästi tarvitsee enemmän rohkaisua, tukea ja apua, toiset puolestaan ovat hyvinkin itsenäisiä ja osaavia, jolloin opettajan rooli on pienempi. Kokemus päätösvaltaisuudesta on kuitenkin tärkeä kaikille oppilaille ja se muodostuu eri oppilailla eri tekijöistä.

Tässä tutkielmassa oli mukana vain freinetkoulun oppilaita. Olisi mielenkiintoista tehdä vertailevaa tutkimusta useamman kunnallisen koulun kesken. Tavoittaako uusi opetussuunnitelma ja sen osallisuutta lisäävät tavoitteet oppilaiden kokemukseen omasta osallisuudestaan opetuksessa? Konteksti voisi olla käsityö tai jokin muu opetuskokonaisuus.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste